Svar: Skolestart og angst

17. oktober 2013

Kategori:
Alder:
6 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære L

Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre at skolestarten er gået godt, og at jeres datter er kommet i en klasse, som hun umiddelbart trives i, og hvor I også er glade for læreren :)

Har jeg virkelig sagt det med "politibetjent?" - Ups. Det med at være "klassens politibetjent" skal ses som noget positivt! Det er ikke et prædikat, som skal følge jeres datter - det er mere et udtryk for, at hun i sin personlighed har styr på tingene. Hun er på mange måder en meget moden pige og I forældre taler rigtig meget med hende. Hun ved rigtig mange ting, hun får svar på de spørgsmål hun har, I rummer hende og anerkender hende rigtig godt - og det er som du skriver, rigtig vigtigt for hende at have styr på tingene, og det er positivt. Det er godt at være ansvarsbevidst og det er godt at vide, hvad reglerne er.

Hendes retfærdighedssans er stor og hun har nogle værdier med sig om, at vi skal behandle hinanden godt og når hun mærker, at andre ikke opfører sig pænt, så vil hun højst sandsynligt blande sig - for hun kan ikke lade være.

Hendes udfordring er måske, at mange andre børn ikke er så modne og overhovedet ikke overvejer, hvad de siger eller hvorfor nogen gør som de gør. De tænker ikke som jeres datter, og suger derfor ikke alt det til sig, som hun gør. Og uden at kunne vide det, så tror jeg måske at det kan stresse jeres datter lidt, at de andre ikke altid følger reglerne eller ikke altid siger søde eller pæne ting. Hun forstår det ikke og det er jo også rigtig svært at forklare. Og måske er det dette, som ...

Annonce

... ligger i en udtalelse om at "noget ikke er helt som det skal være"...

Jeg tænker at hun lige nu er rigtig godt igang med at finde sin rolle i skolen, finde ud af at være der, være en del af klassen og de regler der er der og også de sociale spilleregler, som hun naturligt nu skal være en del af. Og det lærer man ikke med det samme, det er noget man lærer stille og roligt og hen af vejen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du har naturligvis ret i at hun godt kan kanalisere sin uro over i killingen og at hendes "jeg er bange for at den løber væk", måske er udtryk for at hun lige nu synes det er svært at have styr på det hele, og at hun derfor har brug for at I igen og igen forklarer hende at I har styr på det. Og måske skal du derfor netop sige det højt til hende - sætte de ord på. Forklare hende, at når man starter i skole, så er der rigtig meget man skal have styr på, der er mange nye ting, mange nye regler, bøger, række hånden op, lytte, dele, give plads til alle osv. Og at du ved at det betyder rigtig meget for hende at have styr på tingene - derfor skal hun koncentrerer sig om skolen, du koncentrerer dig om det derhjemme og du har styr på killingen osv.

Så du forklarer hende at hun skal koncentrere sig om at være barn, om at være den dejlige skolepige hun er - det er hendes arbejde - og så tager du dig af alt det andet, det skal hun ikke bruge energi på, for det er dit arbejde. Så du på den måde direkte hjælper hende med at sortere lidt i det hele, så hun måske kan finde lidt mere ro:)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke