Brev:
Børnehave eller tidlig skolestart
31. marts 2014
Alder:
5 år, 3 mdr.
Børnehave eller tidlig skolestart
Hej Helen
Så har jeg brug for lidt input igen. Frederik er fra januar og har altid været fremme i skoene og godt med i forhold til sin alder. Han har det seneste ½ år været sammen med storbørnsgruppen i børnehaven, da det var i den gruppe han havde alle sine kammerater. I starten af februar tog børnehaven en snak med os og anbefalede at han startede i skole i år, selvom han først bliver 6 år til næste januar. De mente at han var helt klar til det og på niveau med alle de andre børn i børnehaven, som skulle i skole og udtrykte bekymring for at han ville komme til at kede sig.
Vi valgte i første omgang at lade ham blive i børnehaven, da de fleste kammerater startede før-skole SFO 1. marts. De sidste 4 uger har vi haft en meget frustreret dreng, som græder hver morgen, når han bliver afleveret, løber efter mor ud til lågen i strømpesokker og trygler om, at jeg ikke må gå fra ham. Hjemme er han fuld af frustration. Græder over ingenting og kan ikke stilles ved noget som helst. I børnehaven taler han grimt til alle de voksne og opfører sig som en dreng vi slet ikke kender. Der er desværre kun et par enkelte voksne som har forståelse for at hans opførsel bunder i frustration og sorg over at alle kammeraterne er forsvundet og da der samtidig er forsvundet/udskiftet 5 voksne på hans stue føler han sig meget overset, meget lidt hørt og meget skældt ud.
Så hvad gør vi?? Hvad er din erfaring med især drenge, som starter et år tidligere i skole og hvordan ville du hjælpe ham af med alt hans frustration? Han har svært ved at udtrykke hvad der er galt - men har dog flere gange spurgt til, om han ikke bare kunne komme i skole, fordi der er kedeligt i børnehaven og at man ikke lærer noget der. Han synes f.eks. at det er dumt, at han ikke kan læse osv.
Hilsen
fra en mor der er ved at gå i spåner over at have en frustreret dreng.