Brev:
At gå hjemme med sit barn
22. juni 2013
Alder:
9 mdr.
At gå hjemme med sit barn
Kære Helen,
Jeg har tidligere skrevet til dig om dette emne, men omstændighederne har ændret sig, og jeg har brug for dit syn på sagen.
Som du ved, gik jeg hjemme med S de to år, vi var i USA, og jeg nød det rigtigt meget. Vi havde flere aktiviteter at gå til, playdates med andre børn, men samtidig havde vi tid til at tage tingene i vores eget tempo. Jeg ordnede huset, indkøb osv. i hverdagene, så vi i weekenderne havde tid til at være sammen som familie.
Nu har vi så fået J, som nu er 9 mdr. Han er en glad, aktiv og meget nysgerrig lille fyr. Jeg går i tanker om at gå hjemme med ham i en længere periode, uden tidshorisont. Dette har flere årsager. Dels synes jeg at han stadig er meget lille og meget afhængig i forhold til at blive passet af andre. Dels fordi jeg har været glad for at have den mulighed for at have S hjemme længere end normalt. Dels fordi min mand arbejder rigtigt meget (når han ikke er på barsel), og jeg har det svært ved tanken om at mine børn skal være mange timer i institution. Dels er det nok lidt en mental barriere for mig at skulle i gang med at arbejde efter fire år derhjemme.
Min mand og jeg er (nogenlunde) enige om, at det er det vi gør lige nu, fordi det er det bedste for vores familie, men jeg møder simpelthen så meget "modstand" og uforståelse fra rigtigt mange mennesker, f.eks. "kan du godt få tiden til at gå?" , "mangler du ikke kontakt med andre voksne?", "ej, jeg ville altså blive sindssyg af at gå hjemme!". Min sundhedsplejerske, som var her for nylig til J's 9mdrs. undersøgelse sagde meget kontant "han er meget aktiv, du kan slet ikke aktivere ham herhjemme, send du snarest ham i insitution!".
Jeg føler hele tiden, at jeg skal forsvare vores/mit valg, og jeg begynder at blive i tvivl, om det nu også er det bedste for J at blive passet hjemme længere end normen her i Danmark. Det hjælper ikke på tvivlen, at min store søn, S, ikke er superglad for at være i børnehave for tiden, tit siger at han ikke vil lege med børnene derovre og også har svært ved at møde børnene det nye sted vi lige er flyttet til (mange børn, lukket gårdmiljø). Min mand mener, at han er i gang med at lære de sociale spilleregler - det er han muligvis, men er det problematisk, at han ikke har gjort det tidligere som andre børn?
Jeg er ikke af den opfattelse, at J har brug for at blive aktiveret uden for hjemmet endnu. Jeg kan se at han trives med at kravle rundt og undersøge alting mange gange, grydeskab, opvaskemaskine, storebrors legetøj, skoene i gangen osv. Hvad mere aktivitet har han brug for? Samtidig er han noget mere morglad end S var, og så har han mig i nærheden, hvis han har brug for det.
Jeg har brug for at høre din mening omkring det at jeg passer J hjemme en tid endnu. Er der risiko for at han bliver "socialt handicappet"? Er det det S kæmper med lige nu? Og hvad tænker du er en god alder for ham at begynde i vuggestue/børnehave?
Jeg glæder mig til at høre fra dig :)
Med venlig hilsen
Mette