Børnehave eller tidlig skolestart

31. marts 2014

Kategori:
Alder:
5 år, 3 mdr.

Børnehave eller tidlig skolestart

Hej Helen

Så har jeg brug for lidt input igen. Frederik er fra januar og har altid været fremme i skoene og godt med i forhold til sin alder. Han har det seneste ½ år været sammen med storbørnsgruppen i børnehaven, da det var i den gruppe han havde alle sine kammerater. I starten af februar tog børnehaven en snak med os og anbefalede at han startede i skole i år, selvom han først bliver 6 år til næste januar. De mente at han var helt klar til det og på niveau med alle de andre børn i børnehaven, som skulle i skole og udtrykte bekymring for at han ville komme til at kede sig.

Vi valgte i første omgang at lade ham blive i børnehaven, da de fleste kammerater startede før-skole SFO 1. marts. De sidste 4 uger har vi haft en meget frustreret dreng, som græder hver morgen, når han bliver afleveret, løber efter mor ud til lågen i strømpesokker og trygler om, at jeg ikke må gå fra ham. Hjemme er han fuld af ...

Annonce

... frustration. Græder over ingenting og kan ikke stilles ved noget som helst. I børnehaven taler han grimt til alle de voksne og opfører sig som en dreng vi slet ikke kender. Der er desværre kun et par enkelte voksne som har forståelse for at hans opførsel bunder i frustration og sorg over at alle kammeraterne er forsvundet og da der samtidig er forsvundet/udskiftet 5 voksne på hans stue føler han sig meget overset, meget lidt hørt og meget skældt ud.

Så hvad gør vi?? Hvad er din erfaring med især drenge, som starter et år tidligere i skole og hvordan ville du hjælpe ham af med alt hans frustration? Han har svært ved at udtrykke hvad der er galt - men har dog flere gange spurgt til, om han ikke bare kunne komme i skole, fordi der er kedeligt i børnehaven og at man ikke lærer noget der. Han synes f.eks. at det er dumt, at han ikke kan læse osv.

Hilsen
fra en mor der er ved at gå i spåner over at have en frustreret dreng.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder