At gå hjemme med sit barn

22. juni 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

At gå hjemme med sit barn

Kære Helen,

Jeg har tidligere skrevet til dig om dette emne, men omstændighederne har ændret sig, og jeg har brug for dit syn på sagen.
Som du ved, gik jeg hjemme med S de to år, vi var i USA, og jeg nød det rigtigt meget. Vi havde flere aktiviteter at gå til, playdates med andre børn, men samtidig havde vi tid til at tage tingene i vores eget tempo. Jeg ordnede huset, indkøb osv. i hverdagene, så vi i weekenderne havde tid til at være sammen som familie.

Nu har vi så fået J, som nu er 9 mdr. Han er en glad, aktiv og meget nysgerrig lille fyr. Jeg går i tanker om at gå hjemme med ham i en længere periode, uden tidshorisont. Dette har flere årsager. Dels synes jeg at han stadig er meget lille og meget afhængig i forhold til at blive passet af andre. Dels fordi jeg har været glad for at have den mulighed for at have S hjemme længere end normalt. Dels fordi min mand arbejder rigtigt meget (når han ikke er på barsel), og jeg har det svært ved tanken om at mine børn skal være mange timer i institution. Dels er det nok lidt en mental barriere for mig at skulle i gang med at arbejde efter fire år derhjemme.

Min mand og jeg er (nogenlunde) enige om, at det er det vi gør lige nu, fordi det er det bedste for vores familie, men jeg møder simpelthen så meget "modstand" og uforståelse fra rigtigt mange mennesker, f.eks. "kan du godt få tiden til at gå?" , "mangler du ikke kontakt med andre voksne?", "ej, jeg ville altså blive sindssyg af at gå hjemme!". Min ...

Annonce

... sundhedsplejerske, som var her for nylig til J's 9mdrs. undersøgelse sagde meget kontant "han er meget aktiv, du kan slet ikke aktivere ham herhjemme, send du snarest ham i insitution!".

Jeg føler hele tiden, at jeg skal forsvare vores/mit valg, og jeg begynder at blive i tvivl, om det nu også er det bedste for J at blive passet hjemme længere end normen her i Danmark. Det hjælper ikke på tvivlen, at min store søn, S, ikke er superglad for at være i børnehave for tiden, tit siger at han ikke vil lege med børnene derovre og også har svært ved at møde børnene det nye sted vi lige er flyttet til (mange børn, lukket gårdmiljø). Min mand mener, at han er i gang med at lære de sociale spilleregler - det er han muligvis, men er det problematisk, at han ikke har gjort det tidligere som andre børn?

Jeg er ikke af den opfattelse, at J har brug for at blive aktiveret uden for hjemmet endnu. Jeg kan se at han trives med at kravle rundt og undersøge alting mange gange, grydeskab, opvaskemaskine, storebrors legetøj, skoene i gangen osv. Hvad mere aktivitet har han brug for? Samtidig er han noget mere morglad end S var, og så har han mig i nærheden, hvis han har brug for det.

Jeg har brug for at høre din mening omkring det at jeg passer J hjemme en tid endnu. Er der risiko for at han bliver "socialt handicappet"? Er det det S kæmper med lige nu? Og hvad tænker du er en god alder for ham at begynde i vuggestue/børnehave?

Jeg glæder mig til at høre fra dig :)

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor