Svar: Skift fra vuggestue til børnehave

2. januar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det er rigtigt, at det vil være en stressfaktor for jeres dreng at blive flyttet, men ud fra det du fortæller, så er det i forvejen en stressfaktor for ham, at være på den stue hvor han er, fordi han der er udsat for bid og slag ...

Jeg synes, ud fra det du fortæller, at I er nødt til at tage udgangspunkt i hvad der er bedst for ham nu, og ikke hvad der er bedst for ham om 3 måneder. Og lige nu lyder det som om at han vil have bedst af at blive flyttet til den anden stue. Han har en rigtig god legekammerat som skal flytte stue, han vil få en overgangsperiode så han vænner sig til stedet stille og roligt, han vil kende et par af børnene på den nye stue - og måske vigtigst af alt - han vil komme på en stue med ældre børn, som har mere sprog og derfor ikke behøver bide eller slå, for at gøre sig forståelige.

Det lyder som om at det vil være godt for ham at få et par måneder på en ny stue. Jeg tænker at ...

Annonce

... det ikke behøver være negativt, men at det derimod kan give ham lidt mere styrke at blive mødt på en ny måde, møde andre børn, så han måske også af dem lærer at sige fra. Han vil jo spejle sig i de ældre børn, som naturligt vil være på stuen.

Og når I så skal flytte igen og han atter må skifte, så må I naturligvis være der og give ham den ekstra støtte han naturligt kan have brug for i den situation. Forhåbentlig skal han så ikke flytte igen før der er gået længere tid ...:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hjemme skal I naturligvis være der for ham, bakke ham op og lade ham vide, at I ikke synes det er i orden at han bliver bidt og slået. I skal også lade ham vide, at I taler med de andre voksne om det og rose ham for at fortælle jer hvad der sker, så han hele tiden har en følelse af at kunne komme til jer, når noget er svært. Det vil naturligt betyde at han også kommer til jer, når det at skifte f.eks. institution senere hen er svært for ham :)

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder