At falde i søvn selv

10. december 2012

Kategori:
Alder:
14 mdr.

At falde i søvn selv

Hej Helen

Vi har en dreng på snart 14½ mdr.
Han startede i vuggestue da han var 12 mdr, og vi har egentlig ikke oplevet den store virkning på ham. Altså han sover fint om natten og er i godt humør om eftermiddagen, når vi kommer hjem efter vuggestue. Han var dog den første måned meget træt omkring spisetid, så vi lagde ham ca en ½ time før, end normalt.

Lige inden vuggestuestart var han blevet svær at lægge til at sove om aftenen, han virkede ikke speciel træt og stod bare op i sengen og kastede sin sut på gulvet. Græd lidt og nogengange mere end andre. Vi har aldrig ladet ham græde meget, inden vi er gået ind til ham igen, pakket ham ind i dynen og sagt godnat. Ofte skulle vi blive hos ham indtil han sov, ved at have en hånd liggende på hans ryg.

Ved opstart i vuggestue blev hans formiddagslur taget fra ham, og han sover nu kun til middagslur, ca 1½ time (nogengange 2 timer). Han var meget nem at lægge til aften lige omkring opstart, da han simpelthen var så træt. Skal lige siges at han havde en periode på ca. 4 uger, hvor han græd meget når jeg gik i vuggestuen, men nu vinker han bare til mig og leger videre.

Nu her, godt 2½ mdr. efter opstart i vuggestue, er det igen blevet meget svært for ham at falde i søvn af sig selv. Lige så snart vi har gjort vores aftenritualer (som har været de samme siden han var ganske lille - og efter hans aftenflaske blev fjernet ved 11½ mdr., ...

Annonce

... læser vi godnathistorie istedet for) og ligger ham i sengen, kaster han sig rundt. Hvis man bliver inde hos ham, griner han og siger "hej hej hej hej...." Hvis man går ud, rejser han sig og står ved sengekanten - først kaster han sin sut på gulvet og hvis ikke vi kommer med det samme og samler den op, græder han. Vi har prøvet en enkel aften at prøve at lade ham græde lidt længere, men det synes vi er synd. Vi vil rigtig gerne have ham til at falde i søvn af sig selv. Han var god til det, da han var lille (0-8 mdr)

Så mit spørgsmål er nu: Hvad gør vi for at lære ham dette?

Han er en meget aktiv dreng. Motorisk rigtig godt med (gik da han var 10½ mdr), og klatrer op ad alt han kan komme til. Der er fart på. Spiser alt mad og spiser selv - har svært ved gaflen, men nok mest fordi han synes det går for langsomt. Skeen bruger han og spiser selv havregrød og yoghurt, suppe osv...

Hans rytme er:
Vågner mellem 6-7 - får havregråd
I vuggestue ca. 8.30 hvor de får frugt
Frokost i vuggestue 10.45
Sove middagslur ca kl 12 - 13.30
Får frugt i vuggestue kl.14
Bliver hentet kl ca 15
Får lidt frugt eller bolle når vi kommer hjem
Er med til at lave aftensmad, hvor han spiser lidt grønt under madlaving mellem 16.30 - 17.30
Aftensmad ca 17.45
Aftenritual og godnat kl.19. Sover typisk omkring kl. 19.30. Hvis bare vi står inde hos ham og holder ham, sover han som regel inden for 10 min.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Annonce

Viden om børn:

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!