Svar: Morens overskud
24. april 2013
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at vores overskud kan variere fra dag til dag og naturligvis har vi gode dage og mindre gode dage ... Generelt tænker jeg dog, at det er vigtigt for børn, at vide hvor de har os. Børn har brug for at kunne stole på os, de har brug for at kunne regne med hvad vi siger og derfor er det begrænset, hvor meget regler og rutiner kan variere i hverdagen ...
I forhold til opdragelse, og regler som handler om opdragelse, så tænker jeg at de overordnede regler bør være der uanset hvordan overskuddet er for dag til dag. Det kan være regler om at man f.eks. sidder ved bordet, når man spiser, at man siger tak for mad, at man vasker hænder, når man har været på toilettet, at man ikke spiser skemad med fingrene men med en ske ... De overordnede regler er der som en naturlig del af hverdagen og uanset om man er hjemme eller ude. Reglerne er der, fordi vores børn skal kunne finde ud af at opføre sig på en måde, så andre også har lyst til at være sammen med dem. Reglerne er der også fordi regler er med til at give retfærdighed. Og retfærdighed er tryghed.
Hvis man ikke rigtigt har nogen regler og er meget eftergivende i sin opdragelse, hvis man f.eks. siger "nej, nej, nej, .. jamen så gør det da" fordi man er træt og ikke orker at tage diskussionen, så vil resultatet ofte være at barnet bliver ekstra udforskende - barnet vil prøve til igen og igen, fordi det bliver i tvivl om, hvor grænserne går. Og børn af eftergivende forældre vil ofte mangle selvbeherskelse, netop fordi de aldrig rigtig har lært grænserne at kende.
Man skal modsat heller ikke være rigid i sin opdragelse og holde fast i regler og principper for princippets skyld - eller fordi man som voksen føler at man har ret i alt, fordi man er voksen. Det er vigtigt at man lytter til barnet og anerkender barnet - men at man også har regler og sætter grænser, som passer til barnets alder og udvikling. I stedet for at jeres dreng skal 117 ting inden I skal ud af døren, så kan det være en god idé at lytte til, hvad det er han vil, indgå i en dialog og finde en løsning, som tilgodeser jer begge - så I kan komme ud af døren. Hvis noget er nødt til at være som du vil, så skal du stadig vise ham, at du forstår at han vil noget andet og anerkende hans lyst eller behov samtidig med at du så forklarer, hvorfor tingene er nødt til at være som du vil.
Der er nødt til at være visse regler - også selvom du er træt - og nogle gange vil det måske netop give mere overskud i sidste ende, at børnene ved, hvordan reglerne er, så alt ikke skal diskuteres ... Børn der mødes ligeværdigt af deres forældre og som vokser op med regler og som ved, hvordan reglerne er og hvorfor de er der, vil ofte vise stor selvstændighed og selvbeherskelse.
Og ja, en gang imellem kan reglerne så godt brydes. Det kan godt være at I normalt spiser ved spisebordet i køkkenet, men en dag, er det tilladt at spise i stuen - det er her en undtagelse og børnene ved at det er en undtagelse - og vil måske derfor så også nyde det lidt ekstra ....
Og nogle gange vil børn også opleve at forældre ikke er enige om reglerne og børn vil måske spille forældrene ud mod hinanden.Det kan være at jeres dreng spørger fra om han må få en is og far siger nej - derefter spørger han mor og du siger ja. I en sådan situation vil det være rigtig godt, at I alle tre drøfter, hvad der sker. At I taler om hvorfor far siger nej og hvorfor mor siger ja - ved at tale om tingene, så lærer jeres dreng at man via dialog måske kan finde en løsning, som er okay for alle parter og at man kan indgå kompromis. Det kunne være at løsningen var at han fik lidt frugt i stedet for is ...
Og ja - det kræver overskud at lytte, anderkende, rumme, forklare, sætte ord på osv. Og ja, det er nogle gange rigtig hårdt og nogle gange vil det naturligt skride - men helt overordnet, så er regler naturligt vigtigt og regler skal være der :)
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske