Brev:
Morens overskud
24. april 2013
Alder:
3 år, 5 mdr.
Morens overskud
Kære Helen,
Så til mit andet spørgsmål, som vedrører S, dels også min lille dreng, J, som er 7½ mnd.
Som for de fleste andre forældres vedkommende svinger mit mentale overskud efter, hvor meget søvn jeg får (og det er desværre ikke så meget i tiden). Derfor kan der også være forskel på, hvad jeg kræver af S/hvad han får lov til fra dag til dag. Det drejer sig dog ikke om fundamentale ting i opdragelsen, men mere om jeg f.eks. orker konflikten om han skal spise sin rugfras med ske eller lade ham spise det med fingrene. Om jeg bliver småvred over, at han "bare lige skal" 117 ting, inden vi skal ud af døren, eller om jeg er mere tålmodig og går på kompromis. Det er den størrelsesorden.
Min mand mener, at det er forvirrende for vores dreng, at jeg skifter på den måde, hvor jeg nok mere hælder til, at han godt må lære, at mennesker ikke altid er forudsigelige, og at dagene derfor heller ikke bliver nøjagtig ens. Hans eget overskud veksler jo også, selvom han nok ikke forstår det endnu.
Hvad mener du?
Jeg vil gerne nævne, at jeg generelt forsøger at rumme ham i stort og småt, accepterer ham som det lille menneske han er med egne meninger om tingene og læser (måske for) meget om børns udvikling og måder at takle dem på for at finde det bedste opdragelsesgrundlag. Men det kan selvfølgelig skride.
Mange hilsner
Mette