Brev:
Sover så dårligt
26. maj 2013
Alder:
7 mdr.
Sover så dårligt
Hej Helen.
Jeg søger råd og hjælp til bedre nattesøvn.
Jeg skriver vedr. Vores skønne, livlige datter, som netop har rundet de 7 mdr. Hun er aktiv dagen lang - og også om natten. I alt fire tænder er brudt frem (to i under -og to i overmunden) og det ser stadig ud som om flere kommer. Om natten vågner hun mange gange, hvor hun møffer rundt og kommer ud i diverse stillinger, som hun ikke selv kan komme ud af igen. Hun både kravler ind i sengekanten, sætter sig op og senest er, at hun har rejst sig i sengen. Hun kan som sagt ikke rigtig finde ro og jeg synes det slider rigtig hårdt, at det sker hver nat og mange gange om natten, og jeg skal altid ta hende over i sengen til mig og ligge en beroligende hånd på brystet af hende, før hun igen kan falde til ro.
Hun har fra nyfødt, haft svært ved at falde i søvn og jeg vugger hende stadig i søvne, til alle sine tre lurer om dagen og til natten. Har også haft gavn af at svøbe hende og svøber hende stadig i dynen. Hun er ikke sensitiv eller andet og er en rigtig modig og dygtig lille pige. Jeg er selv klar over, at mange ting nok spiller ind, men det har stået på siden februar og jeg gruer efterhånden for nætterne, fordi jeg ikke i nærheden, får min søvn. Vi er godt igang med skemaden og har været igang siden 5 mdr. Har ammet hende indtil 6 mdr., men min mælk slap op og jeg var egentlig også i tvivl om hun blev ordentlig mæt. Jeg vil forsøge at beskrive vores døgn:
Mellem 3 og 5, får en flaske. Spiser sjældent mere end 100 ml
Ca. 6-7 står vi op. Morgenvasker, leg osv.
Ca. 8-9 får havregrød, med lidt most banan. Vand af kop. Skal have noget at sidde med selv, ellers nægter hun pure at spise.
9-9.30 puttes til en kort lur. 30-45 min.
10 får en snack. Frugt for det meste.
11-12 får en flaske. Spiser alt mellem 100-160 ml
12 puttes til middagslur, sover typisk to timer
14-15 får grøntsagsmos - er ikke kæmpe fan, så spiser somregel ikke særlig meget.
Får en flaske en times tid senere.
16-17 år en powernap. 20-30 min.
Ca 18 får tilbudt grøntsagsmos, prøver også med grød. Spiser overvejende små portioner.
Ca. 19-20 puttes for natten, med en flaske. Spiser fra 100-130 ml. Aldrig mere.
Ca. 23-24 spiser ca. 130 ml. Melder sig selv.
Herefter starter roderiet egentlig. Hvad kan jeg gøre og er hun sulten, drikker aldrig mere end 600 ml mme på et døgn. Kommer mme i alt maden. Hun er en fin pige på ca. 8,5 kg. Stort set aldrig ked af det, meget sød og charmerende - også om natten, hvor vi sååå gerne vil sove! :-)
Håber du kan komme med nogle råd, og en plan for vores dag. Tusind tak for et super forum.
Med venilg hilsen
træt mor.