Svar: Børnehave eller tidlig skolestart
31. marts 2014
Alder:
5 år, 3 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen:)
Det lyder som om at jeres dreng lige nu er rigtig frustreret. Han har været en del af storbørnsgruppen i børnehaven og har pludselig oplevet at alle de andre er startet i skole og han er blevet tilbage. For børn i 5 års alderen er det meget vigtigt at have en bedste ven og når bedstevennen rejser, så gør det naturligt ondt.
Genrelt så er piger ofte lidt mere modne og lidt mere skoleparate end drenge. Men sådan er det naturligvis ikke altid, og jeg synes det er vigtigt at se på det enkelte barn og prøve at vurdere, hvad barnet er parat til her og nu. Det er her en rigtig god idé at drøfte det med institutionen, fordi de naturligt ser barnet i en anden rolle end man ser derhjemme. De ser ham i samspil med andre børn, ser hvordan han fungerer i en større børneflok og det er en god idé at lytte til deres råd og vejledning.
Og du fortæller at børnehaven har sagt, at de ville anbefale at han startede i skole. De har skønnet at han er fuldstændig klar til det og på niveau med de andre børn i børnehaven og de har udtrykt bekymring for, at han ville komme til at kede sig, hvis han blev i børnehaven. Og I har trods dette valgt at han skulle blive ...
Det er naturligvis vigtigt at I overveje, om det er den rigtige beslutning, eller om I har taget fejl. Jeg vil foreslå at I taler med børnehaven om, hvorvidt hans voldsomme reaktion skyldes en umodenhed og at han faktisk vil have godt af at prøve at være den ældste i børnehaven i et år - eller om han er reelt frustreret, fordi der ikke er blevet lyttet til hans behov...
For at vurdere om han er parat skal I naturligvis også vide lidt om, hvad der laves i børnehaveklassen og første klasse, - hvad er det for krav der stilles til børnene.
Børnehaveklassen bruges egentlig til at forberede barnet til at gå i 1 klasse. Barnet skal lære at forholde sig til kammerater, være en i en børneflok hvor alle skal kunne høres og accepteres, lære hvordan man opfører sig i en time, rækker hånden op, tager imod besked fra læreren, lære hvordan man leger i frikvarterer, kommer ind når klokken ringer osv. Altså lære hvordan det er at gå i skole.
Fagligt så tilrettelægger man en stor del af undervisningen ved at lade børnene tegne og en udfordring for mange børn er at de i skolen ikke altid selv bestemmer, hvad de skal tegne, det bestemmer læreren og det skal man være parat til. Derudover så lærer børnene alfabetet at kende, lærer lyde, øver sig på at skrive osv. og han skal derfor have lyst til dette.
Når børn leger i børnehaven, så leger de ofte rollelege - det vil sige lege, hvor man f.eks. leger mor, far og børn. I skolen, når børn er 6-7 år gamle, så skifter legene karakter og der bliver lavet mange regler for legene. Man kan kun være med, hvis man følger reglerne ellers er man ude. Denne måde at lege på hører med til det at gå i skole og kan et eller andet sted overføres til det man også skal inde i klasseværelset - men barnet skal være parat til denne type leg. På fritidshjemmet leger mange børn dog fortsat rollelege og det er der naturligvis plads til.
Jeres dreng skal have så meget robusthed, at han kan indrette sig efter andre og vente til det bliver hans tur, ligesom han også skal kunne markere sig, hvis det er nødvendigt. Det er rigtig godt, hvis han kan mærke hvad der er okay og hvad der ikke er, han skal være god til at tage hensyn til andre og det vil være rigtig godt, hvis han har selvværd nok til at kunne sige fra både på egne og andres vegne... Det handler om at kunne sige ja og nej på de rigtige tidspunkter, være insisterende når det er nødvendigt. Og han vil måske godt kunne få lidt af denne robusthed ved at vente et år med at starte i skole...
Han skal naturligvis også have lyst til at lære noget. Han skal ville det og tro på at han generelt kan lære noget nyt. Han skal være i stand til at forstå en fælles besked, således at når læreren siger "nu skal I tage jeres læsebog frem" så skal han gøre det uden at læreren behøver sige det en ekstra gang til ham.
Han skal også være selvhjulpen på den måde at han skal kunne gå på toilettet selv og tørre sig selv og vaske sine hænder bagefter. Han skal også selv kunne klæde sig af og på - eleverne har gymnastik og derfor skal han selv mestre dette.
Han skal også mestre sproget - han skal altså kunne tale forståeligt. Hvis børn har gået til talepædagog så vil denne ofte være med inde over og være med til at give en vurdering af, hvorvidt barnet sprogligt er parat til at starte i skole. Og nogle gange vil talepædagogen følge barnets sprog i skolestarten.
Han skal også kunne sidde stille, når det forventes og det vil sige mindst 20 minutter af gangen. Hans motoriske udvikling skal være i orden. Han skal kunne hoppe på et ben, kunne gribe og kaste en bold, kunne cykle uden støttehjul, han skal kunne holde om en blyant og kunne klippe med en saks ...
Der er masser af ting at se på og vurdere, når børn skal starte i skole og lige nu skal I vurdere, om han alligevel skal starte. Hvis I stadig mener, at han har godt af et ekstra år i børnehaven, så skal I naturligvis holde fast i dette, for det er jer, som er hans forældre og som kender ham bedst :) Og hvis den nuværende børnehave, så ikke er god for ham, så kunne I jo overveje at flytte ham til en anden børnehave i det år. I fortæller jo, at børnehaven har udtrykt bekymring for at han ville kede sig hos dem, og I fortæller også at han selv giver udtryk for at børnehaven er kedelig og han ikke lærer noget der ... og hvis han stadig har stor gavn af et år i børnehaven, så er det måske i en anden børnehave :)
Det kan også gøre at han føler sig lyttet til og mødt, at han tilbydes en ny børnehave. I givet fald vil det være rigtig godt ikke at tale med ham om børnehaveskift, før I har fundet en børnehave og præcist kan fortælle ham, hvad det er og hvor det er "vi har fundet en rigtig god børnehave, som passer rigtig godt til dig", "vi har aftalt at vi besøger den nye børnehave i morgen" eller lignende.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske