Svar: Bange for bad

28. januar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor og far

Tak for jeres brev :) Dejligt at høre fra jer igen:)

Det er rigtigt at børn i forskellige aldre kan blive bange for forskellige ting og at der ofte er tale om en fase, de skal igennem, så hvis man tager det stille og roligt og ikke gør for stort et nummer ud af det, så går det ofte i sig selv igen.

Særlig problematisk er det dog med badet for det er jo trods alt begrænset, hvor længe han kan gå rundt uden at komme i bad og derfor er det en god idé at I prøver at finde ud af, hvorfor han pludselig ikke kan lide det.

Hos nogle børn opstår det, fordi de kommer til at tisse eller lave afføring i badet og det bliver de så kede af, at de ikke vil i bad mere. Her kan løsningen nogle gange være at lade barnet bade med badebukser på, så barnet på den måde føler sig mere sikker.

Nogle børn bliver kede af badet, fordi vi som forældre overskrider deres grænser. De skal f.eks. have vasket hår, oplever at få vand og sæbe i håret, måske i øjnene og de er ofte ikke medbestemmende om hvornår og hvordan det foregår. De bryder sig ikke om dette og vil derfor ikke i bad. Her kan løsningen være at man ikke vasker hår i badet de første mange gange, - og heller ikke gør håret vådt.

Nogle børn oplever at glide i badekarret og bliver bange, for at falde og er bange for at de skal slå sig, at det skal gøre ondt. Her kan en skridsikker måtte eller klistermærker der kan sættes i bunden af badekarret være en idé.

Generelt er det en god idé at forsøge at finde ud af, hvad barnet er bange for og så prøve at fjerne dette, så barnet igen bliver tryg. Og generelt må det også siges, at det er en rigtig god idé at introducere ham til badet i små etaper. Det kan f.eks. være at badekarret ...

Annonce

... ikke fyldes med vand, men at der kun kommes få cm. vand i til at begynde med. Det kan være at han selv skal være med til at fylde vand i, det kan også være at I skal gøre det før han kommer ud på badeværelset, hvis han er f.eks. er bange for lyden af bruseren.

Det kan være en idé at lade ham selv vaske sig og selv styre hvor meget og hvor lidt. I kan bede ham vaske sig i ansigtet, på kroppen, vaske ørerne, tæerne osv. så han på den måde guides igennem sin krop men selv styrer processen og ikke føler at grænserne overskrides. En lille kop, kande eller lignende, som han kan hælde sig over med, kan også være en god idé.

Legeting, der kan hænges på på væggen, som et møllehjul eller lignende, der drejer rundt, når der kommer vand igennem kan være en god idé. Det kan være et krav at han kravler på i sit badekar, for at kunne lege med dette ...

Nogle gange kan et oppusteligt baby-bassin være lykken og erstatte badekarret i en periode ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange er skumbad, det der gør badet sjov. Masser af skum skjuler vandet, hvis det er vandet han ikke bryder sig om og skum kan formes og se sjovt ud.

Nogle gange er løsningen en tur i svømmehallen, hvor man skal bade før man kan gå i bassinet og hvor han kan se alle de andre børn og voksne gå i bad ... og andre gange kan det næsten gøre det værre - det må I prøve at vurdere.

Det kan være en god idé at gå i bad sammen med ham og især, hvis bedsteforældre eller andre har et stor badekar, som I kan være i sammen med ham og som I derfor kunne låne ...

Og ellers er det rigtig godt det I allerede gør, med at læse bøger om bad og forsøge at skabe en hyggelig og rar stemning :)

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!