Tidlige morgner og dagsrytme (igen)

17. oktober 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Tidlige morgner og dagsrytme (igen)

Kære Helen,

Tak for dit sidste svar, har gjort meget for at få en laaang middagslur og en kortere lur sidst på dagen. Vi har nu flere og flere gode dage, hvor middagsluren er lang og eftermiddag som resultat rigtig hyggelig. Der er dog også stadig dage, hvor det hele går i kludder.

Det største problem i øjeblikket er, at vores søn på seks månender vågner for tidligt og dermed skubber hele programmet.

Du får lige vores dagsprogram for en god dag:

05.45 I vågner (vi hører ham ligge og pludre, men giver sutten og lader ham ligge indtil ca. 06.15, hvor jeg står op.)

06.30 flaske (150 ml)

07.30 morgengrød (ikke så sulten, spiser lidt)

((her er det så, jeg gør alt for at trække luren til kl. 08.30))

08.30 - 9.45 I sover

10.30 flaske (160 ml)

leger - går tur - besøger venner etc.

12.00 grøntsagsmos, spiser for det meste fint.

12.30 I sover (hvis jeg går tur kan han sove to timer, ellers bliver det ofte omkring 1 time og 15 min, på dårlige dage kun 40 min).

14.30 flaske (150 ml)

leger - går tur etc

16.00 / 16.30 (lille lur)

18.00 grøntsagsmos ved bordet

19.00 I ...

Annonce

... seng

23.30 drømmemåltid.

Det var en god dag. På dårlige dage vågner han allerede kl. 5 og skubber hele programmet, så alle lurene er tidilige og han skal i seng næsten kl. 18, hvis han ikke skal blive overtræt. Er der noget i vores skema, du tror er galt? Vi har forsøgt at give ham en flaske, når han vågner og så putte igen (lader som om det er nat) - men han falder ikke søvn, desværre og virker heller ikke mega sulten, bare vågen.

Som du kan se giver jeg mælk, når han vågner og skemad ind imellen. Du anbefaler ofte det modsatte, men jeg har fulgt E(eat)A(awake)S(sleep)Y(your time)-rutinen siden han var lille og været ret glad for den. På den måde går der 4 timer mellem flaskerne, og nu hvor lurene efterhånden er blevet lidt længere fungerer det ret godt. Kender du til EASY-begrebet?

Derudover skal jeg lige høre, hvordan og hvilke flasker, jeg først fjerner? Han vil endnu ikke vide af sin kop med vand til måltiderne - og bliver nærmest sur, når jeg prøver at give ham. Men vi prøver hver gang.

Har du nogle ideer til, hvordan vi kan få lov at starte dagen bare en halv time senere?

Kærlig hilsen
Ivans mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.