Svar: Lytte og pudse næse
24. april 2013
Alder:
4 år, 5 mdr.
Kære spørgende mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt, som du bøde har læst og hørt, at du ikke stiller for mange spørgsmål. Din dreng reagerer meget lystbetonet - og det han har lyst til det ene øjeblik, har han måske ikke lyst til efterfølgende. Samtidig kan han ikke overskue situationen, hvis der er for mange valg og derfor er det en god idé at du forsøger at minimere hans valg og i stedet vælger for ham.
Det vil f.eks. være en rigtig god idé at give ham en tallerken inddelt i rum, så du kommer lidt forskellige fødevarer i hvert rum. Det giver for det første overblik, når tingene serveres adskilt og det giver også en mulighed for at vælge og spise i den rækkefølge han har lyst til. Og samtidig kan han jo så vælge noget fra og du behøver ikke gå ind i diskussionen omkring det - hvis han siger "jeg vil ikke have ..", så kan du sige "det behøver du heller ikke, spis du noget af det andet", netop fordi flere dele af valgt ud og tilbudt.
Du kan også i forhold til mad og den alder din dreng har nu, prøve at opfordre ham til se at smøre sin mad og komme det på, som han vil have på. Hvis det er for svært, så vil du gerne hjælpe ham, men han kan godt selv prøve. Igen kan det gøre at I ikke behøver diskutere om han vil have det ene eller det andet, du kan i stedet prøve at opfordre ham til at komme smør på, hvis han vil det, komme marmelade på, hvis han vil have det - og selv lade ham træffe sit valg - der er både smør og marmelade på bordet og han kan vælge uden at du spørger og "blander dig" ... I stedet for at sige "vil du have det eller det?", så kan du sige "nu spiser vi, du tager det du vil have" og lader så mulighederne være der.
Og nogle gange vil verden naturligt bryde sammen for ham, når han oplever at tingene ikke var som han ville have dem eller at han måske skulle have valgt anderledes - og nogle gange skal du så tilbyde ham noget nyt og det er okay - andre gange skal du holde fast i at nu er det sådan, rumme det og så hjælpe ham videre. Det er helt okay at han også nogle gange får lov til at være frustreret og mærke at verden går ham i mod. Han skal jo også lære at det er sådan tingene er nogle gange - det er heller ikke alt du vil, som kan lade sig gøre.
Og nogle gange så skal du skære igennem som forældre. Det betyder at der er visse regler og at tingene er nødt til at være som du siger. Du skal naturligvis anerkende ham og anerkende at han vil noget andet og nogle gange kan det godt blive som han vil - men du skal også tillade dig selv at bestemme nogle gange - også selvom han så bliver frustreret. Måske skal du netop øve dig i at lade ham blive frustreret og øve dig i at rumme dette. At kunne rumme betyder at du kan holde ud at han har det, som han har det. At du ikke forsøger at ændre det og at du ikke tager det personligt.
Jeg får lidt på fornemmelsen at du måske nogle gange trækker tingene meget langt, siger tingene rigtig mange gange og måske ikke altid er helt tydelig i dine signaler. Måske fordi du et eller andet sted gerne vil have at han er glad hele tiden - men når man har børn, så skal man også regne med konflikter. Konflikter er en del af hverdagen og det kan ikke undgås. Det der er vigtigt er, hvordan man kommer igennem en konflikt. Og nogle gange så vil han blive frustreret og ked af det og så er det sådan.
En morgen med en fireårig kan godt trække ud rigtigt længe. Du siger måske til ham rigtig mange gange, at han skal tage tøj på, du gentager det på forskellig måde "du skal tage tøj på skat", "har du taget dit tøj på?", "Er du igang med bukserne?", "Hvor langt er du nået med tøjet?", "skal mor hjælpe dig med tøjet?", "hvad laver du nu, jeg har jo sagt at du skulle tage tøj på?!", "vi kommer for sent, hvis ikke du tager tøj på nu!", "hvis du skal have morgenmad, så skal du tage tøj på nu?", "skal mor hjælpe dig, ellers kan vi ikke nå det?" ... osv. osv. Og det virker ikke og du føler at du taler for døve ører.
Og det gør du også - for han forstår det ikke. Han er fire år og forstår ikke, hvad betydning det har at du kommer for sent på arbejde. Han vil bare hellere være derhjemme, lege og tulle rundt i sin pyjamas og han har ikke behov for at komme ud af døren. Så du kan stille spørgsmål i et væk, du kan sige tingene til ham 117 gange og det gør ingen forskel.
Derfor er du nogle gange nødt til at beslutte dig for, hvordan det skal foregå og så holde fast i dette - og nogle gange skære igennem - også selvom han bliver frustreret og ked af det. Og det skal du så kunne rumme.
Hvis han skal lytte til dig, så skal du også lytte til ham. Og det betyder at du nogle gange skal sætte ord på de følelser han har - at du f.eks siger "jeg ved godt at du hellere vil være hjemme" eller "det er også dumt, at vi skal skynde os sådan om morgenen" eller hvad det nu kan være, så han ved at du forstår det. Og naturligvis også nogle gange så netop lade ham tulle rundt i pyjamas, hvis han har brug for dette, så han nogle gange oplever at det også kan blive som han gerne vil.
Med hensyn til at pudse næse og lære dette, så er det en forudsætning at barnet kan finde ud af at puste luft ud gennem næsen. De fleste børn vil naturligt trække vejret ind gennem munden, især når de er forkølede og barnet skal have lidt forståelse for at luft også kan trækkes ind og ud gennem næsen. Hvornår børn kan dette er forskelligt. Nogle kan allerede i 2 års alderen, andre har stadig svært ved det, når de er 4 år.
Når han skal lære at pudse næse, så er det en fordel at prøve, når han ikke er forkølet og der er fri passage i næsen.
Læg en vatkugle på bordet eller i din hånd - eller lad ham selv holde en vatkugle i hånden og vis ham så at han skal flytte vatkugle først ved at puste med det ene, så med det andet næsebor.
Prøv også at lave lyd imens du pudser næse, leg at du er en elefant eller lignende, der siger en sjov lyd, så det at lave lyd med næsen bliver sjovt.
Brug klenex eller lignende bløde servietter, som ikke irriterer huden og som gør det lidt sjovere og mere behageligt at øve sig.
Ros ham, når han forsøger sig, motiver ham til at prøve igen og igen.
Og lær ham også at vaske hænder, når der pudses næse :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske