Svar: Opdragelse - 13 mdr.

12. maj 2013

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Rikke

Tak for dit brev :)

Det er rigtigt, at jeres dreng ikke piller i skuffen 117 gange, for at være uartig, men fordi han synes det er spændende. Han har en naturligt stor udforskningstrang og det er rigtig vigtigt, at I lader ham undersøge så meget som muligt. Det er derfor ikke en god idé at sætte lås på det hele, som I også har overvejet - men naturligvis skal I sikre jer, at han ikke kan komme til skade og fjerne de ting, der kan være potentielt farlige for ham.

Det vil ofte være særligt spændende for ham, at undersøge de ting, som han ser at I bruger meget tid på - det kan være telefonen, fjernbetjeningen, dvd afspilleren, fjernsynet osv. Det er naturligt ekstra spændende at undersøge de ting, han oplever interesserer jer, de ting I bruger meget o g han prøver at gøre det han ser I gør, han spejler sig i jer.

Han lærer ved at dufte, mærke, smage, lytte og han lærer ved at gøre tingene igen og igen. Han afprøver hypoteser "hvad mon der sker, hvis jeg piller i skuffen?" - Han prøver og du siger nej og tager ham væk. Ny hypotese afprøves "hvis jeg piller ved skuffen, så siger mor nej?" - ja det gjorde hun. Endnu en ny hypotese "hvis jeg piller ved skuffen, så rejser hun sig og kommer hen til mig" - ja det gjorde hun. Igen en ny hypotese "Hvis jeg piller ved skuffen, rejser far sig så også?" ...

Dette skal afprøves rigtig mange gange og igen og igen og igen. Det er måden han lærer på og det skyldes alt sammen en iboende trang i ham til at lære verden at kende. Og det her her helt naturligt at han i starten piller og I tager ham væk, siger nej og flytter ham og han så kravler tilbage og piller igen. Stille og roligt vil I opleve at han begynder at kikke på jer, I kan se at than ved at I vil sige "Nej!" og alligevel piller han - han bliver overmandet af den store udforskningstrang han naturligt har. Og hen af vejen vil I så nå til at han kravler hen til skuffen, kikker på ...

Annonce

... jer og I kan se at han tænker og overvejer og han formår så tilsidst at kravle videre forbi uden at pille ved skuffen ...

I skal naturligvis have visse regler og på sigt sætte nogle grænser. Men han er stadig for lille til at vide, hvad nej betyder. Og det bedste I kan gøre er at lade en handling følge med, når I siger nej. - altså flytte ham væk fra skuffen imens I siger nej og så samtidig prøve at aflede ham, så andet bliver mere interessant. At lade en handling følge med og at forsøge at aflede ham forhindrer ikke at han ikke prøver igen og igen, men stille og roligt vil han som sagt begynde at høre det lille nej inde i sig, det nej I plejer at give ham og han vil så kunne lade være.

Det lyder som om at det også nogle gange bliver en leg for ham. Han begynder måske at blive bevidst om at når han gør noget bestemt, så får han jer til at rejse jer og komme efter ham og det er en sjov leg, som han rigtig gerne vil lege. Det er derfor også en måde han siger "se mig og leg med mig" og derfor vil det være rigtig godt at I nogle gange går hen til ham, tager ham op til jer og kilder ham og giver ham masser af fysisk kontakt og nærhed "skal du være fræk din lille bølle, nu kiiiillder mor dig!" eller lignende. For det er det han gerne vil.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når han griner, når du/I skælder ud, så kan det være fordi han vil vise dig at han netop gerne vil lege og at det skal være sjovt. Han er ikke fræk og gør det ikke for at få skæld ud, men prøver at vise dig, at han vil lege med dig, at han har brug for at mærke dig, brug for at du ser ham og at du bruger tid på ham. Det handler sandsynligvis også om at han er tryg ved dig og derfor godt tør vise dig, at du ser sjov ud, når du skælder ud ...

Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvori jeg beskriver, hvorfor vores børn gør som de gør og hvordan vi så kan reagere.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!