Svar: Stoppe med sut

10. december 2012

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Tak for dit brev og dejligt at høre at I kunne bruge mit sidste svar :)

Dt lyder nødvendigt at stoppe med sutten, det er af hensyn til jeres datters tænder, så der er ikke så meget at diskutere. Jeg tænker dog, at det stadig er vigtigt at det sker så trygt og rart som muligt og derfor tænker jeg, at jeres datter skal have en substitut. Det kunne være en bamse, som hun kan trøste sig med i stedet, når hun er ked af det eller træt og har brug for ro - og hun må gerne selv være med til at vælge bamsen. Nogle børn har f.eks. glæde af en build a bear eller lignende, som de selv er med til at fylde med kys og kram ...

Det er vigtigt at introducere bamsen sammen med sutten og så stille og roligt lade den tage mere og mere over. Det er på samme måde vigtigt at lave små aftaler omkring sutten, så hun bruger den mindre og mindre. Det vil sige at hun f.eks. kun får den når hun skal sove til middag (hvis hun stadig gør det) og når hun puttes til natten, men at hun ikke per automatik får den fordi hun er lidt træt og pylret i løbet af dagen. Det vil være en rigtig god idé at give sutten en fast plads at ligge på, hvor hun selv lægger den om morgenen og hvor den så bliver liggende indtil om aftenen, hvor hun kan få den igen. Jo mere I på den måde kan skære ned i brugen af sutten, jo bedre vil hun naturligt til sidst helt kunne undvære den.

Det er også vigtigt ikke at købe nye sutter, men derimod vise hende, at de gamle og slidte sutter nu er nødt til at blive smidt ud. Det kan være en idé at tage hende med i denne proces - ...

Annonce

... ligesom når mælkekartonen er tom, så er der heller ikke mere mælk, eller når bogen er læst færdig og klappes i, så er der ikke mere historie. I kan på den måde godt tage hende med i processen om at "det er slut med sut".

Nogle børn har glæde af at man sender sutterne til julemanden, nogle har glæde af at bytte sutten med en gave, nogen har glæde af at man hænger sutterne på et suttetræ, hvor der hænger mange andre sutter, så man kan se at andre børn gør det samme og man derfor ikke føler sig alene - og for andre børn er det så noget helt andet der fungerer.

For jeres datter vil det være at tage afsked med en kær ven og I skal naturligvis være der for hende, trøste, støtte og berolige hende, når hun bliver ked af det, og hjælpe hende videre, så hun heller ikke "hænger fast i" at kun sutten dur - for naturligvis kan hun trøstes på mange andre måder.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan være en god idé at læse bøger om at stoppe med sut, så hun på den måde også hører om andre børn i samme situation og hører om at det kan være svært. Nogle børn har glæde af stopsy.dk som er en bog, en t-shirt, en tøjhund og en rygsæk. Det kan være med til at skabe opmærksomhed omkring suttestop, så andre måske kommenterer det og roser barnet for at være i gang og på den måde lykkes det måske bedre for nogle børn ...

Har hun brug for noget i munden, så giv hende lidt at spise og lidt at drikke, som hun kan berolige sig selv med og blive afledt af - på den måde kan hun også savne sutten mindre :)

Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder