Brev:
Skift fra vuggestue til børnehave
2. januar 2013
Alder:
2 år, 10 mdr.
Skift fra vuggestue til børnehave
Hej Helen
Jeg er virkelig i tvivl om, hvad der er bedst for min søn i dette tilfælde.
Han skiftede vuggestue i oktober, da vi flyttede pga min mands arbejde. Det var lidt svært de første 2 uger, men efterfølgende er han blevet glad for at gå der. Der er dage hvor han ikke vil afleveres, men han er altid glad, når jeg henter ham.
Normalt skifter man stue, når man fylder 3 år. Vores søn bliver 3 i starten af det nye år. Men i vores tilfælde havde vi snakket med vuggestuen om, at vores søn kunne blive på samme stue en måned til 2 længere, da vi herefter skal flytte tilbage igen. Her skal han så i en ny børnehave omkring april.
Nu har lederen af institutionen dog luftet, at hun ønsker at flytte de 3 ældste (her i blandt min søn) til gruppen med de 3 til 4 årige i januar. Der er flere grunde hertil. Bla. personale og at gruppen med de 3 til 4 årige er under normeringen (2 voksne og ca 14 børn). Det giver alt sammen god mening i forhold til institutionen.
Huset er ikke åbent, så han har aldrig været i den del af huset, hvor de ældre børn er. Men legepladsen er på den måde, at den kan deles op og den kan være fælles. Så han har været sammen med "de store" i udeområdet mange gange. De voksne har han selvfølgelig også mødt.
Han kender to af de børn, der går i den kommende stue. Han kender dem ikke godt, men vi mødes med dem på legepladsen, her hvor vi bor. Og de leger godt sammen
En af de andre, som skal flyttes, er en dreng, som min søn leger godt med.
Min søn er en meget imødekommende og glad dreng. Han er både i den gamle og nye vuggestue vellidt. Dette har vi dog nogle gang oplevet kan give problemer. Da han nogle gange er blevet bidt og slået, hvis han gerne ville lege alene frem for med et andet barn.
På den stue, som han går på nu, er der en dreng der slår rigtig meget. Personalet er opmærksomt på det og gør en stor indsats for at forklare, at det ikke er sådan man gør. De har haft det oppe som tema uge. Og har små fine læresætninger, som de forklarer børnene. Desværre har det ikke hjulpet betydeligt, og desværre er det ofte min søn og en af de andre det går ud over. (De har nævnt helt uofficielt over for os, at det måske kan ligge i drengens kultur-arv. Det er en meget international institution, men jeg har svært ved at bruge oplysningen til noget. Selvom jeg måske godt kan se, hvor de vil hen ad :(). Hvis vi flyttede vores søn, ville han jo undgå at blive slået dagligt.
(I hans gamle vuggestue var der en dreng, som også var utrolig glad for min søn. Hvilket resulterede i, at han 7 gange er kommet hjem med bid. Både på krop og ansigt. 3 af gangen var biddene gået gennem huden :()
Jeg er nogle gang bekymret for hans imødekommende og åbne sind tager skade, når man igen og igen oplever at blive bidt og slået. Derfor kunne det måske også være en fordel at blive flyttet?
Kan du komme med et råd? Jeg hælder lidt til at skifte stue, men det er vel en stressfaktor hver gang han oplever et skift? (vuggestuen vil lave en overgangsperiode på 14 dage, hvor børnene skal på besøg i den nye stue. Men kan vi også gøre noget selv?)
Hilsen