Svar: 5-årig griner hånligt af alt

1. september 2013

Kategori:
Alder:
5 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Annette

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg kan godt forstå at du bliver ked af det, når du oplever at jeres dreng griner hånligt, griner højlydt, ikke hører efter hvad I siger, løber væk fra dig osv. Det er naturligvis ikke særlig rart, for vi vil jo rigtig gerne lære vores børn at lytte til hvad vi siger og lære dem at opføre sig pænt.

Det er første gang du skriver til mig og jeg kender derfor ikke jeres familie, men der er sandsynligvis flere ting som spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig. Og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker du kan bruge og hvad der mon kan være forklaringen hos jer :)

Når børn griner når de får skæld ud, så skyldes det ofte to ting:

1. At barnet er så tryg ved mor og far, at det ved at uanset hvordan det opfører sig, så er det elsket og derfor tør barnet godt afprøve grænser og tør også vise jer, at han synes I ser sjove ud, når I skælder ud.

2. At barnet føler sig meget usikker i situationen, hvor I skælder ud. At han simpelthen ikke ved, hvad "ben han skal stå på". Børn som bliver skældt meget ud reagerer ofte ved enten at grine, lade som om de er ligeglade eller lade som om de voksne ikke er der - det er for dem måden at tackle det på.

Derfor skal I for det første overveje, hvor meget I skælder ud og hvordan I generelt møder jeres dreng. Det kan godt være at han reagerer som han gør, fordi han ikke ved hvad I egentlig forventer af ham, han kan ikke finde ud af hvad han så skal gøre, hvis ikke han skal grine.

Det er vigtigt at du/I voksne sender tydelige signaler. Det er vigtigt at I melder klart ud og det er vigtigt at jeres kropssprog signalerer det samme, som der kommer ud af jeres mund. Måske har jeres dreng nogle gange gjort noget, som I er kommet til at grine over, fordi det lige i situationen kunne virke sjovt - og hvor han naturligt så misforstår situationen. Det kan også være at lillesøster nogle gange gør noget, hvor I griner af hende, selvom hun egentlig gør noget forkert, fordi de jo er søde, når de nogle gange laver spillopper - men det sender nogle signaler, som jeres dreng naturligt ikke forstår, eller måske misforstår.

Det er også rigtig vigtigt at I overvejer hvornår I siger nej og at I holder fast i et nej. Det er rigtig vigtigt at et nej er et nej og ikke bliver til nej, nej, nej, jamen så gør det da... Der skal være konsekvens, jeres børn skal kunne regne med det I siger. Hvis der er for meget inkonsekvens, vil han naturligt blive usikker på hvor grænserne går og derfor også afprøve flere grænser.

Det er rigtig vigtigt at I lytter til ham, lytter til hvad han fortæller. Hvis han bliver frustreret eller ked af noget, så skal der være plads til dette. Det er vigtigt at I ikke møder ham med f.eks. "hold så op med at være så hysterisk" eller lignende, hvad skal han så være - skal han så grine i stedet eller hvad er det I vil have.. Det er derfor rigtig vigtigt at I prøver at lytte til hvad han siger og I kan også sagtens med den alder han har, stille spørgsmålstegn ved, hvorfor han reagerer som han gør. Ikke kritisere ham, ikke sige "hvad griner du af, tror du det er sjovt?" eller lignende, men måske i stedet prøve at sætte jer stille og roligt ned og sige "jeg bliver i tvivl om, om du har forstået, hvad det er jeg vil" eller lignende.

Når han stikker af fra dig, så skal du i situationen vurdere om det er farligt. Hvis det ikke er det, så lad ham løbe. Han skal nok komme tilbage - især når han opdager at du ikke sætter efter ham. For ...

Annonce

... han prøver ikke at løbe væk fra dig, han prøver højst sandsynligt at få dig til at løbe efter ham, - fordi han rent faktisk har brug for dig. Han har brug for at du fanger ham, giver ham fysisk kontakt og nærhed - at du lige der ser ham, møder ham. Hvis det er en farlig situation, så skal du naturligvis efter ham.

Og så er det rigtig vigtigt at du efterfølgende taler med ham om, hvorfor han løber, hvad det gør ved dig og at det vil du ikke have. Ligesom du skal fortælle ham, hvad konsekvensen er. Ikke for at straffe ham, men for at holde fast i at der er visse regler der skal overholdes. Det kan f.eks. være "jeg kan ikke tage dig med op at handle næste gang, hvis du løber din vej fra mig" - og så kommer han ikke med op at handle. Og hvis han en dag vil med op at handle, så kan du godt her lave en aftale med ham "jeg vil rigtig gerne have dig med, men vi aftaler, at du ikke stikker af?" og igen hvad konsekvensen så er, hvis han alligevel gør det. Så I fælles laver nogle aftaler om, hvordan tingene skal foregå, for at I alle kan være sammen.

Det er rigtig vigtigt at du i hverdagen husker at sætte ord på alt det gode han gør, alt det du rigtig gerne vil se mere af. Det er vigtigt at sige tingene højt og være helt konkret i det du siger "jeg elsker bare at sidde her sammen med dig", "det er bare så hyggeligt når vi to..."; "hvor er det bare dejligt, når du hjælper mig med at dække bord" osv. så han hører, at du nyder disse stunder og at det gør dig glad.

Det vil også være en rigtig god idé at du nu taler om følelser med ham og om hvordan man kan se om nogen er glade, kede af det, vrede osv. Det er noget man ofte taler med børn om i børnehaveklassen, men det vil være helt relevant at I drøfter nogle af disse følelser nu. I kan tale om hvordan man kan se ud uden på og føle sig anderledes indeni, du kan vise ham billeder af forskellige udtryk og følelser og tale med ham om, hvad han tror personen er "er personen på billedet Glad? Vred? Overrasket?, Bange?" osv. og hvordan man ser det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan tale med ham om hvad der gør ham glad, ked af det, vred, frustreret osv. Ligesom du kan tale med ham om, hvad der gør dig, far, lillesøster glad, ked af det osv. Og hvordan man i en familie kan glæde hinanden og gøre hinanden kede af det - nogle gange bevidst og andre gange ubevidst.

Og det vil være en rigtig god idé at tage udgangspunkt i bøger, som I kan læse. Bøger der handler om følelser og om at være gode ved hinanden. Maaholms Forlag har for nogle år siden lavet en serie om følelser til børn - nogle af dem kan stadig købes, men ellers kan de lånes på biblioteket. Der er f.eks. titler som:

Jeg er ærlig
Jeg tager ansvar
Jeg viser respekt
Jeg er noget særligt
Jeg er genert
Jeg er høflig
Når jeg bliver mobbet

Jeg vil også anbefale dig bogen "Gal på alt og alle - Peter og Sofie og problemvrede". Den er for de 4-8 årige og kan fint læses op for jeres dreng. Den er udgivet af Dansk Psykologisk Forlag og er en rigtig fin bog at tale ud fra, netop når det handler om børn, som hurtigt blive vrede over små ting, og som tit bliver uvenner med deres forældre og deres venner. Nogle af børnene bliver meget vrede og der er i bogen situationer som jeres dreng slet kke befinder sig i - men der er rigtig meget godt at tale ud fra og netop drøfte - hvornår er man sød og rar at være sammen med og hvornår er det ikke rart for nogen. Og hvorfor er det mon ikke altid så godt at være "en bølle":)

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder