Skift fra vuggestue til børnehave

2. januar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Skift fra vuggestue til børnehave

Hej Helen

Jeg er virkelig i tvivl om, hvad der er bedst for min søn i dette tilfælde.
Han skiftede vuggestue i oktober, da vi flyttede pga min mands arbejde. Det var lidt svært de første 2 uger, men efterfølgende er han blevet glad for at gå der. Der er dage hvor han ikke vil afleveres, men han er altid glad, når jeg henter ham.

Normalt skifter man stue, når man fylder 3 år. Vores søn bliver 3 i starten af det nye år. Men i vores tilfælde havde vi snakket med vuggestuen om, at vores søn kunne blive på samme stue en måned til 2 længere, da vi herefter skal flytte tilbage igen. Her skal han så i en ny børnehave omkring april.

Nu har lederen af institutionen dog luftet, at hun ønsker at flytte de 3 ældste (her i blandt min søn) til gruppen med de 3 til 4 årige i januar. Der er flere grunde hertil. Bla. personale og at gruppen med de 3 til 4 årige er under normeringen (2 voksne og ca 14 børn). Det giver alt sammen god mening i forhold til institutionen.

Huset er ikke åbent, så han har aldrig været i den del af huset, hvor de ældre børn er. Men legepladsen er på den måde, at den kan deles op og den kan være fælles. Så han har været sammen med "de store" i udeområdet mange gange. De voksne har han selvfølgelig også mødt.

Han kender to af de børn, der går i den kommende stue. Han kender dem ikke godt, men vi mødes med dem på legepladsen, her hvor vi bor. Og de leger godt sammen
En af de andre, som skal flyttes, er en dreng, som min søn leger godt med.

Min søn er en meget imødekommende og glad dreng. Han er både i ...

Annonce

... den gamle og nye vuggestue vellidt. Dette har vi dog nogle gang oplevet kan give problemer. Da han nogle gange er blevet bidt og slået, hvis han gerne ville lege alene frem for med et andet barn.

På den stue, som han går på nu, er der en dreng der slår rigtig meget. Personalet er opmærksomt på det og gør en stor indsats for at forklare, at det ikke er sådan man gør. De har haft det oppe som tema uge. Og har små fine læresætninger, som de forklarer børnene. Desværre har det ikke hjulpet betydeligt, og desværre er det ofte min søn og en af de andre det går ud over. (De har nævnt helt uofficielt over for os, at det måske kan ligge i drengens kultur-arv. Det er en meget international institution, men jeg har svært ved at bruge oplysningen til noget. Selvom jeg måske godt kan se, hvor de vil hen ad :(). Hvis vi flyttede vores søn, ville han jo undgå at blive slået dagligt.

(I hans gamle vuggestue var der en dreng, som også var utrolig glad for min søn. Hvilket resulterede i, at han 7 gange er kommet hjem med bid. Både på krop og ansigt. 3 af gangen var biddene gået gennem huden :()

Jeg er nogle gang bekymret for hans imødekommende og åbne sind tager skade, når man igen og igen oplever at blive bidt og slået. Derfor kunne det måske også være en fordel at blive flyttet?

Kan du komme med et råd? Jeg hælder lidt til at skifte stue, men det er vel en stressfaktor hver gang han oplever et skift? (vuggestuen vil lave en overgangsperiode på 14 dage, hvor børnene skal på besøg i den nye stue. Men kan vi også gøre noget selv?)

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire