Svar: Kræsenhed og bordskik
19. marts 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære mor-til-to-drenge
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din dreng spiser lidt fra alle fødevaregrupper, det er bare ikke altid under samme måltid - og det tænker jeg er okay. Det vigtigste er at han spiser lidt af det hele, at han er glad for at spise og forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart og så betyder det mindre hvor meget eller hvordan han spiser.
Når det er sagt, så har han dog også en alder, hvor I naturligvis gerne må stille lidt krav til ham. Ikke krav som at han skal spise op eller lignende, for hvis han føler mæthed, skal han naturligvis have lov til at sige nej tak - men nogle gange lyder det som om at han egentlig ikke er færdig med at spise, når han går fra bordet. Og du fortæller at han nogle gange snupper tallerkenen med ned til legetøjet og spiser lidt der og at I ofte henter ham tilbage til bordet flere gange. Og jeg tænker at der gerne må være lidt regler om at man hos jer sider ved bordet, når man spiser.
Hvis jeres dreng har lov til at tage sin tallerken med ned på gulvet, komme hen få en bid mad i munden og løbe videre - så er det jo sådan jeres regler er og det kan I naturligvis godt praktisere, men I kan ikke samtidig kræve at han så bliver siddende. Det er enten eller og lige nu lyder det som om at han har fået lov til at styre sine måltider en del, sandsynligvis fordi I tænker at "så får han da noget at spise".
Jeg synes han skal lære at sidde ved bordet og spise mad, der tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. I skal spise sammen og det skal være ligeså hyggeligt at I netop sidder og spiser, som at lege på gulvet. Det er vigtigt at I taler sammen, koncentrerer jer om hinanden, om maden, om dagen der er gået osv og at I voksne f.eks. ikke kun taler "voksensnak", så han føler sig overflødig. At I ikke ser fjernsyn, tjekker telefonen, arbejder på computer eller lignende. Han skal se at I prioriterer måltidet og det at spise, ellers vil han naturligt ikke selv prioritere det.
Og så må I godt sige "du skal lige spise lidt af dit brød" eller lignende, så han hører at I forventer at han spiser lidt mere, inden han rejser sig. I må også gerne bede ham om at blive siddende "vi skal lige sidde ved bordet indtil mor har spist sine kartofler" eller lignende, så han også lærer at vente på andre. Og når han tager sin tallerken og vil sætte sig et andet sted, så må I gerne sige "du skal spise her ved bordet, så leger vi bagefter".
Det er vigtigt at han generelt hører at det er ved bordet at måltidet indtages, så når han f.eks. om eftermiddagen beder om en snack, så kan I sige "du må gerne få xx men du skal sætte dig på din stol" - så det er en helt naturligt regel i jeres hjem og så det på den måde er forbundet med stedet man spiser. Og at man således ikke løber rundt med mad ...
Og ja - det er en god idé at lade hans måltid stoppe samtidig med jeres. Hvis han er gået fra bordet en enkelt gang og syntes han var mæt, og så alligevel kommer tilbage og kan spise lidt mere og I stadig spiser, så er det fint at sige "du må godt få mere, du skal sætte dig på din stol" og så skal han spise færdig. Når I er færdige er han så også færdig.
Hvis han så kommer og beder om kiks, knækbrød eller andet ½ time efter fordi han er sulten, så kan I give ham rester - så kan han få en frikadelle, et stykke rugbrød eller hvad I nu har tilbage af den mad I har spist og så kan han sidde på sin stol i køkkenet og spise den - det er der man spiser. Og det er naturligt kedeligt, men sådan er det. Han har jo haft tilbuddet om at spise sammen med jer.
Det er også vigtigt at han får mad til faste tidspunkter, fordi det naturligt vil hjælpe ham til at fornemme sult og mæthed. Og det er vigtigt at han får mange små måltider i løbet af dagen, så hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han lidt mere til det næste. I skal her være opmærksomme på om jeres spisetider passer godt til hans rytme - passer tiderne hjemme til samme tider i vuggestuen? Hvis de i vuggestuen f.eks. spiser frokost kl 12 og I først spiser frokost kl 13 i weekenden, så kan det naturligt godt gøre at han føler sult tidligere og derfor spørger til snacks og ikke er sulten nok, når I sætter jer til bords ...
Da han ikke er glad for morgenmad, så er det fint at starte dagen med f.eks. ½ stykke brød og så lidt frugt. Du kan også en gang imellem lave en smoothie til ham - evt. blandet med grøntsager og lidt A38, så han får lidt ekstra vitaminer den vej igennem. Og så må han have et større mellemmåltid om formiddagen. Det kan være en grovbolle eller lignende, som han kan have med i institution, hvis de kun får frugt der.
Han skal tilbydes grøntsager, kød og fisk, ris, pasta osv. både frokost og aften - igen fordi hans indtag så naturligt bliver mere varieret.
Han skal deltage i madlavningen, han skal være med til at vaske grøntsager, så de kan blive skåret ud og kommet i skåle. Han kan være med til at dække bord osv, så han naturligt er en del af det at I skal spise og forberedelserne til dette.
Du skriver at han drikker godt med mælk - hvor meget mælk taler vi om? du skal være opmærksom på at hans indtag bør ligge på 350 ml og op til max 500 ml og alt tælles med. og det er vigtigt at han ikke indtager store mængder mælk, fordi det naturligt også fjerner pladsen fra den egentlige mad. Hans behov vil ofte være dækket hvis han får et glas mælk morgen og aften, en portion yoghurt, lidt sovs og lidt ost ... Det er vigtigt at hans tørst så vidt muligt slukkes i vand :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske