Kræsenhed og bordskik

19. marts 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Kræsenhed og bordskik

Kære Helen.

Tak for en rigtig god og brugbar brevkasse, som jeg har læst meget.

Jeg har et – eller rettere – flere spørgsmål til dig om bordskik og spisning.

J på knap 3 år er småt-spisende men altid fuld af krudt og løjer. Han gider ikke have morgenmad (sådan havde jeg set også selv som barn) Og i weekenden kan der op til 3 timer før han spiser noget som helst, men til hverdag er han jo nødt til at have noget mad inden han skal i børnehave. Han vil ikke have nogen morgenmadsprodukter eller havregrød. Så for tiden får han rugbrød eller franskbrød til morgen, og spiser højest en halv skive.

Til frokost spiser han højest ½-1 skive rugbrød, men de fleste dage er det under en kvart. Drikker godt med mælk hele dagen. Dette gælder både hjemme og i børnehaven.

Aftensmad er heller ikke noget han sætter pris på. Han er kræsen og/eller vil ikke smage noget nyt. Så nogle dage spise han en halv kartoffel eller lidt pomfritter, ellers er bøf, karbonader og frikadeller favoritter. Men ofte er det bare en håndfuld majs eller et par agurke-/gulrodsstave der kommer ned. Så han får både kød, kartofler og grønt, men bare sjældent samme dag. Han kan lide de fleste former for kartofler, pizza, risengrød, men kan ikke lide pasta, ris, suppe, lasagne, kødsovs, sovs, farsbrød osv. Jeg sørger for at der altid er en form for kartofler eller ...

Annonce

... rugbrød, så der er noget han kan lide, og i det hele taget er der ofte mange valgmuligheder, da storebror også er kræsen – og kan lide nogle andre ting end J. De får et stykke frugt inden sengetid.

Mit dilemma er, at han ikke sidder ved bordet ret længe inden han hopper ned af stolen. Jeg vil jo egentlig gerne have at han får noget mad spist, men jeg ville også gerne have at han blev siddende ved bordet. Nogen gange kommer han tilbage til bordet, hvilket vi roser ham for, og vi henter ham også tilbage mange gange. Men han tager bare en bid og hopper så ned igen. Til frokost er det oftest bare pålægget han tager. Mange dage når vi andre er færdige og rydder væk, snupper han tallerkenen med ned til legetøjet og får så spist mere eller mindre der.

Så mit spørgsmål er om han får for lidt mad, hvis vi stopper denne måde at spise på. Vi kunne sige at måltidet er slut og hjælpe ham med at gå ud med tallerkenen når han hopper ned første gang, men det ville betyde at han nogle dage kun ville få en bid eller to. Eller måske bare tage hans mad væk når vi andre rydder væk, så han i hvert fald stopper måltidet samme tid som os? Og har vi ham så bare hængende med klynk og pylren ved køkkenskabene efter kiks, knækbrød, mv

Det blev lidt langt, men håber jeg fik det hele med. Er spændt på at høre dine overvejelser.

Venlig hilsen
mor-til-to-drenge

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder