Bange for bad

28. januar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

Bange for bad

Kære Helen

Min mand og jeg har et bad-relateret problem, som vi håber du kan hjælpe os med at løse eller komme med bud på, hvad vi kan gøre.

Vores dreng på 2 år og 9 måneder er bange for at gå i bad, nærmest skrækslagen ind imellem. Det begyndte meget pludseligt for ca. et halvt år siden, hvor han nærmest fra den ene badegang til den anden stod af på det at gå i bad. Vi havde indtil da været vant til en dreng, som elskede at komme i bad, og han kunne bruge lang tid i badet, mens han legede.

Vi har som følge af hans angst skåret ned på antallet af bad i løbet ugen, til kun en enkelt gang, og vi prøver at få overstået det ene bad hurtigt og blidt. Vi prøver at snakke roligt med ham om badet inden vi går i gang, og karbadet er udskiftet med en hurtig brusetur. Det til trods er han helt forkrampet, og han har sågar kastet op en enkelt gang, så ked af ...

Annonce

... det blev han inden badet gik i gang. Vi har også forsøgt os med etagevask, men det går ikke stort bedre, her får vi samme reaktion.

Vi har købt spil til ipad’en med bad, hvilket han synes er sjovt. Vi har bestilt bøger hjem, der handler om at gå i bad osv. for at skabe en hyggelig og rar stemning omkring emnet, og han kan fint hygge sig med tale om at andre skal i bad, men når det kommer til ham selv, lader det ikke til at have den store effekt.

Vi har læst os frem til, at mange børn oplever faser i deres liv, hvor de pludselig uden grund bliver bange for ting, og at man blot skal vente og se tiden an, da faserne typiske går over. Det er dog ikke rart at være vidne til, og vi vil gerne høre dig ad om den måde, som vi griber problemet an på, er fornuftig? Hvis ikke, om du har forslag til, hvad vi alternativt kan gøre?

De bedste hilsner

Mor og Far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.