Svar: Stoppe med sut
10. december 2012
Alder:
3 år
Kære Mor
Tak for dit brev og dejligt at høre at I kunne bruge mit sidste svar :)
Dt lyder nødvendigt at stoppe med sutten, det er af hensyn til jeres datters tænder, så der er ikke så meget at diskutere. Jeg tænker dog, at det stadig er vigtigt at det sker så trygt og rart som muligt og derfor tænker jeg, at jeres datter skal have en substitut. Det kunne være en bamse, som hun kan trøste sig med i stedet, når hun er ked af det eller træt og har brug for ro - og hun må gerne selv være med til at vælge bamsen. Nogle børn har f.eks. glæde af en build a bear eller lignende, som de selv er med til at fylde med kys og kram ...
Det er vigtigt at introducere bamsen sammen med sutten og så stille og roligt lade den tage mere og mere over. Det er på samme måde vigtigt at lave små aftaler omkring sutten, så hun bruger den mindre og mindre. Det vil sige at hun f.eks. kun får den når hun skal sove til middag (hvis hun stadig gør det) og når hun puttes til natten, men at hun ikke per automatik får den fordi hun er lidt træt og pylret i løbet af dagen. Det vil være en rigtig god idé at give sutten en fast plads at ligge på, hvor hun selv lægger den om morgenen og hvor den så bliver liggende indtil om aftenen, hvor hun kan få den igen. Jo mere I på den måde kan skære ned i brugen af sutten, jo bedre vil hun naturligt til sidst helt kunne undvære den.
Det er også vigtigt ikke at købe nye sutter, men derimod vise hende, at de gamle og slidte sutter nu er nødt til at blive smidt ud. Det kan være en idé at tage hende med i denne proces - ligesom når mælkekartonen er tom, så er der heller ikke mere mælk, eller når bogen er læst færdig og klappes i, så er der ikke mere historie. I kan på den måde godt tage hende med i processen om at "det er slut med sut".
Nogle børn har glæde af at man sender sutterne til julemanden, nogle har glæde af at bytte sutten med en gave, nogen har glæde af at man hænger sutterne på et suttetræ, hvor der hænger mange andre sutter, så man kan se at andre børn gør det samme og man derfor ikke føler sig alene - og for andre børn er det så noget helt andet der fungerer.
For jeres datter vil det være at tage afsked med en kær ven og I skal naturligvis være der for hende, trøste, støtte og berolige hende, når hun bliver ked af det, og hjælpe hende videre, så hun heller ikke "hænger fast i" at kun sutten dur - for naturligvis kan hun trøstes på mange andre måder.
Det kan være en god idé at læse bøger om at stoppe med sut, så hun på den måde også hører om andre børn i samme situation og hører om at det kan være svært. Nogle børn har glæde af stopsy.dk som er en bog, en t-shirt, en tøjhund og en rygsæk. Det kan være med til at skabe opmærksomhed omkring suttestop, så andre måske kommenterer det og roser barnet for at være i gang og på den måde lykkes det måske bedre for nogle børn ...
Har hun brug for noget i munden, så giv hende lidt at spise og lidt at drikke, som hun kan berolige sig selv med og blive afledt af - på den måde kan hun også savne sutten mindre :)
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske