Den ble

24. april 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Den ble

Kære Helen,

Sidste spørgsmål om S i denne omgang.

Jeg har tidligere skrevet til dig om at øve med ham i at gå på toilettet, og vi er dog nået lidt længere på de 8 mdr. :)

Han bruger stadig ble, både dag og nat, og er endnu ikke klar til at smide den. I februar fik jeg at vide i børnehaven, at de gerne så, at han snart var færdig med at bruge ble (ikke helt på den måde, men meningen var ikke til at tage fejl af!). Det gjorde mig ked af det, for det er jo ikke noget jeg kan få ham til ved at knipse med fingrene. Heldigvis siger alle, som jeg har talt med om det, at det kommer i hans tempo (som jeg også hele tiden har ment).

Vi har så vidt muligt indført toilettider herhjemme, men er desværre ikke altid konsekvente omkring det. Af og til tisser han på toilettet, men de fleste tider er det egentlig bare et bleskift, mens han sidder på toilettet. Han har en enkelt gang bedt om at få bleen af, hvor han en hel eftermiddag selv sagde til hver gang han skulle tisse :) Han sluttede desværre dagen af med et uheld, og selvom jeg sagde, at det ikke gjorde noget, tog det lidt modet fra ham. Han bad selv om at få ble på dagen efter, men vi blev enige om at prøve uden. Han havde dog flere uheld, så han bruger nu underbuksebleer (som vi kalder dem).

Han ...

Annonce

... siger ikke selv til, når han skal tisse, når han har ble på og gider ikke rigtigt på toilettet. Jeg spørger aldrig, men siger bare at han lige skal ud og sidde, men vi skal som regel forhandle lidt om det.

Om aftenen vil han gerne løbe nøgen rundt, inden han skal i nattøjet, og der kan han sagtens mærke, at han skal tisse. I dag kom han glædesstrålende ud til os i køkkenet, mens vi stadig sad ved spisebordet, og fortalte at han selv havde tisset og vasket hænder :)

Mht. at have afføring er han endelig begyndt at sige til, når han har lavet, og han følger de fleste gange frivilligt med, når han skal skiftes. Han har en enkelt gang lavet pølser på toilettet, hvor han først kom til at tabe lidt på gulvet, fordi det kom bag på ham, så den del har han ikke helt styr på.

Når nu det (forhåbentlig snart!) bliver lidt varmere, og min mand skal være hjemme på barsel en del af sommeren, har vi en plan om at tage bleen af S herhjemme og lade ham gå rundt kun med underbukser. Så kan han måske starte i børnehave efter sommerferien uden ble.

Har du nogle gode råd at give med på vejen? Kunne et belønningssystem være en metode? Og hvad med afføring, kommer det også lige så stille af sig selv?

Jaja, Rom blev ikke bygget på en dag ;)

Mange hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor