Søskendejalousi

18. maj 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Søskendejalousi

Kære Helen,

Som altid tak for dine gode svar. Det er rart at få andres øjne på forskellige situationer med mine unger :)

Denne gang handler det om søskenderelation. Min store dreng, S, har stort set fra starten været utroligt glad for sin lillebror. Han er meget stolt, når de andre børn i børnehaven gerne vil snakke med lillebror, og når J ikke lige er i nærheden, spørger S tit "hvor er min lillebror henne?".

Nu er J så begyndt at kravle omkring og tage S's ting. Det medfører, at S ofte er vred på J, giver ham en lidt hård medfart i form af slag og ...

Annonce

... lidt puffen til med foden. Nogle gange kigger han på mig, når han gør det, som for at få en reaktion fra mig. Det vil jeg naturligvis ikke have, og det siger jeg til ham. Jeg forsøger dog at aflede ham med noget andet, så jeg dvæler ikke længe ved det.

S kan også finde på at sige "J må ikke kigge på min mad", "J skal ikke med" eller lignende.

Jeg går ud fra, at det handler om søskendejalousi, men hvordan takler vi det bedst, så S ikke føler sig overrendt af lillebror, men samtidig accepterer, at han altså er en del af familien?

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder