Svar: Måltider med krudt bagi
30. september 2012
Alder:
3 år
Kære Krudtugle-forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse. Det giver et meget godt billede af, hvordan tingene foregår hos jer ... :)
Det lyder for mig som en god idé at I nu arbejder på lidt faste regler omkring det at spise og det at sidde ved bordet. Indtil nu, lyder det som om at I har været lidt for eftergivende og har gjort som "det lige passede bedst" eller måske som "det gav mest ro" og det er naturligvis helt okay, hvis alle trives med det. Men I trives ikke som situationen er nu og på sigt vil det naturligvis også være relevant at jeres dreng kan finde ud af sidde ved bordet og spise ... :)
Og det er netop det, som det handler om "vi sidder ved bordet, når vi spiser". Den regel skal jeres dreng lære og den regel har I ikke. Som det er lige nu, så får han nogle gange "lov at rende rundt med en klapsammenmad eller nogle grøntsager i hånden.", han får nogle gange lov til at "indtage sin bolle foran fjernsynet" og atter andre gange, så får han bollen i hånden "på vej ud af døren". Man kan godt have disse små regelbrydere en gang imellem - men kun hvis og når han ved at det er en regel der brydes. Det betyder at basis skal være i orden og basis er at man sidder ved bordet og spiser, så han er bevidst om at mad i hånden uden for middagsbordet er en undtagelse og skyldes en særlig situation. Lige nu lyder det til at være omvendt hos jer - mad ved middagsbordet er en undtagelse, han tror det er mere normalt og mere okay at spise uden for bordet ...
At lære at sidde ved bordet, når man spiser, handler altså om at det er en regel, det er sådan det er - og I skal have en sådan regel og følge den - hver gang. Det er derfor slut med mad i hånden, det er slut med mad foran fjernsynet, det er slut med at løbe rundt.
Når I sætter jer for at spise, så må I gerne forklare ham at han skal blive siddende og spise sin mad. I sidder sammen og I skal naturligvis gøre det hyggeligt at sidde der. Det skal i princippet være ligeså hyggeligt at sidde sammen med jer, som at sidde foran fjernsynet. Derfor skal I ikke tale voksensnak, sidde og læse avis, tjekke telefonen osv. imens I spiser - I skal prioritere måltidet og at spise sammen.
Hvis han rejser sig efter 10 minutter og virker til at være mæt, så må han gerne gå fra bordet, det er okay. Men hvis han så kommer igen og egentlig gerne vil have mere, fordi I stadig sidder der - så beder I ham sætte sig på stolen og spise sin mad der. Han kan ikke komme og få en mundfuld og så løbe af sted igen.
Han må gerne bede om ekstra mad og det er vigtigt at I lytter til ham, når han siger at han er sulten, men måltidet skal indtages ved bordet -"Du må gerne få mere, men du skal sætte dig på din stol". Hvis han generelt beder om ekstra mad efter aftensmaden, så kan det være fint at gemme lidt rester, som han så kan få serveret. Her kan I vurdere om I har noget praktisk at lave, hvor I stadig kan være sammen med ham, imens han så sidder ved bordet og spiser eller om I ikke behøver være der, men i stedet laver noget andet. I kan f.eks. gå ind og se fjernsyn imens han spiser færdig ved middagsbordet - igen fordi man spiser sin mad ved bordet og ikke foran fjernsynet. I er altså nødt til generelt at holde fast i den regel.
Hvis I ryder af bordet og måltidet er slut og I mener slut og han så trækker på skuldrene og siger "pyt", så er det sådan. Han skal stadig have mange små måltider dagen igennem og spiser han ikke så meget til det ene, så spiser han nok mere til det næste. Det handler ikke om hvor meget eller hvor lidt han spiser, men om at han som noget helt naturligt lige nu lærer, at når man spiser så sidder man ved bordet.
Det skal ikke være en kamp og der er ikke tvang - hvis han ikke vil sidde der, så skal han have lov til at gå fra bordet, men hvis han vil have mere mad, så skal han sætte sig tilbage på sin plads ... :)
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske