Svar: At gå hjemme med sit barn

22. juni 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Jeg synes det er så dejligt, at I har og har haft mulighed for at have jeres børn hjemme og at du nyder det! Det er jo ikke alle der har det der "hjemme-gen", hvor man nyder at gå derhjemme, nyder at være omkring børnene, nyder at lave hjemlige huslige ting i hverdagen - rigtig mange har brug for at komme ud, arbejde, tjene penge - og det er nok det du ofte mærker i folks reaktioner.

Ifølge Danmarks statistik, så er Danmark det land i Norden, hvor børn kommer tidligst i institution. Tal fra 2011 viser at 18 % af børn under 1 år kommer i daginstitution eller dagpleje - hvor det er 4% i Norge, 1 % i Finland og 0% i Sverige.

Når det gælder de 1 årige børn, så går 86% af de danske børn i institution, 71% af de norske børn, 49% af de svenske børn og 30% af de finske børn.

Jeg synes det er rigtig fint at jeres storebror nu er i børnehave. Med den alder han har, så er det godt at komme lidt ud og skulle prøve at klare sig uden mor og far. Det er nogle gange hård læring, men det vil styrke ham til skolelivet, hvis han har skulle klare sig lidt på egen hånd netop ved at være i børnehave. Selvom pædagogerne er super søde og omsorgsfulde, så vil de naturligt ikke kunne være omkring ham hele tiden og visse situationer, skal han selv lære at tackle. Han skal, som din mand har sagt, lære de sociale spilleregler og det er naturligt svært. Det kan være lettere at lege med mor og far, fordi han ofte vil kunne opsætte reglerne og I følger ham, hvor de andre børn gør modstand, de vil det modsatte end ham og det kan være rigtig hårdt.

Samtidig, så ved han jo også at du er hjemme og det er helt naturligt at han så nogle gange giver udtryk for, at han hellere vil være derhjemme end at komme af sted. Det er jo hyggeligt og rart at tulle rundt sammen med mor og lillebror. Men du må gerne holde fast i at det også er godt at være i børnehave og tale positivt om at være der, at det er godt at have andre børn på sin egen alder at lege med, at lege nye lege, tage med på tur og hvad der nu sker .. Og så samtidig naturligvis også udnytte, at du nogle gange har mulighed for at hente ham tidligere eller aflevere ham senere, netop fordi du er hjemmegående. Det er rigtig godt at give ham fleksibiliteten.

Det kan også være en god idé at du måske henter ham og en ven fra børnehaven tidligere en dag og lader dem lege hjemme hos jer et par timer, hvorefter den andens forældre så kan hente hos jer. Det at få "legekammerater med hjem" er vigtigt og de lærer hinanden at kende på en anden måde, når de netop leger privat med hinanden.

I forhold til lillebror, så synes jeg ikke han behøver komme af sted. Han er stadig ikke ret gammel og han har rigtig meget brug for sin mor. Det er også det du fornemmer i din mave, at han og du trives bedst med hinanden - og det er vigtigt at lytte til denne mavefornemmelse. Han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor du går hen, når han ikke kan se dig, han bliver ked af det, hvis du går i køkkenet og lader ham være alene i stuen - han har brug for at se dig, mærke dig, lige få et knus og blive tanket op med masser af nærhed, for derefter at kunne bevæge sig ud i verden ...

Annonce

... lidt på egen hånd. Og det er rigtig dejligt, at du på den måde har muligheden for netop at være der for ham - og at du samtidig nyder det!

Så længe han er under 2 år, vil han ikke lege sammen med andre børn, men vil lege det der kaldes parallel-leg, hvor børnene leger ved siden af hinanden. Det betyder ikke, at han ikke vil have glæde af at være sammen med andre børn - for det vil han. Han vil spejle sig i de andre, prøve at gøre det de gør, forsøge at kommunikere med dem osv. og det er naturligvis vigtigt - men det behøver ikke være hver dag og mange timer hver dag. Det kan sagens være 1-2 gange om ugen, hvor I så opsøger legestue, går til noget rytmik og bevægelse eller lignende, hvor I så er sammen med andre børn. Når han er hjemme, har han jo også sin storebror, som han naturligt vil se op til:)

Udfordringen, når man vælger at gå hjemme, er ofte netop at der ikke er nogen børn. Der er ingen børn på vejen, alle er i institution og derfor er muligheden for at lege med andre minimeret - og det stiller lidt krav til dig som mor, netop om at tage på legeplads, legestue, gå til nogle ting sammen med lillebror, så han stadig oplever at være sammen med andre. Præcis som du også har gjort med storebror - der er også sådanne muligheder i Danmark.

At det lige nu er ekstra svært for storebror at finde ud af de sociale spilleregler tænker jeg hænger ligeså meget sammen med at han har en alder, hvor det naturligt er svært. Han er ved at finde ud af, hvem han selv er og han skal afprøve rigtig mange ting sammen med andre børn - ligesom de også afprøver ham. Jeg tænker også at det naturligt er svært, hvis både du og far har været hjemme i en periode og han som den eneste har skulle af sted ... Der behøver ikke være en sammenhæng mellem at han har været meget hjemme og nu er af sted dagligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg tænker også at skiftet mellem USA og Danmark naturligt er stort. Ligesom det at blive storebror også er en stor omvæltning og i det hele taget, så er der sandsynligvis sket meget i jeres og hans liv det sidste års tid. Renlighed, væk fra sut osv. En masse skift, en masse nye krav og han kan naturligt reagere på det hele.

I skal naturligvis sikre jer at det er en god børnehave og at han har det godt der. Hvis institutionen har skiftende personale, problemer med at få personale nok, hvis der er et højt lydniveau, små rum, for lidt aktiviteter osv. så er det jo ikke godt - hverken for ham eller for andre børn, men hvis det er et godt sted, så skal han nok finde ud af at være der, han skal bare have lidt tid og naturligt vænne sig til at være "børnehavebarn" :)

Og lillebror kan starte i 2 års børnehave, når han bliver 2 eller han kan vente til han bliver 3 - det må tiden vise. Det afhænger af hvordan du synes han har det, trives bedst og det kan ændre sig. Måske vil du pludselig selv fornemme, at han søger andre børn og virker til at have brug for andre - og det er okay, så kan I til den tid køre ham ind i institution.

På hjemmesiden hjemmeunger.dk kan du finde andre, der har valgt at gå hjemme hos deres børn og jeg tænker at det kan hjælpe dig at læse lidt der :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!