Et lille skub i den rigtige vej

22. januar 2013

Kategori:
Alder:
5 år, 5 mdr.

Et lille skub i den rigtige vej

Hej Helen

Endnu engang henvender jeg mig vedr. min søn på 5½.
Jeg har brug for nogle strategier til hvordan jeg kan håndtere de situationer der opstår p.t

Min søn har altid været en lidt tilbageholdende dreng, ikke nødvendigvis genert, men han har brug for at se tingene lidt ad inden han går ind i dem. Han har haft lidt problemer med rolle fordelingen i børnehaven og du anbefalde mig at han startede til en aktivitet udenfor børnehaven, hvilket var en stor succes!

Han spiser og sover som han skal og har mange legekammerater i børnehaven.
Her på det sidste har han dog ændret sig herhjemme. Han svarer igen, han ignorerer os og griner af os hvis vi beder ham om noget.

Sidste år var et meget hårdt år for mig, og jeg opdagede at jeg ikke altid håndterede situationer med mine børn hensigtsmæssigt. Jeg råbte alt for meget af dem, og jeg besluttede at det skulle stoppe ved årsskiftet. Derfor har jeg anlagt en helt anden måde, som handler om at gå i øjenhøjde og fortælle kort og fattet, hvad det er jeg vil have dem til at gøre ...

Annonce

... eller stoppe med. Det har virket helt fantastisk på min dreng på 3½, men det er som om min dreng på 5½ ikke har nogen respekt for mig. Han griner af mig eller stikker af.

Han nægter at gå i seng og når han endelig er kommet i den, ligger han og larmer helt vildt som demonstration på at han ikke vil sove, hvilket går udover hans lillebror (de sover i køjeseng)

Er det fordi han er forvirret over min nye måde at kommunikere med ham på? (han gør det samme ved min mand)

Jeg er meget opmærksom på at anerkende begge mine børn som de forskellige drenge de er, men lillebror er MEGET morglad og kan indimellem stjæle ret meget af min opmærksomhed, men jeg prøver at give den ældste det samme. Fx. er det kun ham og jeg der tager afsted til håndbold sammen, og det ved jeg han nyder.
Det er kun min mand og jeg han opfører sig sådan overfor, ikke når han er andre steder.

Ja det var mine lidt rodede tanker. Min søn er fantastisk dejlig, kreativ, sensitiv, betænksom og sjov. Vi har bare lige brug for et lille skub den rigtige vej.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire