Brev:
Bange for bad
28. januar 2013
Alder:
2 år, 9 mdr.
Bange for bad
Kære Helen
Min mand og jeg har et bad-relateret problem, som vi håber du kan hjælpe os med at løse eller komme med bud på, hvad vi kan gøre.
Vores dreng på 2 år og 9 måneder er bange for at gå i bad, nærmest skrækslagen ind imellem. Det begyndte meget pludseligt for ca. et halvt år siden, hvor han nærmest fra den ene badegang til den anden stod af på det at gå i bad. Vi havde indtil da været vant til en dreng, som elskede at komme i bad, og han kunne bruge lang tid i badet, mens han legede.
Vi har som følge af hans angst skåret ned på antallet af bad i løbet ugen, til kun en enkelt gang, og vi prøver at få overstået det ene bad hurtigt og blidt. Vi prøver at snakke roligt med ham om badet inden vi går i gang, og karbadet er udskiftet med en hurtig brusetur. Det til trods er han helt forkrampet, og han har sågar kastet op en enkelt gang, så ked af det blev han inden badet gik i gang. Vi har også forsøgt os med etagevask, men det går ikke stort bedre, her får vi samme reaktion.
Vi har købt spil til ipad’en med bad, hvilket han synes er sjovt. Vi har bestilt bøger hjem, der handler om at gå i bad osv. for at skabe en hyggelig og rar stemning omkring emnet, og han kan fint hygge sig med tale om at andre skal i bad, men når det kommer til ham selv, lader det ikke til at have den store effekt.
Vi har læst os frem til, at mange børn oplever faser i deres liv, hvor de pludselig uden grund bliver bange for ting, og at man blot skal vente og se tiden an, da faserne typiske går over. Det er dog ikke rart at være vidne til, og vi vil gerne høre dig ad om den måde, som vi griber problemet an på, er fornuftig? Hvis ikke, om du har forslag til, hvad vi alternativt kan gøre?
De bedste hilsner
Mor og Far