Morens overskud

24. april 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Morens overskud

Kære Helen,

Så til mit andet spørgsmål, som vedrører S, dels også min lille dreng, J, som er 7½ mnd.

Som for de fleste andre forældres vedkommende svinger mit mentale overskud efter, hvor meget søvn jeg får (og det er desværre ikke så meget i tiden). Derfor kan der også være forskel på, hvad jeg kræver af S/hvad han får lov til fra dag til dag. Det drejer sig dog ikke om fundamentale ting i opdragelsen, men mere om jeg f.eks. orker konflikten om han skal spise sin rugfras med ske eller lade ham spise det med fingrene. Om jeg bliver småvred over, at han "bare lige skal" 117 ting, inden vi skal ud af døren, eller om jeg er mere tålmodig og går på kompromis. Det ...

Annonce

... er den størrelsesorden.

Min mand mener, at det er forvirrende for vores dreng, at jeg skifter på den måde, hvor jeg nok mere hælder til, at han godt må lære, at mennesker ikke altid er forudsigelige, og at dagene derfor heller ikke bliver nøjagtig ens. Hans eget overskud veksler jo også, selvom han nok ikke forstår det endnu.

Hvad mener du?

Jeg vil gerne nævne, at jeg generelt forsøger at rumme ham i stort og småt, accepterer ham som det lille menneske han er med egne meninger om tingene og læser (måske for) meget om børns udvikling og måder at takle dem på for at finde det bedste opdragelsesgrundlag. Men det kan selvfølgelig skride.

Mange hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.