Svar: Min dreng vil slå mig

18. april 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Anne

Tak for dit brev :)

Du skal prøve at skelne, hvad der sker, når din dreng slår ud efter dig, altså hvorfor han gør det i situationen - for det har betydning for, hvordan du skal reagere. Du fortæller, at han nogle gange gør det i situationer for det "kammer over". Hvor han egentlig er rigtig glad, men ikke kan styre sin glæde og derfor slår. Hvis han slår i en sådan situation, så er det vigtigt at anerkende hans glæde. Det er vigtigt at vise ham, at du også er glad og glæder dig sammen med ham - og det er vigtigt ikke at skælde for meget ud, når han så forløber sig.

Det kan være en god idé at se det lidt som kærtegn, der kammer over, netop fordi han udtrykker glæde, men ikke har lært endnu, hvordan han skal gøre det rigtigt. Derfor er det en god idé at du viser ham, hvordan han kan vise glæde, at han f.eks. kan løfte armene højt op over hovedet og råbe "Yeah!" eller lignende, så du viser ham, hvad du gerne vil have ham til og har fokus på dette i stedet for på, hvad han gør forkert. Samtidig er det naturligt at børn reagerer fysisk, når de mangler ord og det er derfor en god idé at vise ham en måde, hvorpå han kan udtrykke sig både verbalt og fysisk.

Det kan også være en god idé at du afleder ham, før han når at forløbe sig. Når du nu ved at det nogle gange kammer over for ham, at han starter med at være sød og kærlig, men pludselig begynder at slå - så kan det være en god idé at du afleder ham, begynder at lave noget andet, tilbyder ham noget at spise, finder et spil frem eller lignende, så han ikke når dertil, hvor han begynder at slå, men når at blive afledt inden. Det kan være med til at nedsætte ...

Annonce

... behovet for at slå og gøre at han glemmer det, at det igen kommer på afstand og han så derfor holder op.

Så er der også situationer, hvor han måske slår bevidst ud efter dig, for at se hvordan du reagere på dette og her skal du naturligvis markere, at det vil du ikke have, det er ikke i orden. Dette viser du ham bedst ved at sige "Nej!" eller "Av!" og ved at lade en handling følge med. Det vil sige at hvis han sidder på dit skød og slår ud efter dig, så sætter du ham fra dig. Så han lærer at man kan ikke sidde på skødet, hvis man slår. Det kan også nogle gange være en god idé at du rejser dig og går, så du på den måde markerer, at du ikke synes det er rart at være sammen med ham, når han slår dig og så han derved lærer, at hvis I skal være sammen og sidde og hygge jer sammen, så betyder det at man ikke slår.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det kan være bedre at du rejser dig og går væk fra ham, end at du sende ham væk, bærer ham ind på værelset og der går fra ham. Når du med det samme rejser dig og går, så mærker han meget tydeligt, at det her brød du dig ikke om og han forstår sammenhængen bedre - jeg slår, mor rejser sig og går. Det kan godt være at han vil følge efter dig og det er naturligvis okay. Du skal ikke bære nag. Nogle gange behøver du ikke sige mere og I kan fortsætte med at lave noget sammen, for så har han forstået det og er allerede der kommet videre og det er rigtig fint. Andre gange kan der være brug for, at du ganske kort forklarer "ikke slå, det gør Av, men ae-ae" eller lignende, eller I giver måske hinanden et kram og så fortsætter I derfra.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder