Svar: Kan mit barn være sensitiv?
5. september 2014
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Det anbefales ikke at give børn risdrik. Ris og risprodukter har et naturligt indhold af uorganisk arsen, der kan være kræftfremkaldende. Små børn kan let komme til at indtage for store mængder ris og dermed arsen. Fødevarestyrelsens anbefaling er:
- Varier mellem forskellige typer grød til børn og tilbyd ikke børn risgrød dagligt.
- Undgå risdrik og riskiks til børn.
I følge Sundhedsstyrelsen indeholder risdrik, havredrik og kokosmælk ikke særligt mange næringsstoffer og bør ikke bruges som erstatning for den mælk, som barnet skal have at drikke eller som erstatning i barnets grød eller mos. Risdrik frarådes i store mængder til børn under 3 år. I kan dog godt bruge både havremælk, risdrik og kokosmælk i madlavningen f.eks. i sammenkogte retter eller sovs.
Hvis lægerne på sygehuset har sagt, at I skal bruge risdrik til jeres datter på grund af hendes forstoppelses- og nyre-problemer, så skal I naturligvis følge dette. Hvis ikke var det måske en god idé at drøfte hendes behov for forskellige næringstoffer med en diætist, som har speciale i børneernæring…:)
Og så med hensyn til sensitiviteten:) At være særligt sensitiv betyder, at man er bærer af et gen, som giver en særlig sensitivitet. Man er altså ikke særlig sart eller ekstra skrøbelig, men har et karaktertræk, som gør at man er sensitiv - og ofte vil mor, far, søskende, bedsteforældre også have dette karaktertræk. Netop fordi det er genetisk.
Hvis man er særligt sensitiv, så bearbejder man indtryk med større dybde. Det betyder, at disse børn ofte reagerer med en ekstra følsomhed overfor lyde, synsindtryk, berøring. Og det kan sagtens være forklaringen på at jeres datter vægrer sig mod at være i en større forsamling og ikke bryder sig om hvis der er meget uro og meget høj musik eller lignende.
Særligt sensitive børn bliver ofte også påvirket af andres følelser. Hun vil reagere tydeligt på hvordan I forældre har det. Hun mærker, hvis I er stressede og kede af det osv. Hun vil ofte også blive påvirket af andre børn og de signaler de sender - man kan sige at hun "smittes let" af andres sindsstemning - også hvis andre børn griner og har det sjovt, så bryder jeres datter også let ud i latter.
Det er svært at sige, hvorvidt jeres datter er særligt sensitiv - det kan hun sagtens være og måske kender I det fra jer selv, kan genkende nogle af de træk, som I oplever som sensitivitet? Hvis I ikke kan genkende det fra jer selv, så prøv at se på nærmeste familie:)
Med hensyn til at starte i børnehave, så kan det være en rigtig god idé at give hende tid til indkøring og forsøge at skabe lidt korte dage i starten. Det vil ofte også være en rigtig god idé at tale med jeres datter om rutinerne i børnehaven. Det vil være vigtigt for hende at vide, hvad der skal ske i løbet af dagen, ligesom hun vil have brug for at vide, hvilken pædagog, hun kan henvende sig til, hvis hun oplever noget som er svært.
I skal være opmærksomme på at der hen af vejen kan opstå situationer, som hun kan tænke meget over. Det kan være konflikter mellem andre børn - ikke nødvendigvis noget hun selv er en del af - men som særligt sensitiv, kan det være svært at se, hvis andre bliver kede af det eller bliver behandlet forkert. Særligt sensitive mennesker vil ofte have en veludviklet retfærdighedssans og det er vigtigt at I lytter til jeres datter, hvis og når hun kommer og fortælle jer om noget, som har været svært. Det vil være svært for hende at sige "pyt med det", hvilket kan være nødvendigt i en børnehave, hvor børnene jo skal lære sociale spilleregler og ikkk altid er lige søde ved hinanden.
Hun er dog med sikkerhed ikke den eneste særligt sensitive i børnehaven og forhåbentlig er pædagogerne opmærksomme på de enkelte børn og deres behov.
I kan læse min artikel "særligt sensitive børn", som I finder i min artikelsamling på siden. I kan også med fordel læse bogen "særligt sensitive børn" som er skrevet af Elaine A. Aron, som I finder i min bogguide:) I den finder I også god forklaring på, hvordan I i forskellige situationer kan hjælpe jeres datter.
Håber dette vil hjælpe jer lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske