Svar: Gråd - 3 år

19. maj 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Rikke

Tak for dit brev :)

Det er rigtig svært at være tre, snart fire år. Der er rigtig mange ting din datter kan, der er meget hun efterhånden mestrer - men der er også stadig ting der driller, ting der er svære og med den alder hun har, så vil hun naturligt stadig kunne blive oprigtigt ked af det, når hun føler at tingene driller og det ikke rigtig vil som hun vil.

Samtidig er hun også blevet storesøster og det giver naturligt også nogle udfordringer. Hun har ekstra meget brug for at mærke at I er der for hende, at I prioriterer hende og at hun stadig har en plads i jeres hjerte - og lige nu måske især, fordi lillebror jo også fylder mere og mere. Han har en alder nu, hvor han ikke længere ligger stille, i stedet kravler han rundt, tager fat i hendes legetøj, piller ved hendes ting - han charmerer også alt og alle, kan få folk til at grine og skabe opmærksomhed omkring sig selv på en meget mere bevidst måde end tidligere og det er naturligt svært at håndtere, når man selv stadig er en lille pige :)

I skal naturligvis være opmærksomme på at hun får sin søvn og at hun spiser godt og sundt hele dagen igennem. Jo bedre hun sover og jo mere stabilt hendes blodsukker kører, jo større overskud vil hun også have til at møde dagen og alle dagens udfordringer.

I skal også være opmærksomme på om der mon er sket ændringer i børnehaven, som gør at hun der også bruger lidt ekstra ressourcer i øjeblikket. Hvis der er udskiftning af personale, nye børn der starter, at hun oplever nogen driller osv. Det kan alt sammen spille ind på hendes overskud og gøre at hun græder mere og lettere i øjeblikket.

Vær også opmærksom på om der sker for mange ting i hverdagen - måske er der brug for at I lige nu ikke skal noget, men "bare" er der hjemme, slapper af og at det er tilladt at kede sig og tulle rundt i nattøj, hvis det er der behovet er lige nu...

Når hun bliver ked af det fordi tøjet driller eller morgenmaden er forkert, så vil det ofte være en god idé at du lytter til dette og bekræfter at det også er dumt eller irriterende og så hjælpe hende. Du skal ikke sige "lad være med at skabe dig" eller "nu får du den mad, så må du spise den eller lade være" eller lignende - for så føler hun sig ikke mødt og det hjælper hende ikke. I stedet kan du f.eks. ...

Annonce

... sige "det er også dumt med den jakke, kom nu skal jeg hjælpe dig".

Det kan være en rigtig god idé at du ikke stiller for mange spørgsmål og ikke giver for mange valgmuligheder - for hun kan ikke overskue det og slet ikke om morgenen, hvor I skal nå en masse og ud af døren. Det kan også være en god idé at du lige nu "nurser" hende lidt mere - selvom hun godt selv kan tage tøj på, så kan det godt være at du lige nu skal hjælpe hende med det, så tingene sker stille og roligt og så hun føler sig prioriteret. Du hjælper jo lillebror med alt :)

Når hun "kommer ind i gråd og vreden og ikke kan komme ud igen", så prøv at være hos hende. Igen skal du ikke stille spørgsmål og afkræve svar eller forklaringer. Lad være med at sige "Hvad er der?", "Hvorfor bliver du så ked af det?", "Vil du det eller det?", "Hvorfor bliver du så sur?" osv. Prøv i stedet bare at være der, sidde hos hende, invitere hende op på dit skød, prøv at holde om hende og bare være til stede og hvis du skal sige noget så sig "sååå skat, lille ven, sååå, sååå, bliver du bare så ked af det, sååå skatterpige" eller lignende. Sker det i bilen på vej hjem, så sig "vi er hjemme lige om lidt, jeg skynder mig" eller lignende og så kører I hjem. Og når I så er hjemme, så skal I have lidt at spise og måske læse en historie, så I på den måde lige lander og hun får hjælp til at skifte situation. Det kan også være at du kan tage lidt frugt eller lignende med til hende, som hun kan spise i bilen på vej hjem ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Mange børn har svært ved at skifte situation. Det er svært at blive afleveret om morgenen og det er også svært at blive hentet og skulle hjem igen. Og de fleste børn har brug for "lige at lande" og finde ud af at nu er de der. Nogle børn går på deres værelse og er for sig selv i lidt tid og er så derefter klar til at være sammen med familien, andre børn har brug for nærhed og at man prioriterer at sidde med dem, atter andre har brug for et måltid og at man lige sidder og taler lidt om dagen imens man spiser et mellemmåltid ...

I min bog "Helens bog om gråd og trøst" kan du læse om gråd i forskellige aldre, hvad det skyldes og hvordan man kan reagere :) Du kan bruge den både i forhold til lillebror og storesøster.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor