Svar: Mor bliver afvist af storebror

18. marts 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære du

Tak for dit brev - og stort tillykke med lillebror :)

Det er simpelthen så synd for dig at storebror afviser dig så markant, men ikke desto mindre naturligt, selvom det er hårdt ... For det er jo dig, som har været gravid og som har været på sygehuset og også bragt lillebror hjem. Og det er derfor et sundhedstegn, at han reagerer overfor dig og ikke overfor lillebror... men ja, åh hvor er det hårdt!

Du gør det rigtige - det er så fint, at du i løbet af dagen forsøger at give ham masser af kys og kram, prøver at skabe situationer hvor du og han kan have nogle gode oplevelser sammen, så han hele tiden mærker, at du rigtig gerne vil ham og stadig er der for ham.

Det er naturligt at jeres dreng foretrækker far - for far er jo tilgængelig hele tiden, det er mor ikke, for du ammer, sidder med lillebror osv. og storebror kan godt mærke, at der mellem dig og lillebror er et særligt bånd. Du kikker på lillebror på en anden måde, taler i et andet toneleje osv. Og du kan ikke på samme måde som far trækkes væk fra lillebror. Det skal du heller ikke, du skal være mor for dem begge og storebror finder ud af det hen af vejen, men lige nu synes han, det er svært, og han reagerer med at afvise dig.

Det vil være rigtig godt at inddrage ham, når du f.eks. sidder og ammer. Tag storebror med ind i denne situation, så du samtidig med at du ammer også kan sidde og læse historie højt. Så han ikke føler sig udenfor. Bed også storebror hjælpe dig med at finde lillebrors sut, finde en ren ble eller lignende til lillebror og fortæl storebror igen og igen, hvor dejligt det er at du har ham, og at du slet ikke ville vide, hvad du skulle gøre, hvis ikke du havde den store dejlige dreng. Han må ikke tvivle på at han betyder ligeså meget som han hele tiden har gjort.

Du må også gerne sætte lidt ord på nogle af de følelser, som du måske tænker at han har "det er bare så dumt, at jeg sidder her med lillebror", "du vil bare så gerne at jeg kunne spille bold med dig" ...

Annonce

... eller lignende, så han hører, at du forstår ham, ser ham og godt ved at han kan have det lidt svært. For som du skriver, så fylder lillebror naturligt, han tager tid og du er ikke tilgængelig, som du ville være, hvis lillebror ikke var der - og det er okay, sådan er det jo, men det er vigtigt at du viser storebror, at du godt forstår at det nogle gange kan være lidt dumt og irriterende.

Du og far skal også tale om hvordan I fælles kan støtte hinanden, så I begge naturligt kan være der for storebror. I kan evt. lave nogle aftaler om, hvordan I gør tingene, når I er hjemme begge to. Det er naturligt at man, når man får en lille baby og gerne vil at storebror skal synes det er godt, måske lader storebror bestemme lidt for meget f.eks. hvem der skal putte, hvem der skal børste tænder, hvem der skal med i zoo. Og det er naturligvis en balance, for han skal jo føle sig set og mødt, men samtidig også mærke, at han ikke kan spille jer ud mod hinanden.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du skal naturligvis være glad for, at I har en dreng, som nu bruger sin far og danner tæt bånd med far. Det er rigtig dejligt at have to primære omsorgspersoner og nu hvor han skal dele især mor med lillebror, så styrkes båndet mellem far og søn. Det er jo rigtig dejligt og godt! Men far skal naturligvis også bakke op om at mor kan ligeså godt som far kan. Så far må også nogle gange sige "i dag putter mor dig" eller lignende, så storebror hører, at far også synes det er en god idé. Det betyder ikke, at far ikke også skal sige godnat, men mor har også ret, og far kan derfor også nogle gange sige "mor læser godnathistorie for dig, og så kommer jeg ind og kysser godnat bagefter", ligesom du kan sige "jeg læser for dig og så kommer far bagefter". På den måde vise I jeres dreng, at du gerne vil ham, at far bakker op om at mor sagtens kan og at I samtidig anerkender hans behov for også at have sin far ekstra lige nu :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med begge jeres dejlige drenge :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder