Svar: Min dreng vil slå mig
18. april 2014
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :)
Du skal prøve at skelne, hvad der sker, når din dreng slår ud efter dig, altså hvorfor han gør det i situationen - for det har betydning for, hvordan du skal reagere. Du fortæller, at han nogle gange gør det i situationer for det "kammer over". Hvor han egentlig er rigtig glad, men ikke kan styre sin glæde og derfor slår. Hvis han slår i en sådan situation, så er det vigtigt at anerkende hans glæde. Det er vigtigt at vise ham, at du også er glad og glæder dig sammen med ham - og det er vigtigt ikke at skælde for meget ud, når han så forløber sig.
Det kan være en god idé at se det lidt som kærtegn, der kammer over, netop fordi han udtrykker glæde, men ikke har lært endnu, hvordan han skal gøre det rigtigt. Derfor er det en god idé at du viser ham, hvordan han kan vise glæde, at han f.eks. kan løfte armene højt op over hovedet og råbe "Yeah!" eller lignende, så du viser ham, hvad du gerne vil have ham til og har fokus på dette i stedet for på, hvad han gør forkert. Samtidig er det naturligt at børn reagerer fysisk, når de mangler ord og det er derfor en god idé at vise ham en måde, hvorpå han kan udtrykke sig både verbalt og fysisk.
Det kan også være en god idé at du afleder ham, før han når at forløbe sig. Når du nu ved at det nogle gange kammer over for ham, at han starter med at være sød og kærlig, men pludselig begynder at slå - så kan det være en god idé at du afleder ham, begynder at lave noget andet, tilbyder ham noget at spise, finder et spil frem eller lignende, så han ikke når dertil, hvor han begynder at slå, men når at blive afledt inden. Det kan være med til at nedsætte behovet for at slå og gøre at han glemmer det, at det igen kommer på afstand og han så derfor holder op.
Så er der også situationer, hvor han måske slår bevidst ud efter dig, for at se hvordan du reagere på dette og her skal du naturligvis markere, at det vil du ikke have, det er ikke i orden. Dette viser du ham bedst ved at sige "Nej!" eller "Av!" og ved at lade en handling følge med. Det vil sige at hvis han sidder på dit skød og slår ud efter dig, så sætter du ham fra dig. Så han lærer at man kan ikke sidde på skødet, hvis man slår. Det kan også nogle gange være en god idé at du rejser dig og går, så du på den måde markerer, at du ikke synes det er rart at være sammen med ham, når han slår dig og så han derved lærer, at hvis I skal være sammen og sidde og hygge jer sammen, så betyder det at man ikke slår.
Det kan være bedre at du rejser dig og går væk fra ham, end at du sende ham væk, bærer ham ind på værelset og der går fra ham. Når du med det samme rejser dig og går, så mærker han meget tydeligt, at det her brød du dig ikke om og han forstår sammenhængen bedre - jeg slår, mor rejser sig og går. Det kan godt være at han vil følge efter dig og det er naturligvis okay. Du skal ikke bære nag. Nogle gange behøver du ikke sige mere og I kan fortsætte med at lave noget sammen, for så har han forstået det og er allerede der kommet videre og det er rigtig fint. Andre gange kan der være brug for, at du ganske kort forklarer "ikke slå, det gør Av, men ae-ae" eller lignende, eller I giver måske hinanden et kram og så fortsætter I derfra.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske