Brev:
Lytte og pudse næse
24. april 2013
Alder:
4 år, 5 mdr.
Lytte og pudse næse
Kære Helen
Jeg læste spændt dit svar til en mor, hvis børns ører ikke virkede. Jeg syntes, at det var meget rammende beskrevet og meget genkendelig og dit svar satte tanker i gang.
Jeg synes, at der er situationer, hvor det er afgørende, at barnet lytter, og da kan jeg også komme i kontakt med ham - fx når vi cykler ude i trafikken.
Der hvor frustrationerne - altså mine - kommer, er, når jeg stiller spørgsmål, der mest er for hans skyld fx "vil du have smør eller marmelade på dit morgenbrød", "vil du selv putte det på" etc. Egentlig vil jeg ikke stille alle de spørgsmål, da jeg engang var til et foredrag om marte meo, hvor de sagde, at for mange spørgsmål bare forvirrer, så jeg prøver at holde igen. Men hvis jeg nu putter smør på, og han heller ville have marmelade, så bryder verdenen jo nogen gange sammen - og så vil han slet ikke spise.
Jeg har prøvet, som du skriver at sætte mig på hug, forsøge at få øjenkontakt, tage ham i hånden og sige hans navn til jeg får kontakt, men i tidsrummet fra han siger ja, til jeg kommer med spørgsmålet, så er opmærksomheden væk igen.
Jeg må indrømme, at jeg nogle gange bliver utålmodig, og så tager udgangspunkt i at tie er at samtykke. Er det den rigtige metode? Jeg har på fornemmelsen, at jeg mere jeg gentager spørgsmålene, jo mere taler jeg for døve ører. Jeg vil rigtig gerne høre din vurdering.
Og så har jeg et lille tillægsspørgsmål. I en alder af 4 1/2 kan han stadig ikke pudse næse, og nu hvor mange går rundt og småsnuer er det lidt problematisk. Vi øvede i efteråret, og da det lykkedes fik han en æske kleenex med lynet mcqueen til ligesom at animere ham til at prøve mere. Men jeg må ikke holde for det ene næsebor, og for det meste suger han ind i stedet for at puste ud. Jeg ved ikke, om det kan være fordi, hans næse er lidt bredere end gennemsnitsnæsen i Danmark? Hvis han slægter mig på, kan han risikere at få diverse allergier, og så er det ekstra vigtigt at kunne pudse næse...
På forhånd tak!
En spørgende mor...