Svar: Søskendejalousi

18. maj 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Dett er rigtig dejligt at S er glad for sin lillebror og gerne vil "vise ham frem" i børnehaven og tydeligt er stolt over at være storebror :) Og det er helt normalt at der kommer en reaktion nu, hvor lillebror begynder at bevæge sig mere rundt og er mere aktivt deltagende i jeres familie.

I mange familier kommer reaktionen på at der kommer en baby først rigtigt, når den lille begynder at blive mere bevidst og mere krævende. Det er lettere for storebror at forholde sig til en lille der ligger og sover, pludrer, får mælk og sover igen, end det er at forholde sig til at lillebror begynder at snakke med, gøre opmærksom på sig selv, når der kommer gæster, når I sidder og spiser, og begynder at kravle rundt, tager hans legetøj, trækker sig op ved tingene - måske hiver fat i storebror osv.

Det at der kommer en lille ny i familien sammenlignes ofte med at ens mand kom hjem med en ny kvinde, erklærede at hende elskede han og nu skulle hun bo sammen med jer - og de to sad så og puttede sammen, kyssede, krammede og kælede ... når hun flyttede ind, så ville du hurtigt kunne få følelsen af at hun overtog din plads og du ville naturligt blive irriteret på hende. Faktisk siger man at det er især tre store følelser som spiller ind - vrede, sorg og angst. Det er vreden over at være sat i denne situation, det er sorgen over ikke længere at have mor og far for sig selv og det er angsten for at I vil synes bedre om lillebror end om storebror og usikkerheden om, der mon stadig er plads nok og kærlighed nok i jeres hjerter.

Og selvom storebror synes at lillebror er sød og han er glad for ham og stolt af ham, så er lillebror naturligvis også rigtigt irriterende. Storebror skal tage mange hensyn til lillebror og lillebror får lov til rigtig meget. Lillebror bliver hjulpet med alt, hvor storebror skal kunne mange ting selv. Storebror skal dele, han skal vente, han skal tage hensyn, - lillebror forstå ikke hvad det betyder at dele, vente og tage hensyn og set fra storebrors side, så er rollerne ikke ligeligt fordelt og han føler sandsynligvis ofte at lillebror fylder lidt for meget ...

Og jeg tænker at det er rigtig vigtigt at I anerkender disse ...

Annonce

... følelser. Det er rigtig fint, hvis I f.eks. en gang imellem kunne sætte ord på "jeg kan godt forstå du synes lillebror er irriterende", "jeg kan godt forstå du synes det er dumt, at du skal vente", "jeg forstår godt, at du bliver sur, når lillebror ..." - så S hører at det er okay, at han ikke altid synes at lillebror er den bedste i verden :)

Og så skal I naturligvis også hjælpe ham med at sige fra og forsøge at forhindre, at lillebror tager storebrors ting. Når lillebror kravler rundt og storebror bliver irriteret og kikker på dig - så er den reaktion storebror ønsker måske nogle gange, at du tager lillebror væk og anerkender storebror lyst til at have sine ting for sig selv eller lege alene. At du fjerner lillebror imens du siger "nej, du kan ikke lege med bilen, det er storebrors - du kan lege med den her" og afleder lillebror samtidig med at du anerkender storebror og så storebror netop hører at du forstår det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogle gange kan det være en god idé at give storebror en rolle, hvor han er med til at sikre at lillebror kun leger med "babylegetøj" - en legetøjstester fra forbrugerstyrelsen kan være rigtig god. Det er en lille beholder og alt hvad der kan gå ned i beholderen er lillebror for lille til at lege med. Det kan hjælpe storebror, at han på den måde bliver gjort lidt aktiv i forhold til at hjælpe dig med at sikre, at lillebror ikke leger med det legetøj, som man som storebror kan lege med - netop fordi man er den store. Meget legetøj er kun til børn over 3 år og det kan nogle gange hjælpe at synliggøre dette lidt :)

Og så er det vigtigt at du fortæller storebror, hvad der gør ham til noget ganske særligt - at der er noget han kan, netop fordi han er den store og hvor dejligt det er. Det kan også være en god idé at vise ham billeder og fortælle ham historier om, hvordan han var, da han var baby, så han hører og ser at I var på samme måde omkring ham, da han var lille, som I er omkring lillebror nu - og igen fortælle ham, hvor dejligt det er at han nu er blevet det ældre og kan alt det han kan. Det er vigtigt at han hører at han har en vigtig rolle i familien og at ingen kan tage hans plads:)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre