Brev:
Dele legetøj
23. januar 2013
Alder:
2 år, 11 mdr.
Dele legetøj
Hej Helen
Hvad gør vi med hensyn til at dele legetøj?
Jeg synes, vi har en del legetøj, og jeg har egentlig ikke lyst til, at vi skal have så meget mere. Det meste af legetøjet er købt til vores ældste søn, eller noget han har fået i gave.
Vores ældste søn har svært ved at dele sit legetøj med andre børn, som er på besøg. Det er der vidst nogen lunde normalt for hans aldre.
Han har der ud over svært ved, at lade sin lillebror på 8 måneder lege med noget. Han tager tingene fra lillebror. Nogle gange leger han lidt med det, andre gang smider han det bare væk fra lillebror. Andre gange samler han bare alt sammen, mens hans siger ”det er mit, det er mit...”.
Ligenu er lillebror lidt ked af det, når storebror tager legetøjet. Men han kan hurtigt blive glad for noget andet. Men det varer nok ikke ved.
Vi har snakket med storebror om at dele ting. Vi siger fx ”nu har lillebror den, om lidt kan du lege med den. Du kan lege med denne her” eller ”vi deler legetøj med vores venner” (den sætning bruger de i vuggestuen). Nogle gange beder vi også storebror om at finde noget at bytte med, hvis han gerne vil have det, lillebror leger med.
Storebrors yndlings legetøj er efterhåndens også lillebrors yndlings legetøj.
Hvis der er andre børn på besøg, kan det hurtigt ende i skrig og tårer. Vi prøver, at forberede vores søn, ved at fortælle at nu kommer X på besøg, når han har sovet. Og vi snakker lidt om at deles om hans legetøj. Og ofte siger vores søn, at X gerne låne en bil eller noget andet. Men det gælder kun indtil vi får besøg.
Vores søn er egentlig meget social og glæder sig altid, når han ved, at nogen kommer på besøg.
Men hvad er egentlig rimeligt. Storebror har jo i bund og grund ret i at legetøjet er hans. Og jeg ville måske også blive træt af, hvis folk kom ind i vores lejlighed og bare tog min telefon eller computer.
Men hvad kan vi gøre for at hjælpe børnene til at dele?
Jeg synes ikke, at ovenstående er et kæmpe problem. Vi kan sagtens have gæster og lillebror trives. Men kunne godt tænke mig dit syn på sagen. Det er ikke altid let at vide hvad 3 årig tænker :)
Hilsen mor til 2