Svar: Skift fra vuggestue til børnehave
2. januar 2013
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det er rigtigt, at det vil være en stressfaktor for jeres dreng at blive flyttet, men ud fra det du fortæller, så er det i forvejen en stressfaktor for ham, at være på den stue hvor han er, fordi han der er udsat for bid og slag ...
Jeg synes, ud fra det du fortæller, at I er nødt til at tage udgangspunkt i hvad der er bedst for ham nu, og ikke hvad der er bedst for ham om 3 måneder. Og lige nu lyder det som om at han vil have bedst af at blive flyttet til den anden stue. Han har en rigtig god legekammerat som skal flytte stue, han vil få en overgangsperiode så han vænner sig til stedet stille og roligt, han vil kende et par af børnene på den nye stue - og måske vigtigst af alt - han vil komme på en stue med ældre børn, som har mere sprog og derfor ikke behøver bide eller slå, for at gøre sig forståelige.
Det lyder som om at det vil være godt for ham at få et par måneder på en ny stue. Jeg tænker at det ikke behøver være negativt, men at det derimod kan give ham lidt mere styrke at blive mødt på en ny måde, møde andre børn, så han måske også af dem lærer at sige fra. Han vil jo spejle sig i de ældre børn, som naturligt vil være på stuen.
Og når I så skal flytte igen og han atter må skifte, så må I naturligvis være der og give ham den ekstra støtte han naturligt kan have brug for i den situation. Forhåbentlig skal han så ikke flytte igen før der er gået længere tid ...:)
Hjemme skal I naturligvis være der for ham, bakke ham op og lade ham vide, at I ikke synes det er i orden at han bliver bidt og slået. I skal også lade ham vide, at I taler med de andre voksne om det og rose ham for at fortælle jer hvad der sker, så han hele tiden har en følelse af at kunne komme til jer, når noget er svært. Det vil naturligt betyde at han også kommer til jer, når det at skifte f.eks. institution senere hen er svært for ham :)
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske