Svar: Forslag til lege med og uden forældre
26. maj 2013
Alder:
5 år, 3 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at I allerede gør en masse hjemme hos jeg og det er nogle rigtig gode ting I allerede laver. Det lyder som om at hun bliver udfordret rigtig godt og som om at der er en fin balance i tingene - for naturligvis skal I ikke stille op til rollespil, hvis I ikke har lyst til det :)
Generelt vil jeg sige, at det der er vigtigt er at vi er sammen med vores børn. Det er ikke sådan, at vi skal være pædagoger og tager over der hvor børnehaven eller fritidshjemmet slipper. Når vi er hjemme sammen, så er det andre ting der bliver lavet og det vigtige her er, at være sammen som familie. Og det betyder blandt andet at I godt må foreslå jeres datter at deltage i nogle af de ting, som naturligt skal laves. Det kan være at være med til at handle, finde varer og komme dem i indkøbsvognen. Det kan være at dække bord, lave mad, ordne vasketøj osv. I kan på den måde godt være sammen og hygge jer sammen, uden at I behøver lege.
Hun vil sandsynligvis også nyde at kunne sidde ved spisebordet imens du laver mad eller andre praktiske ting. Børn i jeres datters alder nyder ofte at være tæt på familien og vil ikke lege alene på deres værelse, så at invitere legen ind, hvor I opholder jer, så hun er tæt på jer, kan være en rigtig god idé.
Stillesiddende lege kan være:
Forskellige spil som I kan spille samme. Det kan også være dukkehus, leg med store dukker, der skal have mad osv. Det kan være puslespil, bygge med perler - lave perleplader, halskæder osv. Det kan være at male med pensler og vandfarver. Forme og male figurer ud af trylledej. Hammermosaik, hvor hun skal lave mønstre og slå med en hammer. Det kan være "klippe og klistre", hvor hun f.eks. skal klippe ud af magasiner, sætte sammen og lave nye billeder på et stykke papir. Det kan være "playmais" som kan sættes sammen til små figurer, prinsesser osv. hvis hun interesserer sig for det. Det kan være magnetiske spil, som GeoMac eller lignende. Det kan være malebøger, som kan være forskellige i sværhedsgrader. Det kan også være opgave bøger med "skolearbejde" - lær at skrive, lær at regne osv.
Udendørsleg kan være:
Hoppebold, løbehjul, rulleskøjter, sjippetov, hulahopring, stangtennis, kroket, balancebane, gynge, trapetz og gymnastikringe, man kan købe havespil i overstørrelse - f.eks. "fire på stribe", "dam", "Fang en fisk", "kaste dåse" osv. I kan hjælpe hende med at tegne en hinkerude og lære, hvordan man hinker. Telt i haven, hvor hun kan få en madpakke med ud og lave skovtur på egen hånd. Nogle børn synes det er rigtigt spændende med walkie-talkie, hvor de på egen hånd går lidt hjemmefra og kommunikerer med forældrene, der stadig er hjemme. Det vil også være rigtig godt at jeres datter lærer at cykle, hvis hun ikke allerede kan det.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske