Brev:
Aktive drenge
6. september 2014
Alder:
3 år
Aktive drenge
Hej Helen.
Vi har to fantastiske drenge på henholdsvis 3 og 5 år. Storebror har altid været den lidt rolige type, der holder af at tegne og være kreativ, mens lillebror er mere en bulderbasse.
De har enormt stor glæde af hinanden, og det bliver kun mere dag for dag. Det resulterer dog også en del konflikter. Tidligere var det lillebror, der drillede, nev og rev i hår, men det er efterhånden aftaget til drilleri og en proper næve af og til. Dengang forsvarede storebror sig stort set ikke, men det er han så begyndt på nu, hvor han slår igen og også af og til slår, hvis den lille driller. Egentlig er det meget ligeligt fordelt med drilleri og skubben for tiden...
Mit spørgsmål er vel... er det bare sådan det er at have drenge? Jeg er i tvivl om, hvor meget jeg skal blande mig i deres konflikter. Ofte løser de dem selv, hvis jeg lige venter 20 sek med at blande mig. Jeg prøver at fordele sol og vind lige, men det kan være svært at vide, hvem der startede hvad, hvis man ikke lige så det selv. Jeg siger ca 1000 gange om dagen, at man ikke må slå, men...
Det er nok bare lidt frustrerende i længden, da det kan føles som om man lever i en mindre krigszone, som man skal forsøge at dæmpe ned. Nogle dage synes jeg ikke jeg laver andet end at skælde ud og råbe, hvilket jo er det modsatte af hvad jeg vil, men den eneste måde jeg kan få ørenlyd på, når det hele står i et.
Det er bare super utilfredsstillende, og jeg tænker om der er en bedre måde end alt det råberi, som vel bare får dem til at råbe mere... Eller er det bare sådan drenge er i den alder og jeg skal nøjes med at blande mig, når de slår eller i øvrigt er ved at komme til skade...?
Hilsen den lidt trætte mor