Svar: Børnehave eller tidlig skolestart

31. marts 2014

Kategori:
Alder:
5 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen:)

Det lyder som om at jeres dreng lige nu er rigtig frustreret. Han har været en del af storbørnsgruppen i børnehaven og har pludselig oplevet at alle de andre er startet i skole og han er blevet tilbage. For børn i 5 års alderen er det meget vigtigt at have en bedste ven og når bedstevennen rejser, så gør det naturligt ondt.

Genrelt så er piger ofte lidt mere modne og lidt mere skoleparate end drenge. Men sådan er det naturligvis ikke altid, og jeg synes det er vigtigt at se på det enkelte barn og prøve at vurdere, hvad barnet er parat til her og nu. Det er her en rigtig god idé at drøfte det med institutionen, fordi de naturligt ser barnet i en anden rolle end man ser derhjemme. De ser ham i samspil med andre børn, ser hvordan han fungerer i en større børneflok og det er en god idé at lytte til deres råd og vejledning.

Og du fortæller at børnehaven har sagt, at de ville anbefale at han startede i skole. De har skønnet at han er fuldstændig klar til det og på niveau med de andre børn i børnehaven og de har udtrykt bekymring for, at han ville komme til at kede sig, hvis han blev i børnehaven. Og I har trods dette valgt at han skulle blive ...

Det er naturligvis vigtigt at I overveje, om det er den rigtige beslutning, eller om I har taget fejl. Jeg vil foreslå at I taler med børnehaven om, hvorvidt hans voldsomme reaktion skyldes en umodenhed og at han faktisk vil have godt af at prøve at være den ældste i børnehaven i et år - eller om han er reelt frustreret, fordi der ikke er blevet lyttet til hans behov...

For at vurdere om han er parat skal I naturligvis også vide lidt om, hvad der laves i børnehaveklassen og første klasse, - hvad er det for krav der stilles til børnene.

Børnehaveklassen bruges egentlig til at forberede barnet til at gå i 1 klasse. Barnet skal lære at forholde sig til kammerater, være en i en børneflok hvor alle skal kunne høres og accepteres, lære hvordan man opfører sig i en time, rækker hånden op, tager imod besked fra læreren, lære hvordan man leger i frikvarterer, kommer ind når klokken ringer osv. Altså lære hvordan det er at gå i skole.

Fagligt så tilrettelægger man en stor del af undervisningen ved at lade børnene tegne og en udfordring for mange børn er at de i skolen ikke altid selv bestemmer, hvad de skal tegne, det bestemmer læreren og det skal man være parat til. Derudover så lærer børnene alfabetet at kende, lærer lyde, øver sig på at skrive osv. og han skal derfor have lyst til dette.

Når børn leger i børnehaven, så leger de ofte rollelege - det vil sige lege, hvor man f.eks. leger mor, far og børn. I skolen, når børn er 6-7 år gamle, så skifter legene karakter og der bliver lavet mange regler for legene. Man kan kun være med, hvis man følger reglerne ellers er man ude. Denne måde at lege på hører med til det at gå i skole og kan et eller andet sted overføres til det man også skal inde i klasseværelset - men barnet skal være parat til denne type leg. På fritidshjemmet leger ...

Annonce

... mange børn dog fortsat rollelege og det er der naturligvis plads til.

Jeres dreng skal have så meget robusthed, at han kan indrette sig efter andre og vente til det bliver hans tur, ligesom han også skal kunne markere sig, hvis det er nødvendigt. Det er rigtig godt, hvis han kan mærke hvad der er okay og hvad der ikke er, han skal være god til at tage hensyn til andre og det vil være rigtig godt, hvis han har selvværd nok til at kunne sige fra både på egne og andres vegne... Det handler om at kunne sige ja og nej på de rigtige tidspunkter, være insisterende når det er nødvendigt. Og han vil måske godt kunne få lidt af denne robusthed ved at vente et år med at starte i skole...

Han skal naturligvis også have lyst til at lære noget. Han skal ville det og tro på at han generelt kan lære noget nyt. Han skal være i stand til at forstå en fælles besked, således at når læreren siger "nu skal I tage jeres læsebog frem" så skal han gøre det uden at læreren behøver sige det en ekstra gang til ham.

Han skal også være selvhjulpen på den måde at han skal kunne gå på toilettet selv og tørre sig selv og vaske sine hænder bagefter. Han skal også selv kunne klæde sig af og på - eleverne har gymnastik og derfor skal han selv mestre dette.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han skal også mestre sproget - han skal altså kunne tale forståeligt. Hvis børn har gået til talepædagog så vil denne ofte være med inde over og være med til at give en vurdering af, hvorvidt barnet sprogligt er parat til at starte i skole. Og nogle gange vil talepædagogen følge barnets sprog i skolestarten.

Han skal også kunne sidde stille, når det forventes og det vil sige mindst 20 minutter af gangen. Hans motoriske udvikling skal være i orden. Han skal kunne hoppe på et ben, kunne gribe og kaste en bold, kunne cykle uden støttehjul, han skal kunne holde om en blyant og kunne klippe med en saks ...

Der er masser af ting at se på og vurdere, når børn skal starte i skole og lige nu skal I vurdere, om han alligevel skal starte. Hvis I stadig mener, at han har godt af et ekstra år i børnehaven, så skal I naturligvis holde fast i dette, for det er jer, som er hans forældre og som kender ham bedst :) Og hvis den nuværende børnehave, så ikke er god for ham, så kunne I jo overveje at flytte ham til en anden børnehave i det år. I fortæller jo, at børnehaven har udtrykt bekymring for at han ville kede sig hos dem, og I fortæller også at han selv giver udtryk for at børnehaven er kedelig og han ikke lærer noget der ... og hvis han stadig har stor gavn af et år i børnehaven, så er det måske i en anden børnehave :)

Det kan også gøre at han føler sig lyttet til og mødt, at han tilbydes en ny børnehave. I givet fald vil det være rigtig godt ikke at tale med ham om børnehaveskift, før I har fundet en børnehave og præcist kan fortælle ham, hvad det er og hvor det er "vi har fundet en rigtig god børnehave, som passer rigtig godt til dig", "vi har aftalt at vi besøger den nye børnehave i morgen" eller lignende.

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder