Brev:
Den ble
24. april 2013
Alder:
3 år, 5 mdr.
Den ble
Kære Helen,
Sidste spørgsmål om S i denne omgang.
Jeg har tidligere skrevet til dig om at øve med ham i at gå på toilettet, og vi er dog nået lidt længere på de 8 mdr. :)
Han bruger stadig ble, både dag og nat, og er endnu ikke klar til at smide den. I februar fik jeg at vide i børnehaven, at de gerne så, at han snart var færdig med at bruge ble (ikke helt på den måde, men meningen var ikke til at tage fejl af!). Det gjorde mig ked af det, for det er jo ikke noget jeg kan få ham til ved at knipse med fingrene. Heldigvis siger alle, som jeg har talt med om det, at det kommer i hans tempo (som jeg også hele tiden har ment).
Vi har så vidt muligt indført toilettider herhjemme, men er desværre ikke altid konsekvente omkring det. Af og til tisser han på toilettet, men de fleste tider er det egentlig bare et bleskift, mens han sidder på toilettet. Han har en enkelt gang bedt om at få bleen af, hvor han en hel eftermiddag selv sagde til hver gang han skulle tisse :) Han sluttede desværre dagen af med et uheld, og selvom jeg sagde, at det ikke gjorde noget, tog det lidt modet fra ham. Han bad selv om at få ble på dagen efter, men vi blev enige om at prøve uden. Han havde dog flere uheld, så han bruger nu underbuksebleer (som vi kalder dem).
Han siger ikke selv til, når han skal tisse, når han har ble på og gider ikke rigtigt på toilettet. Jeg spørger aldrig, men siger bare at han lige skal ud og sidde, men vi skal som regel forhandle lidt om det.
Om aftenen vil han gerne løbe nøgen rundt, inden han skal i nattøjet, og der kan han sagtens mærke, at han skal tisse. I dag kom han glædesstrålende ud til os i køkkenet, mens vi stadig sad ved spisebordet, og fortalte at han selv havde tisset og vasket hænder :)
Mht. at have afføring er han endelig begyndt at sige til, når han har lavet, og han følger de fleste gange frivilligt med, når han skal skiftes. Han har en enkelt gang lavet pølser på toilettet, hvor han først kom til at tabe lidt på gulvet, fordi det kom bag på ham, så den del har han ikke helt styr på.
Når nu det (forhåbentlig snart!) bliver lidt varmere, og min mand skal være hjemme på barsel en del af sommeren, har vi en plan om at tage bleen af S herhjemme og lade ham gå rundt kun med underbukser. Så kan han måske starte i børnehave efter sommerferien uden ble.
Har du nogle gode råd at give med på vejen? Kunne et belønningssystem være en metode? Og hvad med afføring, kommer det også lige så stille af sig selv?
Jaja, Rom blev ikke bygget på en dag ;)
Mange hilsner
Mette