Skolestart og angst

17. oktober 2013

Kategori:
Alder:
6 år, 2 mdr.

Skolestart og angst

Kære Helen.

Jeg er mor til en sensitiv pige, som er startet skole i år.

Hun er umiddelbart rimelig glad for skolen. De fleste dage vil hun gerne afsted. Nogle dage er hun knap så begejstret. Men det er aldrig med tårer eller protest. Det er en lille klasse med 17 søde børn i, flest piger. Hun er den næstældste i klassen. Læreren virker også god.

Men hun er begyndt at være meget bange for, at hendes killing skal løbe væk. Hun spørger vel op til 20 gange på en dag, hvor den er henne. Vil have den indenfor, og helst lukket inde i ét rum. Hun er meget knyttet til sine dyr.

Det virker på mig, som om hun er mere optaget af det, end hvad der ligesom er forventeligt. Altså, at hendes angst for, at killingen bliver væk, er lidt ude af proportioner.

Jeg har læst, at børn ofte giver "angsten et navn". Og at den angst kan være udtryk for, for store krav i hverdagen.

Hun er en meget pligtopfyldende pige, og du har helt ret, da du engang skrev, at hun let kunne blive klassens politidame. Jeg tror, hun bruger meget energi på at følge reglerne og gøre det, man skal i skolen. Og måske endda også bliver stresset over, at nogle andre børn måske ikke altid ...

Annonce

... følger alle reglerne til punkt og prikke.

Så jeg tænker, at hendes optagethed af killingen er udtryk for, at det er en udfordring at starte i skole med nye regler, krav og forventninger til hende.

Og at det bedste vi kan gøre hjemmefra er at berolige hende med, at vi nok skal passe på killingen, og at vi (hendes forældre) har styr på den. Berolige, berolige, berolige og forsøge ikke at svare lidt irriteret, at nu må hun altså holde op med at bekymre sig om den ;)

Og så lade tiden arbejde for, at alt det nye og spændende og udfordrende i skolen bliver mere hverdagsagtigt for hende.

Hun sover godt om natten. Har ikke svært ved at falde i søvn. Vågner udhvilet og veloplagt. Spiser og leger som før. Så der er ikke andre tegn på angst end det med killingen.

Lyder det fornuftigt? Er der andet eller mere, du ville foreslå, at vi gjorde?

Tak for dine kloge ord som altid.

Kh,
L

PS: Min datter har nogle gange sagt, helt spontant: "Jeg har en fornemmelse, af at der er noget galt, men jeg ved ikke, hvad det er". Jeg tolker det som udtryk for den der uro/lille angst.

Mest sidst på dagen, når hun er træt eller fyldt med indtryk.

Tak Helen :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder