Forholdet mellem mine drenge

26. august 2014

Kategori:
Alder:
4 år, 9 mdr.

Forholdet mellem mine drenge

Kære Helen,

Jeg ved ikke om dette spørgsmål hænger sammen med det første jeg har sendt til dig i denne omgang, men here goes.

Min yngste søn, J, fylder 2 år om få uger og er i den der charmerende alder, som nærmest ikke er til at stå for. Han er glad det meste af tiden, siger en masse søde ting og er generelt bare dejlig. Samtidig forguder han sin storebror, S. Giver ham sig legetøj, hvis S beder om det, selvom han selv leger med det, trøster S hvis han er ked af det (selvom S ikke anerkender det), henter S' bamse og giver ham den, vil være hvor S er og rigtigt gerne lege med ham og er generelt bare meget opmærksom på S, kalder på ham osv. Ingen tvivl om at S har hans kærlighed.

S derimod opfører sig tit tarveligt over for J. Driller ham, slår, skubber og sparker J, når de har deres kampe, siger at han ikke savner J, når han er på overnatning hos familie, og virker egentlig mest som om at han ønsker J hen hvor peberet gror. Naturligvis har de deres gode øjeblikke, hvor de kommer godt ud af det med hinanden, de er desværre sjældne.

Jeg finder ofte mig selv i en situation, hvor jeg trøster J og irettesætter S, hvis S har gjort J ondt. Jeg drager ikke forhastede konklusioner, hvis jeg ikke har ...

Annonce

... set optrinnet, men jeg vil ikke tolerere at de bruger vold over for hinanden, uanset hvad der går forud. Jeg anerkender over for S at J kan være træls, og jeg forsøger at hjælpe ham med værktøjer til at undgå at slå, f.eks. at sige tydeligt stop eller kalde på mig eller min mand, men lige lidt hjælper det. S virker ofte som om at det er helt ok at behandle J på den måde.

Det gør mig rigtigt ked af det, for jeg ønsker kun for dem at de får et godt søskendeforhold, og det vil jeg gøre mit til. Jeg prøver altid at behandle dem retfærdigt, f.eks. skifte mellem dem, hvem der får først mad osv. Jeg giver S små opgaver, f.eks. hjælpe J af med tøj og sko, når vi kommer hjem, inviterer ham med til madlavningen, når han virker interesseret, prioriterer at læse godnathistorie for ham, hvis han helst vil have mig og lade far putte J, giver ham lov til flere ting, fordi han er den store, f.eks. være alene ude i gården med vennerne og fortæller ham ofte at jeg elsker ham og hvor dejlig jeg synes han er.

Jeg ved at du tidligere har skrevet til mig at S sikkert har det svært for tiden, ikke mindst ved tanken om endnu en lillebror eller -søster i sigte. Hvad mere kan jeg/(vi) gøre for ham?

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor