Svar: Uenige forældre

12. april 2014

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med jer

Tak for jeres brev :)

Det betyder rigtig meget for jeres datters spisevaner fremover, at hun oplever det at spise som noget dejligt, noget hyggeligt og rart. Spisestunden skal være et tidspunkt, som hun nyder og naturligt ser frem til. Det er der I hygger jer sammen som familie. Derfor er det vigtigt, at I ikke gør det at spise til en magtkamp, for det kommer der ikke noget godt ud af :)

Hun har en alder nu, hvor hun naturligt spiser mere selektivt. Hun spiser ikke længere helt så meget, men har stadig brug for mange små måltider dagen igennem. Hendes lyst til at smage, putte i munden og netop undersøge med munden bliver mindre og mindre. Det er lige nu mere interessant at lege med maden, tallerkenen osv. Undersøge hvad der sker, når tallerkenen vendes på hovedet, når maden kommes op i vandglasset eller når skeen klaskes ned i grøden. Hun undersøger for at lære og opleve - og hun undersøger også hvad det gør ved jer. Det er naturligt interessant at finde ud af, hvilken reaktion hun får fra jer, når hun f.eks. leger med maden eller når hun lukker munden for skeen, drejer hovedet væk, skubber maden fra sig.

Det er vigtigt at I giver hende madro, når det er spisetid. Sæt en tallerken foran hende og lad hende gå igang. Måske skal hun fjernes fra bordenden og sættes ned langs siden af bordet. Hvis hun sidder for bordenden, hvilket rigtig mange børn gør, så har hun jer på hver side og I sidder naturligt og kikker på hende og alt hvad hun gør. Nogle gange hjælper det derfor at flytte hende fordi det giver hende mere ro til at spise og koncentrere sig om maden.

I skal tilbyde hende samme mad som I selv spiser. Det betyder at I ikke skal lave special retter men derimod lave mad, som er børnevenlig, og som hun naturligt kan spise. Det er her en rigtig god idé, hvis I kan sørge for at der er mindst en ting på tallerkenen, som I ved at hun godt kan lide. Det kan være ærter, pastaskruer eller måske et stykke ristet rugbrød, som naturligt gives sammen med maden. Det har den fordel, at hun så går igang med at spise når I sidder ved bordet, at hun lærer at nu er det spisetid og det betyder at hun skal spise maden på tallerkenen - og hun starter naturligt med det hun er glad for og tryg ved. Når hun så har spist sit kvarte stykke ristede rugbrød, så vil hun måske begynde at smage på lidt af det andet, måske vil hun bede om mere rugbrød, nogle gange får hun lidt mere, andre gange siger I måske "spis lidt af din frikadelle, så får du rugbrød igen" eller lignende, så hun hører at der er lidt regler omkring maden.

Det er her vigtigt at I taler postivt omkring maden, taler om hvor mørt kødet er, ...

Annonce

... hvor godt sovsen smager osv. Så hun hører jeres "ummm" og at maden er nydelse. Og at I generelt viser at det at spise er noget I nyder og noget I prioriterer.

I skal undlade at kommentere for meget på hvordan hun spiser, hvad og hvor meget. Hvis det er nødvendigt for at holde hendes fokus på maden, så skæld ikke ud, lad være med at irettesætte for meget, prøv at undgå at sige nej, nej, nej hele tiden - prøv i stedet at sætte ord på det, som I gerne vil have hende til "ind i munden skat, ind i munden", "mm smager godt, må mor smage?", "vil du smage min kartoffel?", "se her, smager godt, mmm". Så fokus hele tiden er på det I gerne vil lære hende og ikke på det hun måske gør forkert.

Det er en god idé, at I ikke serverer ristet rugbrød eller andet som alternativ for ikke at spise aftensmad. Hun skal altså ikke lære at hun kan afvise aftensmaden og derved få noget hun hellere vil have. Det er bedre som sagt at servere noget I ved at hun godt kan lide, sammen med aftensmaden så hun spiser samtidig med jer og som udgangspunkt får samme mad som jer. Og hun skal så heller ikke gå sulten i seng. Hun må dog gerne få ristet rugbrød eller måske en flerkornsgrød som godnatmad, men den skal serveres adskilt fra aftensmaden. Det vil sige at I f.eks. kan spise aftensmad kl 18, så kan hun komme i bad derefter og kl 19.30 kan hun så få et godnatmåltid og derefter bliver puttet i seng.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun skal have mad, når hun er sulten. Og hvis I oplever at hun nogle gange er mere sulten mellem måltider end til måltiderne, så skal der måske ændres lidt ved jeres spisetider. Det kan også være at hun skal have nogle sundere mellemmåltider, så hvis hun har spist lidt grønt som mellemmåltid, så behøver I ikke fokusere så meget på, hvis der glider mest pasta og kød ned til aftensmaden, for så er hun dækket ind i løbet af dagen.

I skal servere små mængder af gangen. De fleste børn vil have rigtig svært ved at overskue en fyldt tallerken. Det kan være en god idé at købe en ensfarvet tallerken der er inddelt i rum og så komme lidt forskelligt i hvert rum. Så kan hun overskue maden og når et rum er spist op, så kan hun evt. få lidt ekstra i det rum, eller måske spise lidt af den øvrige mad.

Det er vigtigt at I ikke bruger slik eller usunde fødevarer som belønning for at spise sund mad. Det er med til at inddele maden i klasser - det lækre usunde og det kedelige sunde. Det er derfor vigtigt at I ikke begynder at presse hende eller stille krav som "hvis du spiser dine kartofler, så kan du få kage" eller lignende. Altså ikke bruger det usunde som belønning.

Jeg håber at I kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin