Svar: Kræsenhed og bordskik

19. marts 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor-til-to-drenge

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at din dreng spiser lidt fra alle fødevaregrupper, det er bare ikke altid under samme måltid - og det tænker jeg er okay. Det vigtigste er at han spiser lidt af det hele, at han er glad for at spise og forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart og så betyder det mindre hvor meget eller hvordan han spiser.

Når det er sagt, så har han dog også en alder, hvor I naturligvis gerne må stille lidt krav til ham. Ikke krav som at han skal spise op eller lignende, for hvis han føler mæthed, skal han naturligvis have lov til at sige nej tak - men nogle gange lyder det som om at han egentlig ikke er færdig med at spise, når han går fra bordet. Og du fortæller at han nogle gange snupper tallerkenen med ned til legetøjet og spiser lidt der og at I ofte henter ham tilbage til bordet flere gange. Og jeg tænker at der gerne må være lidt regler om at man hos jer sider ved bordet, når man spiser.

Hvis jeres dreng har lov til at tage sin tallerken med ned på gulvet, komme hen få en bid mad i munden og løbe videre - så er det jo sådan jeres regler er og det kan I naturligvis godt praktisere, men I kan ikke samtidig kræve at han så bliver siddende. Det er enten eller og lige nu lyder det som om at han har fået lov til at styre sine måltider en del, sandsynligvis fordi I tænker at "så får han da noget at spise".

Jeg synes han skal lære at sidde ved bordet og spise mad, der tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. I skal spise sammen og det skal være ligeså hyggeligt at I netop sidder og spiser, som at lege på gulvet. Det er vigtigt at I taler sammen, koncentrerer jer om hinanden, om maden, om dagen der er gået osv og at I voksne f.eks. ikke kun taler "voksensnak", så han føler sig overflødig. At I ikke ser fjernsyn, tjekker telefonen, arbejder på computer eller lignende. Han skal se at I prioriterer måltidet og det at spise, ellers vil han naturligt ikke selv prioritere det.

Og så må I godt sige "du skal lige spise lidt af dit brød" eller lignende, så han hører at I forventer at han spiser lidt mere, inden han rejser sig. I må også gerne bede ham om at blive siddende "vi skal lige sidde ved bordet indtil mor har spist sine kartofler" eller lignende, så han også lærer at vente på andre. Og når han tager sin tallerken og vil sætte sig et andet sted, så må I gerne sige "du skal spise her ved bordet, så leger vi bagefter".

Det er vigtigt at han generelt hører at det er ved bordet at måltidet indtages, så når han f.eks. om eftermiddagen beder om en snack, så kan I sige "du må gerne få xx men du skal sætte dig på din stol" - så det er en helt naturligt regel i jeres hjem og så det på den måde er forbundet med stedet man spiser. Og at man således ikke løber rundt med ...

Annonce

... mad ...

Og ja - det er en god idé at lade hans måltid stoppe samtidig med jeres. Hvis han er gået fra bordet en enkelt gang og syntes han var mæt, og så alligevel kommer tilbage og kan spise lidt mere og I stadig spiser, så er det fint at sige "du må godt få mere, du skal sætte dig på din stol" og så skal han spise færdig. Når I er færdige er han så også færdig.

Hvis han så kommer og beder om kiks, knækbrød eller andet ½ time efter fordi han er sulten, så kan I give ham rester - så kan han få en frikadelle, et stykke rugbrød eller hvad I nu har tilbage af den mad I har spist og så kan han sidde på sin stol i køkkenet og spise den - det er der man spiser. Og det er naturligt kedeligt, men sådan er det. Han har jo haft tilbuddet om at spise sammen med jer.

Det er også vigtigt at han får mad til faste tidspunkter, fordi det naturligt vil hjælpe ham til at fornemme sult og mæthed. Og det er vigtigt at han får mange små måltider i løbet af dagen, så hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han lidt mere til det næste. I skal her være opmærksomme på om jeres spisetider passer godt til hans rytme - passer tiderne hjemme til samme tider i vuggestuen? Hvis de i vuggestuen f.eks. spiser frokost kl 12 og I først spiser frokost kl 13 i weekenden, så kan det naturligt godt gøre at han føler sult tidligere og derfor spørger til snacks og ikke er sulten nok, når I sætter jer til bords ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Da han ikke er glad for morgenmad, så er det fint at starte dagen med f.eks. ½ stykke brød og så lidt frugt. Du kan også en gang imellem lave en smoothie til ham - evt. blandet med grøntsager og lidt A38, så han får lidt ekstra vitaminer den vej igennem. Og så må han have et større mellemmåltid om formiddagen. Det kan være en grovbolle eller lignende, som han kan have med i institution, hvis de kun får frugt der.

Han skal tilbydes grøntsager, kød og fisk, ris, pasta osv. både frokost og aften - igen fordi hans indtag så naturligt bliver mere varieret.

Han skal deltage i madlavningen, han skal være med til at vaske grøntsager, så de kan blive skåret ud og kommet i skåle. Han kan være med til at dække bord osv, så han naturligt er en del af det at I skal spise og forberedelserne til dette.

Du skriver at han drikker godt med mælk - hvor meget mælk taler vi om? du skal være opmærksom på at hans indtag bør ligge på 350 ml og op til max 500 ml og alt tælles med. og det er vigtigt at han ikke indtager store mængder mælk, fordi det naturligt også fjerner pladsen fra den egentlige mad. Hans behov vil ofte være dækket hvis han får et glas mælk morgen og aften, en portion yoghurt, lidt sovs og lidt ost ... Det er vigtigt at hans tørst så vidt muligt slukkes i vand :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder