Brev:
Opstart i institution, ernæring og lure
18. april 2014
Alder:
9 mdr.
Opstart i institution, ernæring og lure
Hej Helen
Tak for dine råd til dagsplan for min datter. Jeg har dog lige et spørgsmål. Når du skriver dine dagsplaner for gennemsnittet hvornår forventer du så de står op i 9-10 mdr. alderen for at spise havregrød kl. 7.30?
Min datter skal starte i institution om et par uger, og jeg starter job om et par dage. Min mand har været hjemme med os i nogle uger og overtager nu barslen og indkøring i institution.
Jeg kan mærke, at jeg bekymrer mig lidt omkring opstart i institution, og hvordan hun ligesom skal passe ind dernede.
Som det er lige nu, så sover hun to lure om dagen. Nogenlunde lige lange fra 1 t 15 min -1 t 30 min. En formiddag et sted mellem kl. 9-11 og en eftermiddag et sted mellem kl. 14-16. Det vil sige, at hun sover der hvor størstedelen af børnene er vågne og omvendt.
Vuggestuens rytme er noget med at de har morgensamling kl. 9 med formiddagsmad, frokost mellem 10.45-12 og så sover de middagslur et sted mellem kl. 12-14.30. Og så eftermiddagsmad ved 14.30 eller tidligere.
Som du kan se passer min datter slet ikke ind i denne rytme hverken for mad eller lure. Som det er lige nu så føler jeg virkelig hun har brug for sine to lure.
Jeg har været nede og besøge vuggestuen og de skriver på hjemmesiden at de følger børnenes behov, men sådan virkede det bare ikke helt da jeg talte med dem. Fx forslog pædagogen at min mand den første dag kom kl. 9 men der sover hun jo eller er hver fald på vej til det. Så snakkede vi om at hun kunne komme efter formiddagsluren, men så sagde pædagogen at så ville hun jo ikke opleve de andre børn så meget og kun være sammen med de voksne, da de andre sov men jeg tænker bare sådan kommer det jo måske også til at være et stykke tid. Det blev så aftalt de kommer 8.15 den første dag men hun kunne godt finde på at være pjevset og lidt træt der. Jeg ved bare ikke hvordan vi skal gøre det anderledes.
Jeg føler hun er klar til institution. Klar til at lege med andre og bliver aktiveret på en anden måde men samtidig er hun stadig så lille at hun også bare nogen basale behov som skal dækkes.
Er det bare mig som bekymre mig for meget eller har du nogen gode råd til opstart i institution for 10 mdr. baby?
Hilsen moren