Svar: Søskendejalousi
18. maj 2013
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Dett er rigtig dejligt at S er glad for sin lillebror og gerne vil "vise ham frem" i børnehaven og tydeligt er stolt over at være storebror :) Og det er helt normalt at der kommer en reaktion nu, hvor lillebror begynder at bevæge sig mere rundt og er mere aktivt deltagende i jeres familie.
I mange familier kommer reaktionen på at der kommer en baby først rigtigt, når den lille begynder at blive mere bevidst og mere krævende. Det er lettere for storebror at forholde sig til en lille der ligger og sover, pludrer, får mælk og sover igen, end det er at forholde sig til at lillebror begynder at snakke med, gøre opmærksom på sig selv, når der kommer gæster, når I sidder og spiser, og begynder at kravle rundt, tager hans legetøj, trækker sig op ved tingene - måske hiver fat i storebror osv.
Det at der kommer en lille ny i familien sammenlignes ofte med at ens mand kom hjem med en ny kvinde, erklærede at hende elskede han og nu skulle hun bo sammen med jer - og de to sad så og puttede sammen, kyssede, krammede og kælede ... når hun flyttede ind, så ville du hurtigt kunne få følelsen af at hun overtog din plads og du ville naturligt blive irriteret på hende. Faktisk siger man at det er især tre store følelser som spiller ind - vrede, sorg og angst. Det er vreden over at være sat i denne situation, det er sorgen over ikke længere at have mor og far for sig selv og det er angsten for at I vil synes bedre om lillebror end om storebror og usikkerheden om, der mon stadig er plads nok og kærlighed nok i jeres hjerter.
Og selvom storebror synes at lillebror er sød og han er glad for ham og stolt af ham, så er lillebror naturligvis også rigtigt irriterende. Storebror skal tage mange hensyn til lillebror og lillebror får lov til rigtig meget. Lillebror bliver hjulpet med alt, hvor storebror skal kunne mange ting selv. Storebror skal dele, han skal vente, han skal tage hensyn, - lillebror forstå ikke hvad det betyder at dele, vente og tage hensyn og set fra storebrors side, så er rollerne ikke ligeligt fordelt og han føler sandsynligvis ofte at lillebror fylder lidt for meget ...
Og jeg tænker at det er rigtig vigtigt at I anerkender disse følelser. Det er rigtig fint, hvis I f.eks. en gang imellem kunne sætte ord på "jeg kan godt forstå du synes lillebror er irriterende", "jeg kan godt forstå du synes det er dumt, at du skal vente", "jeg forstår godt, at du bliver sur, når lillebror ..." - så S hører at det er okay, at han ikke altid synes at lillebror er den bedste i verden :)
Og så skal I naturligvis også hjælpe ham med at sige fra og forsøge at forhindre, at lillebror tager storebrors ting. Når lillebror kravler rundt og storebror bliver irriteret og kikker på dig - så er den reaktion storebror ønsker måske nogle gange, at du tager lillebror væk og anerkender storebror lyst til at have sine ting for sig selv eller lege alene. At du fjerner lillebror imens du siger "nej, du kan ikke lege med bilen, det er storebrors - du kan lege med den her" og afleder lillebror samtidig med at du anerkender storebror og så storebror netop hører at du forstår det.
Nogle gange kan det være en god idé at give storebror en rolle, hvor han er med til at sikre at lillebror kun leger med "babylegetøj" - en legetøjstester fra forbrugerstyrelsen kan være rigtig god. Det er en lille beholder og alt hvad der kan gå ned i beholderen er lillebror for lille til at lege med. Det kan hjælpe storebror, at han på den måde bliver gjort lidt aktiv i forhold til at hjælpe dig med at sikre, at lillebror ikke leger med det legetøj, som man som storebror kan lege med - netop fordi man er den store. Meget legetøj er kun til børn over 3 år og det kan nogle gange hjælpe at synliggøre dette lidt :)
Og så er det vigtigt at du fortæller storebror, hvad der gør ham til noget ganske særligt - at der er noget han kan, netop fordi han er den store og hvor dejligt det er. Det kan også være en god idé at vise ham billeder og fortælle ham historier om, hvordan han var, da han var baby, så han hører og ser at I var på samme måde omkring ham, da han var lille, som I er omkring lillebror nu - og igen fortælle ham, hvor dejligt det er at han nu er blevet det ældre og kan alt det han kan. Det er vigtigt at han hører at han har en vigtig rolle i familien og at ingen kan tage hans plads:)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske