Svar: Temperament og hysteriske skrig
4. juni 2013
Alder:
10 mdr.
Kære mor med ondt i ørerne ;)
Tak for dit brev :)
Det er ganske rigtigt at man netop ofte omkring 10 måneders alderen begynder at opleve barnets temperament rigtigt. Det er ikke usædvanligt at forældre fortæller at de ser deres barn reagere så temperamentsfuldt, at de står og tænker "hvem er dog den lille pige?" - pludselig ser man bare en helt ny side af sit lille barn, som man ikke har set før og det kan virke voldsomt :)
Jeres datter er hjernemæssigt meget umoden, men hun forstår en del af det I siger til hende, uden dog selv at kunne gøre sig særlig forståelig. Det er naturligt frustrerende og hun kan veksle mellem glæde og gråd på et splitsekund og ofte ved du ikke, hvad der er galt, og andre gange kan du måske regne ud, at hun bliver ked af det, fordi du ikke lige har opmærksomheden på hende, eller fordi hun vil noget andet end du vil ...
Hendes spirende selvstændighed og spirende egen vilje og temperament ses ofte ved måltiderne. Hun lukker munden sammen for skeen, vil ikke mades, men vil spise selv. Det ses også ved puslebordet, hvor hun tydeligvis ikke vil ligge og derfor protesterer voldsomt - hun er som en ål, vender og drejer sig, sparker og bliver skiftet under store protester. Det ses, når hun skal have tøj på, sko på, når du sætter hende fra dig, så vil hun op og når hun er oppe, så vil hun ned - der er masser af situationer, hvor det bare er rigtig svært at være hende - og hvor det derfor også kan være rigtig svært for dig at finde ud af, hvad der er det rigtige at gøre.
Man kan sige at det bedste du kan gøre er at lytte. Det er ikke det samme som at give efter, men i stedet at sætte sig ind i, hvad det er barnet forsøger at kommunikere ud. Et barn der føler sig forstået og imødekommet vil forstå og imødekomme andre.
Så hvis hun protesterer overfor skeen, så skal hun have mere mad hun selv kan spise, hvis hun protestere mod at blive skiftet på puslebordet, så kan man i en periode lade hende stå op og få en bukseble på .. Det kan være en god idé at indgå kompromis, ligesom det kan være en god idé at lade hende være med og deltage aktivt i forskellige ting. Hun kan selv spise med fingrene eller med gaffel, hun kan selv løfte numsen, når den rene ble skal ind under hende, hun kan sidde i den høje stol, så hun kan se, hvad du laver i køkkenet osv.
Nogle gange kan det være en god idé at sætte ord på og aflede hende - "sikke du kan råbe, kan du også sige bbrrr-bbrr" eller lignende, så hun får opmærksomheden på andre lyde og på at I kan kommunikere sammen. Og atter andre gange må du sige "jeg ved godt det er træls, nu skynder vi os" og så blive færdige med det I laver, så I kommer videre og tiden ikke trækkes ud.
Når hun nogle gange lige må vente, så kan du prøve at aflede hende - giv hende noget spændende at kikke på, - en skuffe i køkkenet, som her hendes egen og hvor du skifter indholdet, så der jævnligt er noget spændende at undersøge, kan give dig lidt frirum til lige at få tømt indkøbsposerne, lavet lidt mad, dækket bord osv.
En gåvogn, som hun kan holde i og skubbe foran sig, kan være rigtig god nu, hvor hun rejser sig og viser tegn til gerne at ville gå med jer hånden. Vælg en model som kan spændes i hjulene (bremses) eller hvor du kan lægge noget tungt i vognen, så den ikke kører fra hende. Det skal være en gåvogn ikke en gåstol.
Humor, at du pludselig hopper, siger en sjov lyd, virrer med hovedet osv. kan få børn i denne alder til at grine. Det kan være rigtig sjovt for hende, hvis du pludselig gør noget hun ikke lige regner med og det kan også aflede hende lidt, så du ikke behøver give hende fysisk kontakt, bære hende osv. men så du gør et eller andet fjollet imens du laver noget praktisk - hun kan se dig, I er i samme rum, I kommunikerer, men du kan stadig få gjort lidt af det du skal :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske