Svar: Tur på egen hånd

18. februar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Uha - hjertet må have siddet oppe i halsen på dig, sikke en forskrækkelse!

Din dreng må naturligvis ikke gå alene. Det er ganske simpelthen for farligt og selvom han siger "jeg så mig godt for, mor", så har han ingen idé om, hvordan trafik virker og han vil naturligt blive fanget af forskellige ting han møder og derfor fuldstændig glemme, hvor han er og derfor ikke se sig for. Han er også så lille, at en bilist ikke har en jordisk chance for at se ham, hvis han pludselig træder ud bagved en parkeret bil eller lignende - det ville være ganske forfærdeligt.

Så det er fuldstændig udelukket at han kan få lov til at gå lidt i forvejen eller lignende, selvom han gerne vil og synes han er vældig stor, fornuftig og dygtig og kan klare alverdens ting.

Men kan han stå ude i trappeopgangen og vente ... tør du stole på at han bliver der? Det er jo det store spørgsmål og du har naturligvis ret i at det er vigtigt at finde balancen mellem at vise ham, at du stoler på ham og samtidig ikke udsætte ham for farer.

Der findes ikke noget fast svar på dit spørgsmål, for det afhænger meget af hvordan han er. Nogle børn vil blive så forskrækkede over ...

Annonce

... situationen og hele din reaktion - at de naturlig aldrig vil gøre noget tilsvarende igen. Han vil blive på måtten og vil forstå at det forventes af ham. Og andre børn vil lytte til hvad du siger, huske det i en kort periode, men så bliver det glemt og de går atter tur på egen hånd.

Og faktisk så lyder det lidt som om at du nok skal være opmærksom på at det sandsynligvis sker igen. Ikke fordi du ikke kan stole på ham, det handler egentlig ikke om tilliden imellem jer, men snarere om at han naturligt har en indre udforskningstrang og lyst til at prøve selv. Det er enormt stort og sejt at kunne gå ned på gaden selv og det har han naturligvis lyst til at prøve. Og så går han, fordi lysten overmander det lille bitte nej, som måske lyder inde i ham, eller som han har glemt, fordi han naturligt ikke er ældre end han er.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Måske kan I finde en balance - et kompromis. Kan døren stå åben, så du kan høre ham og se ham, måske han kan stå og synge eller tælle imens han står og venter, så du hele tiden kan høre at han er der (og blive opmærksom, hvis der pludselig er stille)? Bare en tanke ... Men som udgangspunkt, så tror jeg ikke du skal regne med at han bliver der.

Håber du kan bruge dette videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.