Brev:
Gråd - 3 år
19. maj 2013
Alder:
3 år, 10 mdr.
Gråd - 3 år
Hej Helen!
Jeg har et spørgsmål angående min datter på 3 år (fylder 4 år til august) Det handler om hvordan jeg mest hensigtsmæssigt takler hendes gråd.
Min datter er meget følsom og lidt sart. Her på det seneste er hun kommet ind i en vane med at give sig til at græde i stor set alle situationer hvor ting driller hende. Hun er ikke noget morgenmenneske og hvis hendes tøj driller det mindste bliver hun hidsig og græder. Forkert morgenmad udløser gråd, selen i bilen, ikke sidde ordenslig i autostolen, en lynlås i jakken, strømper i støvlen, legetøj. Enten græder hun bare eller også bliver hun samtidig meget hidsig smider med tingene og ex bider i hendes jakke hvis det lige var den som drillede. Problemet er at når hun først kommer ind i gråden og vreden kan hun ikke kom ud igen. Det er ligesom hun kører sig selv helt fast i situationen uden mulighed for at vende tilbage.
Jeg har prøvet forskellige strategier uden held. Har forsøgt at holde om hende og hjælpe, aflede, sagt hun i stedet for bare at give sig til at græde, skal spørge om hjælp i stedet, prøvet at sige stop, prøvet at ignorer gråden og bare hjælpe hende. Jeg synes det er destruktivt for hende. Når jeg henter hende i børnehaven bliver hun altid meget glad, men når vi kommer ud i bilen bliver hun frustreret, hidsig alt driller og hun græder.
Mangler gode råd til at takle dette.
Med venlig hilsen
Rikke