Tur på egen hånd

18. februar 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Tur på egen hånd

Kære Helen,

Tak for dit seneste brev om mad til den lille. Det gav rigtigt meget ro på, især den del med at han ikke behøver mere end en 1/2 dl. ad gangen her i starten. Vi er så småt startet op igen med lidt frugtmos og risgrød, og det går (7-9-13) godt indtil videre :)

Denne gang handler det om min ældste søn, S. Han besluttede at han selv ville gå i børnehave i fredags. Jeg sendte ham ud i vores opgang - som jeg har gjort så mange gange før - mens jeg lige selv fik overtøj på og gjort den lille klar. Han havde åbenbart ikke tålmodighed til at vente denne dag, og du kan sikkert forestille mig hvor panisk jeg blev, da jeg opdagede, at han var væk. Efter 20 min. fandt jeg ham så halvvejs på vej i børnehave. Han gik frejdigt afsted som det naturligste i verden og blev kun lidt ked af det, fordi jeg græd sådan, da jeg endelig indhentede ham. Jeg skældte ikke ud, men sagde at han ikke måtte gå en anden gang uden ...

Annonce

... at sige det / vente på mor.

Han havde selv krydset to små sparsomt trafikerede veje ("og jeg huskede at se mig for inden jeg gik over vejen, mor"), så selvom der kunne være sket alverdens ting, og jeg absolut ikke ønsker, at han smutter igen, så er jeg nok alligevel lidt stolt over, at han sådan selv kan finde over til børnehaven :)

Vi har talt lidt om det henover weekenden, hvad der skete på hans gåtur, hvem han mødte, hvad han sagde osv. og hver gang afslutter jeg samtalen med "du må ikke gå uden mor / husk at fortælle hvor du går hen".

Det er første gang, at han har gjort noget så uforudset, og mit spørgsmål lyder:

Synes du, at jeg kan stole på ham, at han bliver inde i opgangen? Jeg vil gerne vise ham tillid, jeg synes jo at han skal vise, at han gør som jeg beder ham om, eller er det for stort et ansvar for en 3-årig?

Jeg er spændt på at høre, hvad din holdning er :)

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger