Dele legetøj

23. januar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Dele legetøj

Hej Helen

Hvad gør vi med hensyn til at dele legetøj?
Jeg synes, vi har en del legetøj, og jeg har egentlig ikke lyst til, at vi skal have så meget mere. Det meste af legetøjet er købt til vores ældste søn, eller noget han har fået i gave.

Vores ældste søn har svært ved at dele sit legetøj med andre børn, som er på besøg. Det er der vidst nogen lunde normalt for hans aldre.

Han har der ud over svært ved, at lade sin lillebror på 8 måneder lege med noget. Han tager tingene fra lillebror. Nogle gange leger han lidt med det, andre gang smider han det bare væk fra lillebror. Andre gange samler han bare alt sammen, mens hans siger ”det er mit, det er mit...”.

Ligenu er lillebror lidt ked af det, når storebror tager legetøjet. Men han kan hurtigt blive glad for noget andet. Men det varer nok ikke ved.

Vi har snakket med storebror om at dele ting. Vi siger fx ”nu har lillebror den, om lidt kan du lege med den. Du kan lege med denne her” eller ”vi deler legetøj med vores venner” (den sætning bruger de i vuggestuen). Nogle gange beder vi også ...

Annonce

... storebror om at finde noget at bytte med, hvis han gerne vil have det, lillebror leger med.
Storebrors yndlings legetøj er efterhåndens også lillebrors yndlings legetøj.

Hvis der er andre børn på besøg, kan det hurtigt ende i skrig og tårer. Vi prøver, at forberede vores søn, ved at fortælle at nu kommer X på besøg, når han har sovet. Og vi snakker lidt om at deles om hans legetøj. Og ofte siger vores søn, at X gerne låne en bil eller noget andet. Men det gælder kun indtil vi får besøg.

Vores søn er egentlig meget social og glæder sig altid, når han ved, at nogen kommer på besøg.

Men hvad er egentlig rimeligt. Storebror har jo i bund og grund ret i at legetøjet er hans. Og jeg ville måske også blive træt af, hvis folk kom ind i vores lejlighed og bare tog min telefon eller computer.
Men hvad kan vi gøre for at hjælpe børnene til at dele?

Jeg synes ikke, at ovenstående er et kæmpe problem. Vi kan sagtens have gæster og lillebror trives. Men kunne godt tænke mig dit syn på sagen. Det er ikke altid let at vide hvad 3 årig tænker :)

Hilsen mor til 2

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge