Brev:
Søskendejalousi
18. maj 2013
Alder:
3 år, 6 mdr.
Søskendejalousi
Kære Helen,
Som altid tak for dine gode svar. Det er rart at få andres øjne på forskellige situationer med mine unger :)
Denne gang handler det om søskenderelation. Min store dreng, S, har stort set fra starten været utroligt glad for sin lillebror. Han er meget stolt, når de andre børn i børnehaven gerne vil snakke med lillebror, og når J ikke lige er i nærheden, spørger S tit "hvor er min lillebror henne?".
Nu er J så begyndt at kravle omkring og tage S's ting. Det medfører, at S ofte er vred på J, giver ham en lidt hård medfart i form af slag og lidt puffen til med foden. Nogle gange kigger han på mig, når han gør det, som for at få en reaktion fra mig. Det vil jeg naturligvis ikke have, og det siger jeg til ham. Jeg forsøger dog at aflede ham med noget andet, så jeg dvæler ikke længe ved det.
S kan også finde på at sige "J må ikke kigge på min mad", "J skal ikke med" eller lignende.
Jeg går ud fra, at det handler om søskendejalousi, men hvordan takler vi det bedst, så S ikke føler sig overrendt af lillebror, men samtidig accepterer, at han altså er en del af familien?
Med venlig hilsen
Mette