Svar: Forholdet mellem mine drenge

26. august 2014

Kategori:
Alder:
4 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Det er rigtig vigtigt, at tage søskendejalousi alvorligt, og der er ingen tvivl om, at S nogle gange er rigtig træt af sin lillebror. Og det kan man godt forstå - han ser jo hvor højt du elsker J. Som du selv skriver, så er han "glad det meste af tiden, siger en masse søde ord og er generelt bare dejlig". Og jeg er overbevist om, at når du kikker på J, så har du et særligt blik, når du smiler til ham, så er det et særligt smil, når du taler til ham, så er det i et særligt toneleje osv. Og det er naturligvis rigtig hårdt for S at se på.

Ikke at du ikke også elsker ham, for det ved jeg at du gør! Og du fortæller ham det ofte og gerne. Du prioriterer højt at S også skal føle sig set og mødt, du prioriterer tid sammen med ham osv. Og det er alt sammen super godt - men det ændrer ikke ved den følelse, der naturligt opstår i ham, når han ser dig sammen med J, nemlig følelsen "de to har noget sammen, som jeg ikke er en del af" og det gør naturligt ondt. Og det er det, som S giver udtryk for, når han opfører sig dårligt overfor J og det er det han giver udtryk for, når han siger at han ikke savner J.

Det er rigtig vigtigt, at du er opmærksom på, hvordan du reagerer overfor S. Han skal naturligvis have at vide, at han ikke må slå og sparke, og der skal naturligvis være nogle regler for hvordan det er at være sammen i jeres familie. I er en familie og familien skal fungere og det betyder, at man skal opføre sig ordentligt overfor hinanden. Det kan også være nødvendigt at sende S på værelset, hvis han direkte og helt bevidst slår eller sparker J, fordi han her tydeligt overskrider en grænse og han ved at det er forkert - og I synes bestemt ikke at det er sjovt. I en sådan situation må I gerne bruge en time-out. Det er naturligvis vigtigt at S lærer, at det ikke er okay at behandle J på denne måde.

Men hvordan reagerer I og andre voksne, når S f.eks. siger at han ikke savner J? Svarer I f.eks. "det er ikke pænt at sige sådan" eller "det mener du jo ikke"? Prøv i stedet at sætte ord på de ...

Annonce

... følelser han har "du synes det er rigtig dejligt, at det bare er os to, som er sammen?" og anerkende disse følelser "jeg synes også, det er rigtig dejligt at være sammen med dig.

Du har fortalt mig, at du selv skændtes en del med din søster, da I var børn. Og jeg tænker, at det kan være en rigtig god idé at tale med S omkring det. Sætte ord på, at du genkender nogle af de følelser han har, og at du udmærket forstår, at han nogle gange kan blive både vred og ked af det. Du kan måske endda fortælle ham om nogle af de ting, du gjorde for at irritere din søster, fordi du var så træt af hende nogle gange … Det vil give ham en følelse af, at du forstår ham fuldt ud og at de følelser han har er okay.

Det kan være grobund for en samtale mellem jer. Med den alder han har, så kan I også nogle gange få ham til at sætte lidt flere ord på. Han kan måske godt fortælle, hvorfor J irriterer ham så meget, og I kan måske lave nogle aftaler om, hvordan I kan hjælpe dem begge, så det bliver lidt sjovere at være brødre. Måske skal storebror f.eks. have lov til at have sit værelse for sig selv, så lillebror ikke bare kan gå derind og lege med hans ting… Og visse ting skal måske være storebrors, som lillebror slet ikke må lege med.

En lille vigtig rolle for storebror lige nu, fordi I også venter en lille ny mere, kunne måske være at hjælpe med til at sortere legetøj - hvad kan lillebror arve af hans og hvad beholder han selv. Og hvad må baby få og hvad må baby ikke få…

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er vigtigt at I møder jeres børn hver især og fortæller dem igen og igen, hvorfor de er noget særligt. Det er vigtigt, at de vokser op og føler at ingen kan tage deres plads:)

- Jeg vil igen anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse", som udkommer den 9. september. Derudover vil du måske kunne få noget ud af at læse "Søskende" af Margrethe Brun Hansen.

Jeg håber, at du lige nu kan bruge mine tanker lidt videre - og at du kan bruge dette svar sammen med det tidligere svar, jeg har sendt dig:)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder