Brev:
Et lille skub i den rigtige vej
22. januar 2013
Alder:
5 år, 5 mdr.
Et lille skub i den rigtige vej
Hej Helen
Endnu engang henvender jeg mig vedr. min søn på 5½.
Jeg har brug for nogle strategier til hvordan jeg kan håndtere de situationer der opstår p.t
Min søn har altid været en lidt tilbageholdende dreng, ikke nødvendigvis genert, men han har brug for at se tingene lidt ad inden han går ind i dem. Han har haft lidt problemer med rolle fordelingen i børnehaven og du anbefalde mig at han startede til en aktivitet udenfor børnehaven, hvilket var en stor succes!
Han spiser og sover som han skal og har mange legekammerater i børnehaven.
Her på det sidste har han dog ændret sig herhjemme. Han svarer igen, han ignorerer os og griner af os hvis vi beder ham om noget.
Sidste år var et meget hårdt år for mig, og jeg opdagede at jeg ikke altid håndterede situationer med mine børn hensigtsmæssigt. Jeg råbte alt for meget af dem, og jeg besluttede at det skulle stoppe ved årsskiftet. Derfor har jeg anlagt en helt anden måde, som handler om at gå i øjenhøjde og fortælle kort og fattet, hvad det er jeg vil have dem til at gøre eller stoppe med. Det har virket helt fantastisk på min dreng på 3½, men det er som om min dreng på 5½ ikke har nogen respekt for mig. Han griner af mig eller stikker af.
Han nægter at gå i seng og når han endelig er kommet i den, ligger han og larmer helt vildt som demonstration på at han ikke vil sove, hvilket går udover hans lillebror (de sover i køjeseng)
Er det fordi han er forvirret over min nye måde at kommunikere med ham på? (han gør det samme ved min mand)
Jeg er meget opmærksom på at anerkende begge mine børn som de forskellige drenge de er, men lillebror er MEGET morglad og kan indimellem stjæle ret meget af min opmærksomhed, men jeg prøver at give den ældste det samme. Fx. er det kun ham og jeg der tager afsted til håndbold sammen, og det ved jeg han nyder.
Det er kun min mand og jeg han opfører sig sådan overfor, ikke når han er andre steder.
Ja det var mine lidt rodede tanker. Min søn er fantastisk dejlig, kreativ, sensitiv, betænksom og sjov. Vi har bare lige brug for et lille skub den rigtige vej.
Hilsen