Brev:
Forholdet mellem mine drenge
26. august 2014
Alder:
4 år, 9 mdr.
Forholdet mellem mine drenge
Kære Helen,
Jeg ved ikke om dette spørgsmål hænger sammen med det første jeg har sendt til dig i denne omgang, men here goes.
Min yngste søn, J, fylder 2 år om få uger og er i den der charmerende alder, som nærmest ikke er til at stå for. Han er glad det meste af tiden, siger en masse søde ting og er generelt bare dejlig. Samtidig forguder han sin storebror, S. Giver ham sig legetøj, hvis S beder om det, selvom han selv leger med det, trøster S hvis han er ked af det (selvom S ikke anerkender det), henter S' bamse og giver ham den, vil være hvor S er og rigtigt gerne lege med ham og er generelt bare meget opmærksom på S, kalder på ham osv. Ingen tvivl om at S har hans kærlighed.
S derimod opfører sig tit tarveligt over for J. Driller ham, slår, skubber og sparker J, når de har deres kampe, siger at han ikke savner J, når han er på overnatning hos familie, og virker egentlig mest som om at han ønsker J hen hvor peberet gror. Naturligvis har de deres gode øjeblikke, hvor de kommer godt ud af det med hinanden, de er desværre sjældne.
Jeg finder ofte mig selv i en situation, hvor jeg trøster J og irettesætter S, hvis S har gjort J ondt. Jeg drager ikke forhastede konklusioner, hvis jeg ikke har set optrinnet, men jeg vil ikke tolerere at de bruger vold over for hinanden, uanset hvad der går forud. Jeg anerkender over for S at J kan være træls, og jeg forsøger at hjælpe ham med værktøjer til at undgå at slå, f.eks. at sige tydeligt stop eller kalde på mig eller min mand, men lige lidt hjælper det. S virker ofte som om at det er helt ok at behandle J på den måde.
Det gør mig rigtigt ked af det, for jeg ønsker kun for dem at de får et godt søskendeforhold, og det vil jeg gøre mit til. Jeg prøver altid at behandle dem retfærdigt, f.eks. skifte mellem dem, hvem der får først mad osv. Jeg giver S små opgaver, f.eks. hjælpe J af med tøj og sko, når vi kommer hjem, inviterer ham med til madlavningen, når han virker interesseret, prioriterer at læse godnathistorie for ham, hvis han helst vil have mig og lade far putte J, giver ham lov til flere ting, fordi han er den store, f.eks. være alene ude i gården med vennerne og fortæller ham ofte at jeg elsker ham og hvor dejlig jeg synes han er.
Jeg ved at du tidligere har skrevet til mig at S sikkert har det svært for tiden, ikke mindst ved tanken om endnu en lillebror eller -søster i sigte. Hvad mere kan jeg/(vi) gøre for ham?
Med venlig hilsen
Mette