Svar: Måltider med krudt bagi

30. september 2012

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Krudtugle-forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse. Det giver et meget godt billede af, hvordan tingene foregår hos jer ... :)

Det lyder for mig som en god idé at I nu arbejder på lidt faste regler omkring det at spise og det at sidde ved bordet. Indtil nu, lyder det som om at I har været lidt for eftergivende og har gjort som "det lige passede bedst" eller måske som "det gav mest ro" og det er naturligvis helt okay, hvis alle trives med det. Men I trives ikke som situationen er nu og på sigt vil det naturligvis også være relevant at jeres dreng kan finde ud af sidde ved bordet og spise ... :)

Og det er netop det, som det handler om "vi sidder ved bordet, når vi spiser". Den regel skal jeres dreng lære og den regel har I ikke. Som det er lige nu, så får han nogle gange "lov at rende rundt med en klapsammenmad eller nogle grøntsager i hånden.", han får nogle gange lov til at "indtage sin bolle foran fjernsynet" og atter andre gange, så får han bollen i hånden "på vej ud af døren". Man kan godt have disse små regelbrydere en gang imellem - men kun hvis og når han ved at det er en regel der brydes. Det betyder at basis skal være i orden og basis er at man sidder ved bordet og spiser, så han er bevidst om at mad i hånden uden for middagsbordet er en undtagelse og skyldes en særlig situation. Lige nu lyder det til at være omvendt hos jer - mad ved middagsbordet er en undtagelse, han tror det er mere normalt og mere okay at spise uden for bordet ...

At lære at sidde ved bordet, når man spiser, handler altså om at det er en regel, det er sådan det er - og I skal have en sådan regel og følge den - hver gang. Det er derfor slut med mad i hånden, det er slut med mad foran fjernsynet, det er slut med at løbe rundt.

Når I sætter jer for at spise, så må I gerne forklare ham at han skal blive siddende og spise sin mad. I sidder sammen og I skal naturligvis gøre det hyggeligt at sidde der. Det skal i princippet ...

Annonce

... være ligeså hyggeligt at sidde sammen med jer, som at sidde foran fjernsynet. Derfor skal I ikke tale voksensnak, sidde og læse avis, tjekke telefonen osv. imens I spiser - I skal prioritere måltidet og at spise sammen.

Hvis han rejser sig efter 10 minutter og virker til at være mæt, så må han gerne gå fra bordet, det er okay. Men hvis han så kommer igen og egentlig gerne vil have mere, fordi I stadig sidder der - så beder I ham sætte sig på stolen og spise sin mad der. Han kan ikke komme og få en mundfuld og så løbe af sted igen.

Han må gerne bede om ekstra mad og det er vigtigt at I lytter til ham, når han siger at han er sulten, men måltidet skal indtages ved bordet -"Du må gerne få mere, men du skal sætte dig på din stol". Hvis han generelt beder om ekstra mad efter aftensmaden, så kan det være fint at gemme lidt rester, som han så kan få serveret. Her kan I vurdere om I har noget praktisk at lave, hvor I stadig kan være sammen med ham, imens han så sidder ved bordet og spiser eller om I ikke behøver være der, men i stedet laver noget andet. I kan f.eks. gå ind og se fjernsyn imens han spiser færdig ved middagsbordet - igen fordi man spiser sin mad ved bordet og ikke foran fjernsynet. I er altså nødt til generelt at holde fast i den regel.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis I ryder af bordet og måltidet er slut og I mener slut og han så trækker på skuldrene og siger "pyt", så er det sådan. Han skal stadig have mange små måltider dagen igennem og spiser han ikke så meget til det ene, så spiser han nok mere til det næste. Det handler ikke om hvor meget eller hvor lidt han spiser, men om at han som noget helt naturligt lige nu lærer, at når man spiser så sidder man ved bordet.

Det skal ikke være en kamp og der er ikke tvang - hvis han ikke vil sidde der, så skal han have lov til at gå fra bordet, men hvis han vil have mere mad, så skal han sætte sig tilbage på sin plads ... :)

Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder