Svar: Mor-glad tumling

10. december 2014

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære KT

Tak for dit brev :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres søn lige nu - og de sidste måneder. Netop omkring halvandetårsalderen vil mange børn begynde at virke ekstra tryghedssøgende. Det handler om, at han begynder at få lidt farefornemmelse, altså at verden ikke bare er sjov og ballade, men faktisk kan være farlig.

Jeres dreng er motorisk stærk nu og bevæger sig hurtigere omkring, han falder, oplever at slå sig, han skubber sin høje stol foran sig, klatrer op osv. og finder ud af, at han ikke selv kan komme ned. Han oplever også modstand fra jer og andre voksne i løbet af dagen, I siger mere "Nej!" end tidligere og holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen. Han oplever modstand fra de andre børn, de skubber, tager legetøjet fra ham, mange børn bider i denne alder - og det er alt sammen med til at give ham en fornemmelse for fare. Og det er derfor han klynger sig ekstra.

Mange børn vil i denne alder derfor også have svært ved at sove, de har svært ved at overgive sig til søvnen, ligesom de kan vågne om natten og græde utrøsteligt. Alt hvad de oplever om dagen skal bearbejdes, når de sover og rigtig mange børn drømmer meget i denne alder, og det er ofte også her at anfald af f.eks. natteskræk begynder første gang.

Det er rigtig vigtigt, at du ikke skubber ham fra dig. Han mærker med det samme, hvis du bliver irriteret og det vil gøre, at han klynger sig ekstra. Pas derfor på med at sige "nu må du lige vente lidt" eller "gå så over til far" eller lignende, som vil gøre, at han føler, at du ikke vil ham. Prøv i stedet lige at bukke dig ned, give ham et lille knus eller lignende, så han føler at du ser ham eller prøv om du på afstand kan hjælpe ham videre "jeg er lige her skat, op igen" osv.

Og så skal far naturligvis på banen. Det vil her være rigtig godt, hvis far og søn kan lave noget som er for de to. Det kan f.eks. være far, som giver ham bad, så det er en rutine, som de to har sammen. Derudover vil det være rigtig godt, hvis I gør ...

Annonce

... ting sammen alle tre og at du så bakker op om at far kan og at jeres dreng kan være helt tryg ved det far gør. Hvis I f.eks. sidder og spiser og far hjælper jeres dreng med at få vand i glasset eller få maden skåret ud, så må du gerne bakke op "nu hjælper far dig, jeg er lige her" osv. så han direkte hører, at du nu er det far og det synes du er super fint.

I skal naturligvis overveje, hvornår det er bedst, at det er mor. Hvis han f.eks. ikke kan sove, hvis det er far, som putter, så er det bedre at mor putter ham, så det at komme i seng forbindes med noget trygt og dejligt. Men der er mange andre ting i hverdagen, hvor far sagtens kan deltage og naturligt kan deltage.

Og så skal I forældre også vise, at I er glade for hinanden. I skal kysse, kramme, gå med hinanden i hånden osv. så han ser at I ikke kan spilles ud mod hinanden, at I er en enhed. Der skal selvfølgelig også være masser af kys og kram til ham, og han må gerne være med, men det er en god idé, at I viser ham, at I hører sammen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og far skal passe på med ikke at signalere, at han bliver såret eller føler sig afvist. For jeres dreng har jo også en alder, hvor han naturligt er igang med at undersøge, hvad det han gør, gør ved andre. Og det er naturligt spændende at finde ud af, hvad der sker med far, hvordan far reagerer, hvis han bliver skubbet væk. Derfor kan fars reaktion nogle gange være med til at forstærke problemet.

Derfor kan det være en idé, at far gør det modsatte af at trække sig - altså i stedet giver jeres dreng ekstra nærhed og kontakt. Naturligvis på en sjov måde, så jeres dreng oplever det sjovt og dejligt f.eks ved at kilde ham. Far kan f.eks. sige: "Din lille bølle, vil du have din mor, her kiiiiilder vi en morfis" og så fanger far ham, kilder ham osv. så han mærker, at far ikke kan skubbes væk, at far rigtig gerne vil ham og at det faktisk er sjovt og dejligt, at være fysisk tæt med far:)

Jeg håber, at I kan bruge dissse tanker lidt videre :)

Fortsat held og lykke med ham! Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig