Selektiv 2-årig

2. januar 2013

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Selektiv 2-årig

Kære Helen

Min dreng er nu blevet 2 år og jeg har store udfordringer ift hans kost.
Han er yderst selektiv, og det begynder efterhånden at gå mig virkelig meget på. Jeg ved slet ikke, hvad jeg skal servere for ham, eller hvordan jeg kan få ham til at spise mere varieret. Egentlig har han altid været ret selektiv synes jeg. Men især fra 1 års alderen.
Jeg har altid serveret varieret mad og frugt/grønt. Som lille smagte han gerne på fersken, melon, vindruer og andet. Dog aldrig grønt – med undtagelse af ærter.

I dag nægter han totalt alt frugt og grønt – helt og aldeles. NEJ, nærmest skriger han. Han vil dog gerne have smooties, juice og grød.
Hans appetit er bedst om morgenen, hvor han får havregrød med kanel og nogle gange frugtgrød på. Han spiser også morgenmad i dagplejen. I weekenderne får han også æg og en bolle eller ...

Annonce

... knækbrød, sammen med sin havregrød.

Derudover spiser han: Tørre ris, rugbrød med leverpostej, spegepølse (uden brød), kartoffelmos, kødsauce med kidneybønner (her piller han mest bare bønnerne ud) Han sorterer meget og mange ting fjerner han helt fra tallerknen. Jeg deler maden op nu så det ikke ’roder’, men det hjælper ikke. Tidligere spiste han også frikadeller og pastaskruer – det er dog stoppet. I dagplejen spise han mere forskelligt pålæg, men ellers er billedet det samme.

Han drikker generelt utrolig meget vand, mælk, saft. Jeg prøver at holde igen op til måltider, ligesom jeg ikke giver ham kiks og lignende op til måltider.

Hvad dælen gør jeg Helen? Jeg har læst din bog, men han er jo 2 år og derved ældre end bogens målgruppe. Jeg føler jeg har prøvet alt. Hver dag kan jeg bare smide maden ud.

Tak for dit svar.

Kærlig Hilsen
S

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!