Brev:
Selektiv 2-årig
2. januar 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Selektiv 2-årig
Kære Helen
Min dreng er nu blevet 2 år og jeg har store udfordringer ift hans kost.
Han er yderst selektiv, og det begynder efterhånden at gå mig virkelig meget på. Jeg ved slet ikke, hvad jeg skal servere for ham, eller hvordan jeg kan få ham til at spise mere varieret. Egentlig har han altid været ret selektiv synes jeg. Men især fra 1 års alderen.
Jeg har altid serveret varieret mad og frugt/grønt. Som lille smagte han gerne på fersken, melon, vindruer og andet. Dog aldrig grønt – med undtagelse af ærter.
I dag nægter han totalt alt frugt og grønt – helt og aldeles. NEJ, nærmest skriger han. Han vil dog gerne have smooties, juice og grød.
Hans appetit er bedst om morgenen, hvor han får havregrød med kanel og nogle gange frugtgrød på. Han spiser også morgenmad i dagplejen. I weekenderne får han også æg og en bolle eller knækbrød, sammen med sin havregrød.
Derudover spiser han: Tørre ris, rugbrød med leverpostej, spegepølse (uden brød), kartoffelmos, kødsauce med kidneybønner (her piller han mest bare bønnerne ud) Han sorterer meget og mange ting fjerner han helt fra tallerknen. Jeg deler maden op nu så det ikke ’roder’, men det hjælper ikke. Tidligere spiste han også frikadeller og pastaskruer – det er dog stoppet. I dagplejen spise han mere forskelligt pålæg, men ellers er billedet det samme.
Han drikker generelt utrolig meget vand, mælk, saft. Jeg prøver at holde igen op til måltider, ligesom jeg ikke giver ham kiks og lignende op til måltider.
Hvad dælen gør jeg Helen? Jeg har læst din bog, men han er jo 2 år og derved ældre end bogens målgruppe. Jeg føler jeg har prøvet alt. Hver dag kan jeg bare smide maden ud.
Tak for dit svar.
Kærlig Hilsen
S