Efterkomme kollektive beskeder

18. marts 2014

Kategori:
Alder:
5 år, 10 mdr.

Efterkomme kollektive beskeder

Hej Helen

Så har vi brug for din hjælp igen..

Siden sidst er der sket en del. Det begyndte at gå meget bedre i børnehaven ift. hans sociale kompetencer og legekammeraterne blev udvidet en del, da der faktisk var flere piger han gik godt i spænd med.

Derudover er han nu startet i forårs-sfo, hvor det er gået rigtig godt siden start. Der er en del piger med fra den gamle børnehave og han går ok i spænd med de fleste af de 'nye' drenge.

Men i dag får jeg så af vide af pædagogen, at det er som om han går rundt i sine egne tanker og går i stå, når de bliver bedt om at rydde op efter frokosten og komme i tøjet. Dermed bliver han den sidste i overtøjet og de andre skal vente på at han bliver klar. Når de spørger ham hvorfor han går i stå, siger han at han ikke ved hvad han skal. Så han har ikke hørt den kollektive besked.

Denne manglende/nedsatte koncentration og nærværelse kommer også til udtryk ifm. hans fritidsaktiviteter. Fx til svømning, hvor han heller ikke hører efter/holder fokus på når træneren giver fælles beskeder. Enten er han ikke færdig med første opgave som den eneste eller også dykker han, så han ...

Annonce

... ikke hører de kollektive beskeder.

Ifølge pædagogen i sfo'en gør de meget for ikke at udstille ham ifm. at han bliver den sidste, der kommer i tøjet.

Han har ingen problemer med at holde fokus når vi fx 'finder flunker', laver puslespil, tegner, spiller spil eller lign.

Men som jeg tidligere har skrevet ang hans tid i børnehaven, så var det minimalt med skoleforberedende adfærd og der var så meget larm, at han har lukket af for meget af den støj, der kom fra de andre, både voksne og børn, for at kunne rumme at være i det. Pædagogerne har haft svært ved at håndtere gruppen og sætte sig i respekt.

Vi taler en del med ham om det med at høre efter, men jeg mangler redskaber til hvordan vi får ham til at høre bedre efter og dermed især at omsætte de kollektive beskeder til handling.

Lad mig endelig høre dit input.

Mange hilsner fra den frustrerede mor, der synes hun har en fantastisk dejlig og kærlig søn, der normalt er så kvik til så meget andet, men som kommer til at fremstå som lidt af en tosse, når han ikke hører efter og efterkommer de beskeder han får, så han altid er den sidste til at blive færdig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor