Brev:
Opdragelse - 13 mdr.
12. maj 2013
Alder:
13 mdr.
Opdragelse - 13 mdr.
Kære Helen.
Så er jeg igen på banen med et nyt spørgsmål. Det er ikke et problem, men spørger fordi jeg er nysgerrig.
Vores dreng er nu blevet 13½ måned. Der er fuld krudt på når han er vågen, og han er meget glad for at udforske og undersøge ting. Det er vi naturligvis glade for, men forsøger at opdrage ham til at der er visse ting han ikke skal pille i...
Det går til gengæld ikke så godt. Vi har indtryk af at han godt forstår hvad nej betyder, men han fortsætter sit forehavende, selvom vi siger nej. Fjerner vi ham, og forsøger at aflede hans opmærksomhed mod noget andet, griner han bare, og tror vist det er en leg. Dagplejemoren fortæller at det er det samme, når han er omme hos hende.
Vi ved godt han ikke piller i skuffen (for 117. gang) for at være uartig, men fordi han synes det er spændende. Vi kunne selvfølgelig også bare sørge for han ikke kan åbne den, men han er jo også nødt til at lære hvad "nej" betyder. Før eller siden må vi jo "tage kampen". (det skal lige tilføjes at vi har fjernet ting, som han enten kan komme til skade ved, eller slå sig på).
Kan vi forvente at vi kan "opdrage" på ham med den alder han har nu? Eller skal vi gribe tingene an på en anden måde?
Mange hilsner Rikke