Svar: Et lille skub i den rigtige vej
22. januar 2013
Alder:
5 år, 5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker - jeg vil meget gerne prøve om jeg kan give et lille skub den rigtige vej ...:)
For det lyder som om at du allerede har ændret en del og det lyder som om at I er rigtig godt på vej i den rigtig retning. Det er rigtig dejligt, at det er gået op for dig at du har råbt for meget og skældt for meget ud og at du har lyttet til dette og nu har besluttet dig for at ændre på tingene - som forældre skal vi lære hele tiden og det er meget stort at indrømme, hvis man begår fejl og meget stort at gøre noget ved det, lave det om. Stort stort skulderklap for det :)
Det er dog stadig vigtigt at I har nogle regler og faste rammer. Det er vigtigt fordi det giver retfærdighed og netop retfærdighed betyder meget for jeres 5 årige dreng.
Sådan lidt firkantet, så taler man om 3 måder man kan være forældre på og ofte ser man to yderpoler skitseret:
De autoritære forældre: Her lægges vægt på myndighed og kontrol, der er klare forventninger til hvordan barnet skal opføre sig og hvis barnet ikke gør, som han har fået besked på, så falder der en straf. Det kan f.eks. være at man siger "hvis du ikke spiser din aftensmad, så må du gå i sulten i seng" ... Når disse forældre sætter regler op, så bliver de ofte ikke diskuteret eller forklaret, tingene er som de er, fordi vi som voksne ved bedst og det forventes at barnet følger reglerne og gør som vi siger uden at stille spørgsmål eller klage sig. Børn mister ofte respekten for de autoritære og kontrollerende forældre ...
De eftergivende forældre: Her stilles der meget få krav til barnet, han får lov til det meste og der er rigtig meget inkonsekvens. Faktisk bliver barnet ofte opmuntret til at handle impulsivt, for det har ingen nævneværdig konsekvens for barnet, hvis de bryder reglerne. Disse forældre er ofte åbne og varme, de lytter til børnene og ser ofte barnets behov, men der sættes ikke rigtig nogen grænser. Det kan f.eks. være at man siger "nej, nej, nej, jamen så gør det da ..", fordi det giver ro og alle er glade. Børn af eftergivende forældre vil ofte være mindre selvstændige, de vil være udforskende og de vil ofte mangle selvbeherskelse.
Og måske er jeres udfordring lige nu at du er gået fra at være en kontrollerende, autoritær forældre til at være en mere eftergivende forældre - og det er helt naturligt at det forvirrer jeres ældste dreng og at han føler sig rigtig usikker.
Og det du skal prøve at være er en myndig forældre. At være myndig forældre betyder at du sætter klare grænser for dit barns opførsel. Du forklare hvorfor det er nødvendigt med regler og du forklarer, hvorfor I har de regler I har. Du stiller krav som passer til dit barns alder og udvikling - du er realtiske omkring hvad du forventer. Du ser og anerkender dit barn, lytter til hvad barnet er, du indgår i dialog og finder en løsning, som tilgodeser begge parter og hvis ting er nødt til at være som du vil, så viser du stadig dit barn, at du forstår at barnet vil noget andet og anerkender dit barn, men du forklarer også hvorfor tingene er nødt til at være som du siger.
Børn der vokser op med myndige forældre vil vise stor selvstændighed og selvbeherskelse og de vil være glade og tilfredse. De er vokset op med at der er visse regler og de ved hvorfor reglerne er der. De er mødt ligeværdigt af deres forældre og de stoler på deres forældre. Derfor føler de en naturligt lyst til at gøre, det deres forældre siger, fordi de forstår at forældrene vil dem det bedste.
Med den alder jeres dreng har, så tænker jeg at I godt kan holde "et familiemøde" med ham, hvor I skitserer hvordan reglerne er hos jer og hvor I taler om, hvad I forventer af hinanden. Det er vigtigt at det netop er et ligeværdigt møde, hvor I også lytter til ham og de tanker han har - hvad han gerne vil, hvad han oplever og hvad han tænker. Det er netop vigtigt at I via dialog finder ud af, hvordan alle kan trives hjemme hos jer og hvad I hver især har brug for - netop for at få en god dag eller for at opleve at dagen slutter på en god måde for alle ...
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske