5-årig griner hånligt af alt

1. september 2013

Kategori:
Alder:
5 år, 4 mdr.

5-årig griner hånligt af alt

Hej Helen.

Jeg har en dejlig dreng på 5 år som jeg har en udfordring med. Han griner nemlig hånligt hvis jeg eller hans far irettesætter ham og hvis andre kommer til skade og bliver kede af det. Han ser meget op til og prøver at identificere sig med "bøllerne" i børnefilm. Vi har prøvet at sætte filmene i karantæne, så han ikke kan se dem, men det rører ham ikke.

Hvis han gør noget han ikke må, og jeg gerne vil snakke med ham om det, så prøver han at løbe væk fra mig (hvilket han har succes med, for han ...

Annonce

... kan løbe hurtigere end mig) samtidig med han griner højlydt af mig.

Jeg ved simpelhen ikke hvad jeg skal stille op. Har prøvet at snakke med ham om det - men det griner han også af. Nogle aftener føler jeg mig nærmest på grådens rand pga frustrationer.

Ud over det er han jo en super kærlig, hjælpsom og dejlig dreng.

Hvordan skal jeg få ændret denne adfærd, som ofte skaber en dårlig stemning i hjemmet. Vores familie består af mig, børnenes far, vores søn på 5 og vores datter på 3.

Venlig hilsen
Annette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene