Brev:
Tur på egen hånd
18. februar 2013
Alder:
3 år, 3 mdr.
Tur på egen hånd
Kære Helen,
Tak for dit seneste brev om mad til den lille. Det gav rigtigt meget ro på, især den del med at han ikke behøver mere end en 1/2 dl. ad gangen her i starten. Vi er så småt startet op igen med lidt frugtmos og risgrød, og det går (7-9-13) godt indtil videre :)
Denne gang handler det om min ældste søn, S. Han besluttede at han selv ville gå i børnehave i fredags. Jeg sendte ham ud i vores opgang - som jeg har gjort så mange gange før - mens jeg lige selv fik overtøj på og gjort den lille klar. Han havde åbenbart ikke tålmodighed til at vente denne dag, og du kan sikkert forestille mig hvor panisk jeg blev, da jeg opdagede, at han var væk. Efter 20 min. fandt jeg ham så halvvejs på vej i børnehave. Han gik frejdigt afsted som det naturligste i verden og blev kun lidt ked af det, fordi jeg græd sådan, da jeg endelig indhentede ham. Jeg skældte ikke ud, men sagde at han ikke måtte gå en anden gang uden at sige det / vente på mor.
Han havde selv krydset to små sparsomt trafikerede veje ("og jeg huskede at se mig for inden jeg gik over vejen, mor"), så selvom der kunne være sket alverdens ting, og jeg absolut ikke ønsker, at han smutter igen, så er jeg nok alligevel lidt stolt over, at han sådan selv kan finde over til børnehaven :)
Vi har talt lidt om det henover weekenden, hvad der skete på hans gåtur, hvem han mødte, hvad han sagde osv. og hver gang afslutter jeg samtalen med "du må ikke gå uden mor / husk at fortælle hvor du går hen".
Det er første gang, at han har gjort noget så uforudset, og mit spørgsmål lyder:
Synes du, at jeg kan stole på ham, at han bliver inde i opgangen? Jeg vil gerne vise ham tillid, jeg synes jo at han skal vise, at han gør som jeg beder ham om, eller er det for stort et ansvar for en 3-årig?
Jeg er spændt på at høre, hvad din holdning er :)
Med venlig hilsen
Mette