Svar: Dele legetøj
23. januar 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære mor til 2
Tak for dit brev :)
Når man er 3 år gammel, så er man naturligt meget optaget af, hvad der er "min" og "mit" og det betyder rigtig meget for storebror, at han har sine egne ting, ligesom det ofte også betyder meget at kunne sige "det er min far" eller "min mor".
Det er rigtig vigtigt at finde den balance der ligger i at storebror har visse ting for sig selv. For meget af det legetøj I har er hans og passer til større børn, og han skal have lov til at have disse ting for sig selv. Og samtidig skal han naturligvis også lære at dele og finde ud af at visse ting er de fælles om - netop fordi I jo ikke kan købe dobbelt af det hele.
Lillebror har en alder nu, hvor han begynder at bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd, han kryber, kravler, begynder at rejse sig ved tingene og vil de næste måneder frem kunne gå rundt om sofabordet osv. Det betyder at flere af storebrors tig er i farezonen, for lillebror vil naturligt rigtig gerne have fat i nogle af de ting, som han ser storebror leger med. Det er ekstra spændende - og vil naturligt gøre storebror ekstra frustreret og der vil opstå flere konflikter.
Det kan være et forsøg at vise retfærdigheden ved at dele - hvis du leger med det her tog og de her klodser, så får lillebror de her... Og jeg tænker at en del af legetøjet slet ikke egner sig til lillebror, netop fordi der er 2 års forskel mellem dem. Storebror vil derfor godt kunne tages med på råd og være med til at lave en vurdering af hvad legetøj lillebror kan arve - altså hvad legetøj storebror er blevet for stor til, der er noget babylegetøj, som lillebror kan bruge og så er der noget legetøj, som kun er for storebror.
Og I må gerne hjælpe ham med at lave denne fordeling. I kan i den forbindelse f.eks. købe en "legetøjstester" via TÆNK, den koster 30 kr. Alt det som kan gå ind i legetøjstesteren må lillebror ikke lege med, det er ikke for børn under 3 år og her kan storebror få en vigtig rolle :) Det synliggør forskellen, - at storebror kan lege med noget andet, som lillebror ikke kan og at de ikke behøver dele. Og storebror får rent faktisk lov til en gang imellem at tage noget fra lillebror, fordi det er for lille for ham at lege med - og det kan gøre at han så i stedet giver ham noget andet, som er okay til et barn på hans alder.
Det at man som 3 årig får lidt fornemmelse for at have lidt ansvar og ikke kun får skæld ud, for at tage legetøjet fra den lille, kan give en god følelse :)
I kan jævnligt sortere i legetøjet og når lillebror bliver stor nok til at lege med dubloklodser, så vil storebror måske hellere lege med mindre klodser og på den måde så kan han medinddrages i at lillebror nu arver.
Når I får gæster på besøg, så skal I sammen med storebror fjerne de ting, som han er særligt glad for - de kan sættes væk, så det slet ikke er til diskussion om man skal lege med dette eller deles om det. Det er helt okay at han har visse ting, som han gerne vil have for sig selv og som han er særligt glad for og derfor ikke låner ud eller måske er bange for går i stykker.
I skal også hjælpe ham med at sætte ord på, hvis I fornemmer at han bliver ked af at låne nogle af sine ting ud. Det kan både være at forklare den dreng der er på besøg at jeres dreng er meget glad for den blå bil, så den vil hans gerne selv bruge, men den dreng de er på besøg kan vælge mellem den gule eller den røde bil ... Det kan også være det modsatte, at I nogle gange forklarer jeres dreng, at ham der er på besøg, låner tingene imens han er der, og at jeres dreng får dem tilbage igen.
Jeg håber at I kan bruge mine tanker her lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske