Svar: Temperament og hysteriske skrig

4. juni 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor med ondt i ørerne ;)

Tak for dit brev :)

Det er ganske rigtigt at man netop ofte omkring 10 måneders alderen begynder at opleve barnets temperament rigtigt. Det er ikke usædvanligt at forældre fortæller at de ser deres barn reagere så temperamentsfuldt, at de står og tænker "hvem er dog den lille pige?" - pludselig ser man bare en helt ny side af sit lille barn, som man ikke har set før og det kan virke voldsomt :)

Jeres datter er hjernemæssigt meget umoden, men hun forstår en del af det I siger til hende, uden dog selv at kunne gøre sig særlig forståelig. Det er naturligt frustrerende og hun kan veksle mellem glæde og gråd på et splitsekund og ofte ved du ikke, hvad der er galt, og andre gange kan du måske regne ud, at hun bliver ked af det, fordi du ikke lige har opmærksomheden på hende, eller fordi hun vil noget andet end du vil ...

Hendes spirende selvstændighed og spirende egen vilje og temperament ses ofte ved måltiderne. Hun lukker munden sammen for skeen, vil ikke mades, men vil spise selv. Det ses også ved puslebordet, hvor hun tydeligvis ikke vil ligge og derfor protesterer voldsomt - hun er som en ål, vender og drejer sig, sparker og bliver skiftet under store protester. Det ses, når hun skal have tøj på, sko på, når du sætter hende fra dig, så vil hun op og når hun er oppe, så vil hun ned - der er masser af situationer, hvor det bare er rigtig svært at være hende - og hvor det derfor også kan være rigtig svært for dig at finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre.

Man kan sige at det bedste du kan gøre er at lytte. Det er ikke det samme som at give efter, men i stedet at sætte sig ind i, hvad det er barnet forsøger at kommunikere ud. Et barn der føler sig forstået og imødekommet vil forstå og imødekomme andre.

Så hvis hun protesterer overfor skeen, så skal hun have mere mad hun selv kan spise, hvis hun protestere mod at blive skiftet på puslebordet, så kan man i ...

Annonce

... en periode lade hende stå op og få en bukseble på .. Det kan være en god idé at indgå kompromis, ligesom det kan være en god idé at lade hende være med og deltage aktivt i forskellige ting. Hun kan selv spise med fingrene eller med gaffel, hun kan selv løfte numsen, når den rene ble skal ind under hende, hun kan sidde i den høje stol, så hun kan se, hvad du laver i køkkenet osv.

Nogle gange kan det være en god idé at sætte ord på og aflede hende - "sikke du kan råbe, kan du også sige bbrrr-bbrr" eller lignende, så hun får opmærksomheden på andre lyde og på at I kan kommunikere sammen. Og atter andre gange må du sige "jeg ved godt det er træls, nu skynder vi os" og så blive færdige med det I laver, så I kommer videre og tiden ikke trækkes ud.

Når hun nogle gange lige må vente, så kan du prøve at aflede hende - giv hende noget spændende at kikke på, - en skuffe i køkkenet, som her hendes egen og hvor du skifter indholdet, så der jævnligt er noget spændende at undersøge, kan give dig lidt frirum til lige at få tømt indkøbsposerne, lavet lidt mad, dækket bord osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

En gåvogn, som hun kan holde i og skubbe foran sig, kan være rigtig god nu, hvor hun rejser sig og viser tegn til gerne at ville gå med jer hånden. Vælg en model som kan spændes i hjulene (bremses) eller hvor du kan lægge noget tungt i vognen, så den ikke kører fra hende. Det skal være en gåvogn ikke en gåstol.

Humor, at du pludselig hopper, siger en sjov lyd, virrer med hovedet osv. kan få børn i denne alder til at grine. Det kan være rigtig sjovt for hende, hvis du pludselig gør noget hun ikke lige regner med og det kan også aflede hende lidt, så du ikke behøver give hende fysisk kontakt, bære hende osv. men så du gør et eller andet fjollet imens du laver noget praktisk - hun kan se dig, I er i samme rum, I kommunikerer, men du kan stadig få gjort lidt af det du skal :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder