Svar: Skolestart og angst
17. oktober 2013
Alder:
6 år, 2 mdr.
Kære L
Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre at skolestarten er gået godt, og at jeres datter er kommet i en klasse, som hun umiddelbart trives i, og hvor I også er glade for læreren :)
Har jeg virkelig sagt det med "politibetjent?" - Ups. Det med at være "klassens politibetjent" skal ses som noget positivt! Det er ikke et prædikat, som skal følge jeres datter - det er mere et udtryk for, at hun i sin personlighed har styr på tingene. Hun er på mange måder en meget moden pige og I forældre taler rigtig meget med hende. Hun ved rigtig mange ting, hun får svar på de spørgsmål hun har, I rummer hende og anerkender hende rigtig godt - og det er som du skriver, rigtig vigtigt for hende at have styr på tingene, og det er positivt. Det er godt at være ansvarsbevidst og det er godt at vide, hvad reglerne er.
Hendes retfærdighedssans er stor og hun har nogle værdier med sig om, at vi skal behandle hinanden godt og når hun mærker, at andre ikke opfører sig pænt, så vil hun højst sandsynligt blande sig - for hun kan ikke lade være.
Hendes udfordring er måske, at mange andre børn ikke er så modne og overhovedet ikke overvejer, hvad de siger eller hvorfor nogen gør som de gør. De tænker ikke som jeres datter, og suger derfor ikke alt det til sig, som hun gør. Og uden at kunne vide det, så tror jeg måske at det kan stresse jeres datter lidt, at de andre ikke altid følger reglerne eller ikke altid siger søde eller pæne ting. Hun forstår det ikke og det er jo også rigtig svært at forklare. Og måske er det dette, som ligger i en udtalelse om at "noget ikke er helt som det skal være"...
Jeg tænker at hun lige nu er rigtig godt igang med at finde sin rolle i skolen, finde ud af at være der, være en del af klassen og de regler der er der og også de sociale spilleregler, som hun naturligt nu skal være en del af. Og det lærer man ikke med det samme, det er noget man lærer stille og roligt og hen af vejen.
Du har naturligvis ret i at hun godt kan kanalisere sin uro over i killingen og at hendes "jeg er bange for at den løber væk", måske er udtryk for at hun lige nu synes det er svært at have styr på det hele, og at hun derfor har brug for at I igen og igen forklarer hende at I har styr på det. Og måske skal du derfor netop sige det højt til hende - sætte de ord på. Forklare hende, at når man starter i skole, så er der rigtig meget man skal have styr på, der er mange nye ting, mange nye regler, bøger, række hånden op, lytte, dele, give plads til alle osv. Og at du ved at det betyder rigtig meget for hende at have styr på tingene - derfor skal hun koncentrerer sig om skolen, du koncentrerer dig om det derhjemme og du har styr på killingen osv.
Så du forklarer hende at hun skal koncentrere sig om at være barn, om at være den dejlige skolepige hun er - det er hendes arbejde - og så tager du dig af alt det andet, det skal hun ikke bruge energi på, for det er dit arbejde. Så du på den måde direkte hjælper hende med at sortere lidt i det hele, så hun måske kan finde lidt mere ro:)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske