Svar: Forslag til lege med og uden forældre

26. maj 2013

Kategori:
Alder:
5 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Det lyder som om at I allerede gør en masse hjemme hos jeg og det er nogle rigtig gode ting I allerede laver. Det lyder som om at hun bliver udfordret rigtig godt og som om at der er en fin balance i tingene - for naturligvis skal I ikke stille op til rollespil, hvis I ikke har lyst til det :)

Generelt vil jeg sige, at det der er vigtigt er at vi er sammen med vores børn. Det er ikke sådan, at vi skal være pædagoger og tager over der hvor børnehaven eller fritidshjemmet slipper. Når vi er hjemme sammen, så er det andre ting der bliver lavet og det vigtige her er, at være sammen som familie. Og det betyder blandt andet at I godt må foreslå jeres datter at deltage i nogle af de ting, som naturligt skal laves. Det kan være at være med til at handle, finde varer og komme dem i indkøbsvognen. Det kan være at dække bord, lave mad, ordne vasketøj osv. I kan på den måde godt være sammen og hygge jer sammen, uden at I behøver lege.

Hun vil sandsynligvis også nyde at kunne sidde ved spisebordet imens du laver mad eller andre praktiske ting. Børn i jeres datters alder nyder ofte at være tæt på familien og vil ikke lege alene på deres værelse, så at invitere legen ind, hvor I opholder jer, så hun er tæt på jer, kan være en rigtig god idé.

Stillesiddende lege kan være:
Forskellige spil som I kan spille samme. Det kan også være dukkehus, leg med store dukker, der skal have mad osv. Det ...

Annonce

... kan være puslespil, bygge med perler - lave perleplader, halskæder osv. Det kan være at male med pensler og vandfarver. Forme og male figurer ud af trylledej. Hammermosaik, hvor hun skal lave mønstre og slå med en hammer. Det kan være "klippe og klistre", hvor hun f.eks. skal klippe ud af magasiner, sætte sammen og lave nye billeder på et stykke papir. Det kan være "playmais" som kan sættes sammen til små figurer, prinsesser osv. hvis hun interesserer sig for det. Det kan være magnetiske spil, som GeoMac eller lignende. Det kan være malebøger, som kan være forskellige i sværhedsgrader. Det kan også være opgave bøger med "skolearbejde" - lær at skrive, lær at regne osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Udendørsleg kan være:
Hoppebold, løbehjul, rulleskøjter, sjippetov, hulahopring, stangtennis, kroket, balancebane, gynge, trapetz og gymnastikringe, man kan købe havespil i overstørrelse - f.eks. "fire på stribe", "dam", "Fang en fisk", "kaste dåse" osv. I kan hjælpe hende med at tegne en hinkerude og lære, hvordan man hinker. Telt i haven, hvor hun kan få en madpakke med ud og lave skovtur på egen hånd. Nogle børn synes det er rigtigt spændende med walkie-talkie, hvor de på egen hånd går lidt hjemmefra og kommunikerer med forældrene, der stadig er hjemme. Det vil også være rigtig godt at jeres datter lærer at cykle, hvis hun ikke allerede kan det.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!