Brev:
Storesøster skubber lillesøster
18. februar 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Storesøster skubber lillesøster
Kære Helen
Vi har fået et problem med at storesøster skubber lillesøster, og vi kan ikke rigtig finde ud af hvordan vi skal tackle det.
Overordnet set synes vi det går så fint med de to søstre. Storesøster er 2 år og 3 mdr og lillesøster er 1 år og 2 mdr. Jeg er hjemmegående og de er jo derfor nærmest sammen hele tiden. Bortset fra at lillesøster ofte sover en god lang middagslur, hvor jeg så har ekstra tid til storesøster, som er begyndt at springe middagsluren over. Vi er næsten ude hver dag i legestuer eller til legeaftaler og det er aldrig når vi er ude hun skubber. Det er kun hjemme hos os selv.
Jeg synes ikke vi har oplevet meget jalousi mellem de to. Storesøster tager det virkelig så pænt, at der er kommet en til, og de har virkelig meget glæde af hinanden.
Men, altså, spørgsmålet er jo så hvordan vi skal forklare storesøster, at det ikke er ok, at hun skubber. Vi siger til hende med det samme, at det må hun ikke og at lillesøster bliver rigtig ked af det (hvilket hun jo også godt kan se, fordi lillesøster skriger rigtig højt når hun gør det). Vi prøver at sige det alvorligt til hende uden at blive vrede. Hun reagerer ved at kigge lidt væk og ligesom prøve at gå igang med noget andet. Så hun virker egentlig som om hun har det dårligt med det, men hun kan bare finde på at gøre det igen kort tid efter.....
Har du mon et råd til os?
Kærlig hilsen
mor til to søde piger