Opstart i institution, ernæring og lure

18. april 2014

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Opstart i institution, ernæring og lure

Hej Helen

Tak for dine råd til dagsplan for min datter. Jeg har dog lige et spørgsmål. Når du skriver dine dagsplaner for gennemsnittet hvornår forventer du så de står op i 9-10 mdr. alderen for at spise havregrød kl. 7.30?

Min datter skal starte i institution om et par uger, og jeg starter job om et par dage. Min mand har været hjemme med os i nogle uger og overtager nu barslen og indkøring i institution.

Jeg kan mærke, at jeg bekymrer mig lidt omkring opstart i institution, og hvordan hun ligesom skal passe ind dernede.

Som det er lige nu, så sover hun to lure om dagen. Nogenlunde lige lange fra 1 t 15 min -1 t 30 min. En formiddag et sted mellem kl. 9-11 og en eftermiddag et sted mellem kl. 14-16. Det vil sige, at hun sover der hvor størstedelen af børnene er vågne og omvendt.

Vuggestuens rytme er noget med at de har morgensamling kl. 9 med formiddagsmad, frokost mellem 10.45-12 og så sover de middagslur et sted mellem kl. 12-14.30. Og så eftermiddagsmad ved 14.30 eller tidligere.

Som du kan se passer min datter slet ikke ind i denne rytme hverken for mad eller ...

Annonce

... lure. Som det er lige nu så føler jeg virkelig hun har brug for sine to lure.

Jeg har været nede og besøge vuggestuen og de skriver på hjemmesiden at de følger børnenes behov, men sådan virkede det bare ikke helt da jeg talte med dem. Fx forslog pædagogen at min mand den første dag kom kl. 9 men der sover hun jo eller er hver fald på vej til det. Så snakkede vi om at hun kunne komme efter formiddagsluren, men så sagde pædagogen at så ville hun jo ikke opleve de andre børn så meget og kun være sammen med de voksne, da de andre sov men jeg tænker bare sådan kommer det jo måske også til at være et stykke tid. Det blev så aftalt de kommer 8.15 den første dag men hun kunne godt finde på at være pjevset og lidt træt der. Jeg ved bare ikke hvordan vi skal gøre det anderledes.

Jeg føler hun er klar til institution. Klar til at lege med andre og bliver aktiveret på en anden måde men samtidig er hun stadig så lille at hun også bare nogen basale behov som skal dækkes.

Er det bare mig som bekymre mig for meget eller har du nogen gode råd til opstart i institution for 10 mdr. baby?

Hilsen moren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin